Gå til innhold

F-16 jagerflygere på Ørlandet flyr altfor....


Simen Stene Bjørke

Anbefalte innlegg

Dumt, men jeg tviler på at det er kun jet jockey´ene som har skylden. ATC-gutta skulle kanskje hatt et ord med i laget?

 

Fra VG Nett: "I et av tilfellene får Widerøes flygere og en lufttrafikkfullmektig i Mosjøen kritikk fordi de har kommunisert seg imellom på norsk. De forsøkte også å gi F-16-flygeren meldinger på norsk, men i F-16-flyet satt en engelsktalende utvekslingsoffiser som ikke forstod et kvekk."

 

Hva skjedde med aviation english? Er ikke det påbudt til enhver tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATC ska svara på Norska om du kallar upp de på Norska.

Men F-16 piloten hade nog inte talat norska med de eftersom han var utländsk, så då blir det fel att inte kontakta på engelska...

 

Det är inget krav om att kunna norska för att flyga i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATC ska svara på Norska om du kallar upp de på Norska.

Men F-16 piloten hade nog inte talat norska med de eftersom han var utländsk, så då blir det fel att inte kontakta på engelska...

 

Det är inget krav om att kunna norska för att flyga i Norge.

 

Nei, stemmer det. (Slik jeg mente det), og da blir det vel ikke F-16 pilotens feil det som skjedde, ettersom han ikke kunne norsk, kunne han vel ikke ha kalt opp på norsk, dermed skulle han hatt et engelsk svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det tilfellet det var snakk om at en fra lufttrafikktjenesten hadde snakket norsk med en F16, så var det snakk om en ukontrollert flyplass med en AFIS fullmektig på jobb. Altså ikke en flygeleder.

 

Til sammenlikning kan det nevnes at en flygeleder har ca 2- 2,5 års utdannelse mens en AFIS fullmektig har et 6 ukers grunnkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avslørende bildet:

(Trykk på lupen og forstørr)

 

http://www.an.no/nyheter/article1306658.ece

 

"Trodde jeg skulle lure meg innpå han bakfra"

 

 

Den URL'en der linker til dette bildet med tekst: Klikk her =)

 

"Foto: Widerøe" - enten har de stjålet forsvarets bilde, eller så kan man begynne å lure om Widerøe flyr 2 dash 8 i slengen - ett med pax og et som eskorte for å rapportere dersom F-16 som følger etter flyet med PAX "" - Eller så er bildet redigert. Hva jeg tror er at bildet er tatt av en F-16 nr 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Steffen, hvis du mener at bildet ikke kan være autentisk ut fra fototyding, er det interessant. Skygger, dimensjoner mv. AN bruker vanligvis å opplyse om et bilde er manipulert. Andreas, en tøff påstand om at bildet er stjålet. Det hadde vel vært bedre "journalistmat" om bildet hadde stammet fra Forsvaret?

 

Jeg har begrensede kunnskaper om foto (har en Fuji S5000 med 10X optisk og en Canon AE-1 med bl a 80-205 mm).

 

Bildet er tatt i en godværsinnflyging right DW til bane 25 Bodø, og når WF er i "skarp rute", kan de ligge tett. Kanskje er bildet tatt fra "..if you have presceeding company insight, space up behind and join final 25" med zoom.

 

Lokalkjente vil kjenne igjen boligblokkene i Bodøsjøen under vingen til WF; Bodø Camping i forgrunnen.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok bildet er ekte og kan ha noe med en foto session

å gjøre ja.Ser ut til at F-16 flyet gjør seg klar til å fly

opp på siden av Dash'n.Speedbrakes er åpnet.

Opplevde selv for mange år siden at en av våre F-16 fløy på

siden av en militær Twin-otter som jeg var med.For å få det

til måtte jageren sette ut hjulene,åpne speedbrakes max og

dra opp nesa.Begge trottles i Twin otter'n var satt godt

fremover.Her var det om å få max hastighet.

Men Ernst vet vel hvor bildet kommer fra antar jeg.

AN publiserer neppe et slikt bilde uten at det har vært i

hendene hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...