Gå til innhold

SID Forklaring???


Frode Grønnestad

Anbefalte innlegg

Nesten rett Stig! Prisen for AIP er inkludert et års oppdatering av den! Så kjøper du den idag, får du oppdateringer frem til 06.09.2005. Etter den dato vil du måtte betale for vidre oppdateringer.

 

Hehe, mulig jeg leste litt feil nå Steinar. Men var det ikke det Stig også ville fram til? Om enn litt mer kronglete forklart "".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bestiller dette i CD-versjon, hva slags format kommer de i, og hvor store er de?

 

De kommer som PDF-filer men med et web-grensesnitt (html) for enkel navigering. Oppsettet minner mye om IPPC. Kartene er derimot ikke særlig utskriftsvennlige. Liten skrift er veldig vanskelig å lese selv på en A4-utskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet mitt er da; hva betyr "2P"??. Jeg ser at det finnes flere LUCKY SID'er (1P, 3A, osv). Hva betyr disse???

 

Lidt mere om hvad de beyder:

 

LUCKY er det punkt som SID'en ender ved. Det havde du nok regnet ud.

 

Bogstavet LUCKY2P henviser til banen. Hver runway vil have forskellige bogstaver.

Dermed kan to baner ikke have en SID med samme bogstav (Dog muligt ved parallelle RWYs)

I de fleste lufthavne har en runway "sit eget bogstav" så for eksempel alle SIDs der ender med "P" vil være for een bane og alle "S" SIDs for en anden bae og så videre.

 

Som sagt, der kan ikke være to rwy's om et bogstav. Men der kan godt være to bogstaver til en bane.

Mange lufthavne har en SID til om dagen og en anden SID til om natten. Så vil de to SIDs for eksempel hedde LUCKY2P og LUCKY2K. Men begge er fra samme bane.

 

Tallet LUCKY2P henviser til versionen.

Inden LUCKY2P var der en SID der hed LUCKY1P. Det var samme bene og samme intersection. Men noget i SID'en er lavet om, og så får den nyt nummer. Når de laver SID'en for denne RWY om igen får den navnet LUCKY3P.

Men fordi man laver en SID om (og den får nyt navn/nummer) behøver de andre ikke blive omdøbt.

 

Håber det forklarede lidt bag logikken i STAR/SID.

 

/Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten rett Stig! Prisen for AIP er inkludert et års oppdatering av den! Så kjøper du den idag, får du oppdateringer frem til 06.09.2005. Etter den dato vil du måtte betale for vidre oppdateringer.

 

Hehe, mulig jeg leste litt feil nå Steinar. Men var det ikke det Stig også ville fram til? Om enn litt mer kronglete forklart "".

 

Sry da, menne stemmer at det var det jeg skulle frem til ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet mitt er da; hva betyr "2P"??. Jeg ser at det finnes flere LUCKY SID'er (1P, 3A, osv). Hva betyr disse???

 

Lidt mere om hvad de beyder:

 

LUCKY er det punkt som SID'en ender ved. Det havde du nok regnet ud.

 

Bogstavet LUCKY2P henviser til banen. Hver runway vil have forskellige bogstaver.

Dermed kan to baner ikke have en SID med samme bogstav (Dog muligt ved parallelle RWYs)

I de fleste lufthavne har en runway "sit eget bogstav" så for eksempel alle SIDs der ender med "P" vil være for een bane og alle "S" SIDs for en anden bae og så videre.

 

Som sagt, der kan ikke være to rwy's om et bogstav. Men der kan godt være to bogstaver til en bane.

Mange lufthavne har en SID til om dagen og en anden SID til om natten. Så vil de to SIDs for eksempel hedde LUCKY2P og LUCKY2K. Men begge er fra samme bane.

 

Tallet LUCKY2P henviser til versionen.

Inden LUCKY2P var der en SID der hed LUCKY1P. Det var samme bene og samme intersection. Men noget i SID'en er lavet om, og så får den nyt nummer. Når de laver SID'en for denne RWY om igen får den navnet LUCKY3P.

Men fordi man laver en SID om (og den får nyt navn/nummer) behøver de andre ikke blive omdøbt.

 

Håber det forklarede lidt bag logikken i STAR/SID.

 

/Peter

 

Takk for utfyldene svar. Jeg skjønner godt hva du mener.

Men nå jeg ser på kartene her på flightsim som for eksempen dette kartet for Rwy 18 på Sola så heter den ene SID'en LUCKY3A. Da ligger faktisk disse kartene en revisjon forran virkeligheten, for i virkeligheten heter SID'en for rwy 18 LUCKY2P. Er dette en skrivefeil eller er det gjort bevisst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[color:"blue"]Men nå jeg ser på kartene her på flightsim som for eksempen dette kartet for Rwy 18 på Sola så heter den ene SID'en LUCKY3A. Da ligger faktisk disse kartene en revisjon forran virkeligheten, for i virkeligheten heter SID'en for rwy 18 LUCKY2P. Er dette en skrivefeil eller er det gjort bevisst?[/color]

 

Det er helt sikkert IKKE en skrivefejl. Der er ikke skrivefejl på disse kort! (Det er der naturligvis ikke, fordi de gælder luftfarts-sikkerhed´, og derfor gennemgåes og testes 100% inden de udgives).

Derfor må der være en anden forklaring.

 

Jeg har siddet lidt på Eurocontrol og set kortene igennem og du har helt ret.

 

Nu er jeg ikke særligt kendt med Sola, men her er den forklaring jeg tror vil passe:

 

LUCKY3A SID'en er tilbage fra 1999.

Så siden da, har man ændret opdybningen af STAR/SIDs på Sola.

Derfor får de nye bogstaver og LUCKY3A er blevet til LUCKY1P.

Siden da er der så sket en ændring af ruterne igen. Hvis du ser på det nyeste kort, står der nede i venstre hjørne: [color:"green"] Changes: Completely revised [/color]. Derfor er LUCKY1P blevet til LUCKY2P

 

Jeg ved godt at de ser helt ens ud. Men det kan være et krav om minimum climb. Det berører alle SIDs og derfor får de nye nummer.

 

Så versionshistorien må være

LUCKY1A

LUCKY2A

LUCKY3A

LUCKY1P

LUCKY2P <-- Aktuel version

 

/Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...