Ståle Andre Ustad Skrevet 29. august 2004 Skrevet 29. august 2004 Stemningen var rolig om bord, selv om en av flyvertinnene ble meldt å være nokså på tuppa. litt uproft kansje? Siter
Stian Berg Hansen Skrevet 29. august 2004 Skrevet 29. august 2004 Uproft? Det er jo ikke hver dag et fly må nødlande, det må jo være skummelt... Siter
Ståle Andre Ustad Skrevet 29. august 2004 Skrevet 29. august 2004 men flyvertinner skal beholde roen å bare demonstrere flytevester! Siter
Simen F Røiseland Skrevet 29. august 2004 Skrevet 29. august 2004 Så vidt jeg har forstått skjedde dette med en A321, mens TV2 har bilde av en A340 Siter
Marcus Krogtoft Skrevet 29. august 2004 Skrevet 29. august 2004 jaja forskjellen mellom en Airbus og en bæver(gnagern) e jo ca 4000 trær per time.... Det va nu mer en sikkerhetslanding enn en nødlanding, selv om hjulan ikke kommer inn betyr ikke det at alt e gådd til [sensurert]. Siter
Simon Christensen Skrevet 29. august 2004 Skrevet 29. august 2004 jaja forskjellen mellom en Airbus og en bæver(gnagern) e jo ca 4000 trær per time.... Undskyld mig, men kan man evt. ikke lade vær med at sige Airbus er noget "lort", og omvendt? Det samme med Boeing. De er to store fabrikkanter, sådan er det bare. Og hvis det endelig er noget "lort" så lad venligst vær med at udtrykke det på skrift! Danke schön Siter
Gjest Skrevet 30. august 2004 Skrevet 30. august 2004 jaja forskjellen mellom en Airbus og en bæver(gnagern) e jo ca 4000 trær per time.... Det uttrycket stjäler jag helt brutalt! Det va nu mer en sikkerhetslanding enn en nødlanding, selv om hjulan ikke kommer inn betyr ikke det at alt e gådd til [sensurert]. Nej, det gör det ju inte, men det skulle vara ganska oproffesionellt at skippern att inte hantera det hela som om det kunde gå till varmare trakter. Worst case är ju att det var en punktering, eller ett hjullager, och kanske näshjulet kan knäcka vid landning? Det skulle ju se lite dumt ut om man inte bett om alla de tuffa bilarna med alla blinkande ljus på, då... Såg att VG skrev om att en del passagerare skrämts av att man fortsatt med "bend down - hold your head" även efter man landat. Tja, det skulle ju vara lite dumt om folk började sätta sig upp bara för att touchdown gick bra, och så knäckte stället..! Ser också att en del kommenterar att en värdinna började gråta. Det är helt normalt i en potentiellt livshotande situation. Det kan också bero på adrenalinet. Flygvärdinnor, liksom piloter, är helt vanliga människor. Att ställas inför en situation som du möjligen kan mista livet i, är en påkänning som ingen kan veta helt hur de reagerar inför. Nu var ju inte detta en så alvarlig situation, men det är en sak att se situationen utvecklas i Cockpit, och en annan sak att få den förklarad från en Purser som varit fram i cockpit och fått informationen "förbered kabinen för nödlandning". Det är nog lätt att fantasin springer iväg... Det ser ut som om de hanterade det hela efter boken. Siter
T F Skrevet 30. august 2004 Skrevet 30. august 2004 jaja forskjellen mellom en Airbus og en bæver(gnagern) e jo ca 4000 trær per time.... Det uttrycket stjäler jag helt brutalt! Også kjent som "Toulouse grasscutter". Nei vi må være snille med Airbus'en... den er jo så fin så! Torbjørn Siter
Gjest Skrevet 30. august 2004 Skrevet 30. august 2004 Nei vi må være snille med Airbus'en... den er jo så fin så! Nintendo! Så du är ute och borrar stora hål i luften nu Torbjörn? Allt går fint? Luftbussen behandlar dig bra? Siter
Geir G Skrevet 30. august 2004 Skrevet 30. august 2004 Lurte på en ting... Etter hva jeg forstod skulle flyet til ENGM? Hvorfår sirklet det da 2 timer over Athen før det landet. Er det ikke like greit å forsette til ENGM? Bare lurer, det er sikkert et dummt spørsmål... Siter
Stian Berg Hansen Skrevet 30. august 2004 Skrevet 30. august 2004 Jeg leste at det sirklet for å brenne drivstoff. Siter
Lars Chr. Hansen Skrevet 30. august 2004 Skrevet 30. august 2004 fordi det er langt fra Athen til Oslo.. fordi dem hadde en indikatorfeil ombord.. fordi indikatorfeilen viste at dem ikke fikk inn nesehjulet.. Siter
Erlend Voll Skrevet 31. august 2004 Skrevet 31. august 2004 Ser också att en del kommenterar att en värdinna började gråta. Det är helt normalt i en potentiellt livshotande situation. Det kan också bero på adrenalinet. Flygvärdinnor, liksom piloter, är helt vanliga människor. Att ställas inför en situation som du möjligen kan mista livet i, är en påkänning som ingen kan veta helt hur de reagerar inför. Da bør denne flyvertinnen tas ut av tjeneste, dette er helt klart en jobb som ikke passer for henne. Trodde cabincrew ble grundig testet for å kartlegge det psykiske reaksjonsmønster for å unngå slike sammenbrudd. Det er egentlig skremmende at SAS ikke har bedre kontroll over sine ansatte i cabin. Det er jo svært viktig at de opptrer korrekt og bestemt, og ikke viser frykt og redsel. Da vil det umiddelbart smitte over på passasjerene, med fare for full panikk. Et fly selv med et mindre teknisk problem kan da være dødsdømt. Så det er uheldig for et flyselskap at passasjerer som vitner forteller i media at deler av besetningen brøt sammen i redsel. Ikke minst i tilfeller som dette der maskinen fløy normalt, det verste som kunne skje var at nosegear kollapset under landing...en hendelse som normalt ikke er livstruende. Man sitter igjen med en følelse av at dersom noe skulle skje under en flytur med dette selskapet så risikerer man å bli overlatt til seg selv... Siter
Gjest Skrevet 31. august 2004 Skrevet 31. august 2004 Fant flere feil: For det første var det ikke et A340 og det er heller ikek Scanpix som har tatt dette bildet, da det er et bilde lagt av SAS. Siter
Gjest Skrevet 31. august 2004 Skrevet 31. august 2004 Erlend... Det var länge sedan jag läste ett så onyanserat och attackerande inlägg här på forumen... Da bør denne flyvertinnen tas ut av tjeneste, dette er helt klart en jobb som ikke passer for henne. Trodde cabincrew ble grundig testet for å kartlegge det psykiske reaksjonsmønster for å unngå slike sammenbrudd. Det er egentlig skremmende at SAS ikke har bedre kontroll over sine ansatte i cabin. Kan du berätta för mig hur en arbetsgivare, som SAS och alla andra flygbolag, ska kunna testa sina anställda för hur de reagerar under livs-hotande faror..? Det faller på sin egen orimlighet! SAS använder mer tid och pengar än många flygbolag på att selektera och utbilda sina kabin anställda. Detta hade du känt till, om du över huvud taget visste vad du pratade om. Ingen psykolog i världen, eller realistisk träning, kan förbereda en människa till 100% för att hantera en livs-hotande nödsituation. Du får gärna tro att de flesta är övermänniskor som klarar sådana saker, men realiteten är dessvärre en annan. Dina uttalanden i ditt förra inlägg visar att du inte förstår problematiken. Så du bör kanske hålla så hårda påståenden undan detta forum om du förväntar civiliserade svar. Jag ska ge dig en chans till ytterligare insikt... Men förvänta dig inte ett svar till från mig om du kommer med den attityden igen! Så det er uheldig for et flyselskap at passasjerer som vitner forteller i media at deler av besetningen brøt sammen i redsel. Ikke minst i tilfeller som dette der maskinen fløy normalt, det verste som kunne skje var at nosegear kollapset under landing...en hendelse som normalt ikke er livstruende. Ok. Vittnade någon om att värdinnan/orna bröt samman av rädsla? Eller var det media som rapporterade det? Var du där? Har du pratat med någon som var där? Ser du skillnaden? Det är inte säkert det är sant bara för att det står i avisen förstår du... Men det var säkert så att någon eller några i kabin besättningen tog till tårarna. Jag säger igen: Det är helt normalt att gråta när man blir rädd, och det är helt normalt att bli rädd i en situation som denna. I SAS lär man inte sina anställda att hålla masken, men att tackla sina känslor. Att man fäller tårar och blir rädd betyder inte att man inte kan göra sitt jobb. Har någon sagt att värdinnorna inte gjorde jobben sin? Ser att det skrivs i media att de ropade "Bend down, stay down" flera gånger under inflygningen. Förmodligen ropades "Bend down, hold your head" vilket är korrekt procedur för en landning där man kan riskera att ett landställ brister, t.ex. Naturligtvis är inte en situation som denna normalt sett livs-hotande. Men det kan man inte veta med säkerhet föränn efteråt. Och som jag skrev tidigare, det är bara pursern som kallas fram i cockpit för att få Emergency briefing. Pursern går sen till kabin crew och briefar de. Vanligtvis får man då tillräckligt med information för att kunna lösa sin uppgift samt en beskrivning av problemet. I detta tillfälle var problemet svår definerat. Det bestod i vibrationer under take-off och indikation på att noshjulet inte låst upp. Vad som hänt exakt visste inte ens Kaptenen, så han kunde inte lova pursern att allt skulle gå utan problem. Vad sen någon flygvärdinna tolkade Purserns brist på information är svårt att säga. Men att det är lov att bli rädd, det måste man i alla fall få säga... Du förstår, ALLA blir rädda i en situtaion som denna. Mer eller mindre rädd, men likaväl rädd. Rädsla, liksom kärlek eller glädje, är något helt subjektivt och går inte att mäta på en skala. Vad som skrämmer dig kanske andra bara fnyser av. Poänget med att selektera människor som ska arbeta i en flygmaskin är inte att finna de som inte blir rädda. De människorna finns nämligen inte. Det gäller att finna de som blir rädda, men fortfarande kan fungera på ett adekvat vis och fortfarande sköta sina åtaganden. Men det är oerhört svårt att testa ut, eftersom det är olagligt att skrämma livsk!ten ur folk som kommer till anställnings intervju. Psykologerna gör så gott de kan. De lyckas för det mesta, men misslyckas ibland. Som sagt tidigare, SAS satsar mycket på selektions processen av sina anställda. Mycket mer än det där bolaget som hade en emergency landing där värdinnorna inte kunde få upp dörrarna utan hjälp från passagerarna, t.ex. Så vad du anser att du har för rätt, eller kunnskap, att attackera SAS för denna episod, det tror jag du får problem att förklara.. Siter
Premium Medlem Sander Johansen Skrevet 31. august 2004 Premium Medlem Skrevet 31. august 2004 Nei vi må være snille med Airbus'en... den er jo så fin så! Nintendo! Så du är ute och borrar stora hål i luften nu Torbjörn? Allt går fint? Luftbussen behandlar dig bra? Som en Amerikaner sa når selskapet hans fikk de første A320 for mange år siden: When I fly my Cessna 172...I control the aircraft. When I fly the A320.....I influence on it...... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.