Gå til innhold

Scanner muligheter


Kurt B. Helgenes

Anbefalte innlegg

Jeg bor for tiden i Tønsberg og jeg får inn:

 

Oslo Control ATCC 120.375 S Fly (sivilt) Sector west

Oslo Control ATCC 125.050 S Fly (sivilt) Sector east

Oslo Control ATCC 134.350 S Fly (sivilt) Sector skagerrak

 

134.050 S Fly (sivilt) Farris Approach

124.475 S Fly (sivilt) Kjevik ATIS

118.650 S Fly (sivilt) Torp twr all trafikk

 

og enkelte ganger 119.975 S Fly (sivilt) Gardermoen TMA Sec east sent på kveldene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scanner er nesten som en radio, du kan kun motta signaler med den, men de scannererene de snakker om her er bygd for et annent frekvensområde en de vanlige radioene i bilene osv.. Med en slik kan du høre på fly / atc, politi, brann, amk, osv... Ingen som har en UBC3000 til salgs? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting som ingen hittil har nevnt, nemlig at nesten samtlige ATC-områder faktisk har sendere (og mottagere) plassert mange forskjellige steder innenfor sitt område. Så det kan godt hende at det f.eks. fins en sender på på 124,7 i nærheten av der du bor. Men da vil det også være slik at den bare brukes når det er fly i ditt område og at den ellers er taus.

Det er lett å bli forrvirret når man en gang hører sendingene fra ATC klart og tydelig, og i neste øyeblikk ikke hører noe annet enn det som sendes fra flyet.

 

Edit: kan henvise til en tråd kalt "Moro med scanner" fra 2000. Lurer på om denne linken virker:

Moro med scanner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Joda den virket den. """"

 

Litt OT, men vet noen hvorfor denne posten er såååå bred ift. alle andre her i dag (er i alle fall det her hos meg)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...