Gå til innhold

nødbremsing


Sindre Hansen

Anbefalte innlegg

Jeg satt på klapp med fatter'n for noen uker siden, og opplevde at Generator Hot kom i warningpanelet under t/o fra Tromsø, men dette var akkurat under V1, og siden banen i Tromsø er lang sett med Widerøeøyne, fikk de bremset rolig opp igjen og taxet til en stille plass på flyplassen hvor de kunne kjøre checks. Det hører med til historien at de prøvde en gang til, men fikk samme feil og at crew og pax måtte overnatte i Tromsø.

 

Et fly kan uten problemer fortsette på en motor, selv om det iblant går utover pax og baggasje. Når det er glatte baner, eller veldig varmt (lengre avstand mellom luftmolekyler, som gir dårligere effekt med props) hender det iblant at Widerøe må sette igjen baggasje og paxer fordi vekt og t/o tabellene, som er utregnet for at flyet skal kunne greie en takeoff og climb på en motor, skal stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En birdstrike er slett ikke uvanlig, og hvis di treffer en motor, så behøver det slett ikke å bli rare skaden. Ofte er det bare noen merker på et par FAN blader, og da må de kanskje byttes. Hvis man er max uheldig så har fuglen gått inn i det vi kaller for COREN, da kan det ha oppstådd så store skader at motoren må inn til en shopvisit. Uansett så blir motoren boroscopet etter en birdstrike for å kartlegge skadeomfanget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...