Gå til innhold

Velge Star?


Ken-Robert Bjørkli

Anbefalte innlegg

Hei ett dumt spm kanskje..Jeg flyr for det meste Pmdg 737ng og bruker Fmc.Holder på å sette meg inn i å fly med Sids/Star.Men når jeg feks skal fly fra Enbo-Enva så får jeg opp side 1 av 3 med sids for Bodø og side 1/2 med stars for eks Rwy09 Enva.Opplevde her tidligere ved valg av star`s for Rwy 27 Enva at flyet tok en helt "unødvendig" lang omvei før jeg fløy inn mot Rwy.Så det jeg lurer på er om det er noen måte å finne ut på hvordan star som kan være mest gunstig for den flyplass man skal til,gjennom kart eller annet..?Ikke vet jeg ""

 

Håper på svar ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over er nok AIP det beste bakgrunnsmaterialet for å følge riktige prosedyrer både for DEP og ARR.

 

I ditt tilfelle med ENVA: Hvis rwy in use er 27 og du velger en STAR for 09, skal du få opp en melding om "ARR N/A OR RUNWAY" i FMC, dersom STAR filen er riktig skrevet. Da er du hvertfall litt på vei med å velge riktig STAR slik at du slipper lange omveier.

 

Det vil si at hver rwy har sine egne STAR's. Men husk at enkelte steder i verden kan en STAR gjelde for flere rwy's.

 

For egen del synes jeg riktige kart er et must for å få mest mulig realisme. Disse vil også gi deg mer nødvendig info om valg av riktig SID-STAR-TRANS-APPROACH og evt. restriksjoner osv, som pr idag ikke er mulig å skrive inn i SID/STAR-filene.

 

Mvh

 

Per A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "real life" blir man, foruten i svært spesielle tilfeller, alltid klarert en av de STAR'ene som hører til den rullebanen som ATC har til intensjon at du skal gjøre innflygningen til. Ikke nødvendigvis til den banen man skal lande på, for man kan få visual med sirkling til motsatt bane, etc.

 

I tillegg blir man normalt alltid klarert til den STAR'en som har et startpunkt som er naturlig i forhold til den retningen man kommer fra.

 

Når du skal velge STAR selv, som i en simulator, bør man også følge disse prinsippene. For å vite hvor startpunktet til en STAR er, bør man jo ha et kart, slik at man ser hvor dette punktet er i forhold til den retningen man kommer inn til flyplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...