Gå til innhold

SID- og STAR-klareringer


Ole-Jørgen Søberg

Anbefalte innlegg

Dersom du får " cleared XXX arrivel for rwy xx", så er du klarert ned til minimumshøydene for denne STAR og kan descende uten ytterligere beskjed fra ATC.

Dette har jeg forhørt meg om, så det mener jeg er riktig.

Jeg har selv erfart at enkelte ATC gir denne klareringen, men siden ber deg klatre når du descender ifølge angjeldende STAR.

Så regn med at ulik praksis blir brukt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Er litt usikker på automatikken, idet det kan være situasjoner hvor man ønsker å holde et fly på en viss høyde litt lenger enn det STAR skulle tilsi som minimum. Men hvis du "requester descent" så skulle du iallefall være sikker.

 

Men mottakelig for avklaring / oppklaring ""

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på automatikken, idet det kan være situasjoner hvor man ønsker å holde et fly på en viss høyde litt lenger enn det STAR skulle tilsi som minimum.

 

Ja, er enig med deg der, men da gir man vel ikke klarering for den Star heller.

 

En annen ting man bør være oppmerksom på, er at ikke alle Star som er oppgitt i AIP, fører helt frem til etablering for landing.

Noen slutter faktisk noe før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Det hele er ganske enkelt. Dersom du klareres for en STAR gjelder klarert høyde. Det er god arbeidsmetodikk av flygelederen å i forbindelse med klarering av STARen å spesifisere en klarert høyde. Er du derimot klarert for innflygingen (dvs. ILS, VOR-DME-APP eller lignende), uten at noen høyde er spesifisert, er det opp til piloten å passe høyden. Da er det bare å fly etter minstehøyde på STAR og senere "approach-plate".

 

Blei det no klarere?

 

Og for referanse så står dette i AIC A 01/04, punkt 10. Denne finnes på Avinors Internet Pilot Planning Centre . Se under AIS Publications. Merk at det er en forskjell på konvensjonelle STARer og STARer med P-RNAV.

 

 

Vennlig hilsen

 

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene begge to. Godt å se at det ikke bare er meg som er usikker. Og som det sies her bør man req desc for xxx approach for å være helt trygg.

 

Edit: så kom Trond med en oppklaring i mellomtiden "" Takk også til deg. Da ble det litt klarere, men det er ikke alle "ATC-er" som klarerer høyden når de gir clrd for xxx app og da må man altså be om klarering for å descende?

 

Når det gjelder ILS og DME VOR-approach er jo dette nøye forklart på innflyvingskartene så der skulle ikke være noe tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt klarere kanskje! ""

 

Hvis jeg misforsto deg rett Trond, så vil dette si at dersom du får klarering for en STAR uten at du dermed får klarering for Ils appr. e.l. , eller får oppgitt høyde du er klarert til, så er du kun klarert til den høyden du har i det øyeblikket klareringen blir gitt! ""

 

( Noen som forstod den?) """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...