Gå til innhold

Flyulykker i søkelyset: Å fly på tom tank


Jarle Kristiansen

Anbefalte innlegg

Følger en serie på National Geographic om flyulykker.

Den som var nå i kveld var helt utrolig. Glideflukt med et passasjerfly over atlanterhavet og landing på Arisonene (tror jeg det var). Ulykken skyldes kutt i bensintilførselen og pilotfeil.

Anbefaler alle andre også til å følge med på denne serien.

Send dem en e-post og oppfordre dem til å sende mer flyprogram!

National Geographic er noe alle med kabel/parabol får inn...

http://www.nationalgeographic.no/Crosslink.jsp?p=bohp&d=102&a=883

 

Denne ulykkedokumentaren sendes i reprise..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en velkjent historie som skjedde for noen år siden, husker fortsatt avisoppslagene. De har vel verdensrekorden i å bruke et stort jetfly som glidefly. Var det ikke over 30nm fra flyplassen bensinen tok slutt?

Har prøvd på det samme i flightsimmen men det endte med krasj...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25. august fløy en Airbus a330-243 C-GITS (som forsatt flyr http://www.airliners.net/open.file/549928/M/) Flyet var på vei fra Toronto til Lisboa. Cruising på 39 000ft. Klokken 05:36 UTC ble pilotene oppmerksomme på fuel-problemene og var da også ca 217 km fra Lajes da den styrborde motoren stoppet grunnnet fuel-lekkasje. Pilotene trodde helt sikkert først det måtte være en indikasjonfeil. 157 km fra flyplassen stoppet også den venstre motoren (motorene var forøvig av typen Trent 772B), de hadde da en høyde av FL 34 500ft (06:26). Klokken 06:39 var flyet på 13 000ft, forsatt 12,8 km fra rwy 33. Og pilotene flydde da en "out of engines" visuell approach (takket være Ram Air Turbine systemet)

 

 

Var vel ikke pilotene sin skyld, var vel heller hydraliske ledninger som hadde blitt byttet grunnet noe vedlikehold noen dager før.

 

Jeg har ikke denne kanalen så jeg får dessverre ikke sett det. Virket som et meget interessant program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kabelselskaper tilbyr National Geographic.

Det er en del av grunnpakken til Telenor Avidi som jeg har.

Men det er ikke hver dag de viser så mye flyrelatert stoff.

 

Da bør du heller ha Discovery Science som viser mange flyprogrammer flere ganger i uka.

Når det gjaldt ulykken så var det mekanikerne som fikk skylda , de hadde byttet en slange på forrige sjekk men hadde ikke brukt riktig originale slange til bensintilførselen, den var noen mm for tykk. Det gikk ut et skriv til alle flyselskaper etter ulykken hvor viktig det er å bruke originale deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel ikke pilotene sin skyld, var vel heller hydraliske ledninger som hadde blitt byttet grunnet noe vedlikehold noen dager før.

 

Det var vedlikeholdssvikt, men pilotene kunne likevel håndtert situasjonen bedre hvis de hadde skjønt at det var en lekkasje... da ville de ikke slått på fuel crossfeed, og de ville i hvert fall beholdt én motor, så vidt jeg skjønner det. De trodde i det lengste at det var en datafeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historien gikk kortfattet ut på:

  • Flyet vedlikeholdes, og noen slanger må skiftes ut, og det er ikke tid til å vente på riktige, og bruker noen som bare er noen millimeter feil.
  • Midt over Atlanteren på tur fra Canada til Portugal kommer det en ukjent feilmelding i cockpiten
  • Den erfarne kapteinen mener det er en softwarefeil, men går likevel med på å la styrmannen kontakte basen for å spørre hva det er
  • En stund senere har det ene drivstoffkammeret betydelig mindre drivstoff enn det andre
  • Før X-Feed startes sendes en flyvertinne med lommelykt bak i kabinen for å se etter en hvit stripe bak vingen (i 5-6 tiden på natten) Hun ser ingenting.
  • X-Feed startes, men de klarer likevel ikke å jevne ut drivstoffmengden
  • Motor nr. 2 kutter
  • De går ned til 33,000 fot høyde, og erklærer nødsituasjon. Første landingsmulighet er Azorene.
  • 13 min senere kutter også motor nr. 1
  • Pilotene må glidefly flyet de neste 15 min til Azorene
  • Flyet klarer å lande, til tross for mangel på bremsekraft og punkterte dekk.

Da dokumentaren ble laget i 2002 var havarikommisjonens avgjørelse fremdeles ikke offentliggjort. I følge eksperter som uttalte seg var det lite pilotene kunne gjøre. Air Transat påtok seg ansvaret for ulykken kort tid etter hendelsen. Problemet skal ha vært at hydraulikkslangen, som var noen millimeter feil, skal ha gnisset mot en drivstoffslange slik at det gikk hull og lekkasjen var et faktum. Airbus skal noe også ha oppdatert software slik at flyet nå vil gi beskjed dersom det forsvinner mer drivstoff enn det motorene forbrenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...