Poul Jensen Skrevet 16. mars 2004 Skrevet 16. mars 2004 Hvor god skal man være for at flyve på VATSIM? - Jeg tænker her på flyvesprog, det fonetiske alfabet o.s.v. og kommunikation i al almindelighed med ATC - Man kan godt få det indtryk, at man skal være næsten uddannet pilot, eller kan man godt være med som alm. fs. hobby pilot? Jeg betragter mig som udmærket pilot, men jeg er bestemt ikke perfekt hvad det kummunikationsmæssige angår. Jeg er ganske habil hvad angår engelsk men har kun fløjet med Microsofts ATC kummunikation. Siter
Einar Halvorsen Skrevet 16. mars 2004 Skrevet 16. mars 2004 Hei Du trenger absolutt ikke vær profesjonell, men det er en stor fordel å ha kjennskap til engelsk og kjennskap til ivertfall det mest grunnleggende når det gjelder fly, flyging og bruk av kart. Når det gjelder flyene du bruker og hvordan de fungerer regner jeg med at dette kan du. For kartene bør du kunne tyde disse, vite forskjell på SID og STAR og vite hvordan du kan finne ut hvordan du skal fly disse. Videre bør du kunne finne minimumshøydene etc som er angitt på kartene. Så var det kommunikasjonen, også her bør du kunne/kjenne til de mest vanlig brukte frasene. Det er for det meste standiriserte ord og uttrykk vi benytter som du fort vil lære å kjenne igjen. Du kan imidlertid lære mye fra disse sidene: VATEUD Traningdepartment Her finner du eksempler på kommunikasjonen mellom et fly og ATC. Sist men ikke minst er det greit å kjenne til vhoirdan du fyller ut og sender en flightplan. Ble dette mye???? Neida, med litt prøving og feiling slik alle vi andre har gjort, så kommer du fort inn i dette og kan nyte alle turene online med "virkelig" ATC. Velkommen skal du være. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 16. mars 2004 Skrevet 16. mars 2004 Hei Poul! For å svare litt lett, så er det ingen begrensning på hvor dårlig eller god du er for at du skal få lov til å fly på VATSIM. Organisasjonen er åpen for alle som har interesse av å bringe den simulerte flighten litt nærmere virkligheten. Det er selvfølgelig stor variasjon mellom pilotene, noen flyr fortsatt med direct GPS, mens andre bringer airroutes o.l inn i flyturen. Målet for hver enkelt pilot burde jo være å komme litt inn i hvordan det foregår i real life. En kan jo selvfølgelig ikke lage en tro kopi av virkligheten, men VATSIM er et svært godt alternativ! Som sagt så er det ingen regler over hvor mye en skal kunne, men det er jo helt klart en fordel at du kan litt om flygning, og navigasjon. Hvis man har litt viten fra før, så skal en se at dette hjelper veldig mye, både på jobben din som pilot, og jobbben til ATC. En ser fort at det er en helt annen verden å komme til VATSIM fra standard ATC fra simulatoren. Det kan virke litt skremmende i starten, men etter noen turer så blir du mer trygg på deg selv og dermed blir du også en bedre pilot. Mitt forslag til deg, er at du installerer den nødvendige programvaren, Squawkbox og RogerWilco/Advanced voice client som du kan finne på www.vatsim.net . Når du er sikker på at du har fått dette i orden, tar du deg en liten flytur mellom to flyplasser hvor du vet det er relativt lite trafikk, og kanskje ubemannet med ATC, slik at du blir kjent med Squawkbox og dens funksjoner. En ting som er viktig når du er nybegynner, er å skrive "newbie" under redmarks i flightplan. På den måten ser ATC at du er en fersking, og vil ta hensyn til dette. Når du er blitt kjent med programvaren, vil jeg annbefale deg å lytte litt til hvordan fraselogien mellom piloter og ATC foregår på VATSIM, og prøv å lær deg det meste, eller alt det de sier slik at du forstår det. Når du føler at du er klar for en utfordring, starter du opp ved en gate på en flyplass med ATC (trenger nødvendigvis ikke være den flyplassen med mest trafikk, for er det lite trafikk tar ATC seg mer tid til deg, og det blir lettere å få hjelp), går igjennom checklist (valgfritt selvfølgelig.. ), skriver ut en flightplan til tårnet, og kaller opp for klarering. Når du skal motta klarering så er det bestandig nyttig å sitte med et stykke papir og en penn som du kan skrive ned den infoen du mottar på. Men selv om du skulle komme ut for at du har en dårlig flight, å føler at dette ikke er noe du vil fortsette med, ikke gi opp! Ta deg heller en pause, spør kanskje noen du kjenner som flyr på VATSIM om de kan hjelpe deg i å komme igang! Jeg vet om flere som har gitt opp første gangen, men etter at jeg har mast litt har de kommet seg i luften på VATSIM igjen, og nå kan flere fortelle at dette er noe av det artigste de har vært med på i flightsimulatorsammenheng! Da gjennstår det bare for meg å ønske deg lykke til, måtte VATSIM bringe deg mange flotte flytimer! Siter
Poul Jensen Skrevet 16. mars 2004 Forfatter Skrevet 16. mars 2004 Tak begge to for den detaljerede hjælp. Hvad angår flyvning og fly så er jeg bestemt ingen nybegynder, jeg har fløjet Fs siden Fs95 og flyver pt. for Duckling air www.duckling-air.dk hvor jeg også står for programmeringen af AI flyvning til og fra DA hovedkvater med DA fly. Jeg kan også læse et kort, dog har jeg indtil nu ikke brugt SID STAR og disse er derfor nye for mig. - Online flyvning er helt nyt for mig, har kun prøvet det er par gange over FsNorge men vil gerne bringe en ny dimension ind i min PC-flyvning. MVH Poul Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 16. mars 2004 Skrevet 16. mars 2004 Hei igjen Poul! Da må jeg virkelig si at du har valgt rett om du starter med VATSIM! SID/STAR kart kommer du raskt inn i, så det er bare å stå på! Velkommen skal du være! Siter
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 18. mars 2004 Skrevet 18. mars 2004 Med dine kunnskaper tror jeg helt sikkert du vil føle deg hjemme på VATSIM. Og du må ikke fly SID og STAR om du ikke vil eller kan. Bare skrive "No SID or STAR. Need vectors" i merknadfeltet så går det greit, selv om du på sikt bør lære deg SID og STAR. Men du bør ha de vanligste opplysningene tilgjengelig (frekvenser for ILS, VOR, NDB osv.). ATC er normalt utrolig hjelpsomme. Ønsker du å spørre om noe er det bare å skrive .msg engm_v_app (om det er han du vil spørre) og så ditt spørsmål, så er det en privat chat mellom han og deg som ingen andre ser. Husk bare å skrive .msg foran hver melding ellers blir det du skriver "kringkastet". Lykke til og velkommen blant oss noviser (det er flere enn deg som er nybegynnere). Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 18. mars 2004 Skrevet 18. mars 2004 Som nevnt ovenfor så er det ingen krav om at du skal kunne SID/STAR, og det går helt greit om du bare flyr via vektorer fra ATC i starten (vektorer betyr at ATC gir deg kompassretningen du skal fly om du ikke viste det.. ). Men ikke så mange ATC er spessielt glade i piloter som ikke har SID/STAR, men somregel går det bra, kommer litt an på trafikken. Siter
Einar Halvorsen Skrevet 19. mars 2004 Skrevet 19. mars 2004 Men ikke så mange ATC er spessielt glade i piloter som ikke har SID/STAR, men somregel går det bra, kommer litt an på trafikken. Ivar Hvor har du dette fra???? Har man ikke kart får man vektorering. Så enkelt er det. Siter
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 19. mars 2004 Skrevet 19. mars 2004 Jeg skjønner godt at ATC ønsker at pilotene skal bruke SID og STAR mest mulig, spesielt når trafikken er stor. Det gjør arbeidet lettere for dem, men jeg har til dags dato aldri fått noen negative bemerkninger fordi jeg ber om vektorer. Mulig jeg har vært heldig, men jeg har bare møtt hyggelige og hjelpsomme kontrollere, selv når jeg har problemer med voice slik at de må bruke tekst. Så Poul har så visst ikke noe å frykte, i alle fall ikke i norsk luftrom. Men for sin egen del gjør det ikke noe om man lærer seg SID og STAR. Det gjør flyvingen morsommere, mer utfordrende og mer realistisk Og det går fint å fly de fleste av disse helt manuelt så FMS er ingen nødvendighet. Start med de enkleste og tren litt offline så går dette stort sett bra. Siter
Ivar Hakli Skrevet 19. mars 2004 Skrevet 19. mars 2004 Nei, nei Ivar Dette må jeg nok si meg helt uenig i. Det er klart at fra et realismesynspkt er det mest naturlig at pilotene bruker SID og STAR, da det er dette som skjer til daglig ved de store flyplassene. Fra min side som ATC, er det heller stikk motsatt. Det aller morsomste for meg er å drive vektorering av fly. Da har man en følelse av at man jobber litt for "lønnen" og man har en mye bedre kontakt med piloten. Ser mer enn gjerne at piloter ber om vectorering, men er mer redd for at de heller vil fly en STAR. Derfor er det veldig greit at piloten sier fra om dette ved første kontakt, eller i flightplan. Så alle piloter, ikke vær redd for å be om tjenester fra ATC, det er en av grunnene til at vi er der. Siter
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 19. mars 2004 Skrevet 19. mars 2004 Skrev jeg ikke et sted om å være hjelpsom og hyggelig? Her ser du et eksempel på hva jeg mener, Poul. Det er bare å kaste seg ut i det. Lykke til. Siter
Poul Jensen Skrevet 19. mars 2004 Forfatter Skrevet 19. mars 2004 Hej igen allesammen Mange tak for alle de gode svar. Må nok indrømme, at jeg nok var lidt nervøs ved at starte på VATSIM, da det i første omgang virkede MEGET professionelt, jeg betragter bestemt ikke mig selv som en novice hvad angår flyvning og jeg kan sagtens flyve en ILS flyvning, har dog til nu ignoreret SID / STAR kort, men online er man jo altid lidt bange for at dumme sig og være til besvær for andre, off-line er det jo kun en selv det går ud over, men alle disse svar jeg nu har fået har fjernet nervøsiteten ved at prøve så nu kommer jeg snart!!!! Glæder mig til at få en anden dimension ind i virtuel flyvning. Mange hilsner fra Poul Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 19. mars 2004 Skrevet 19. mars 2004 Hehe, synes jeg til stadighet blir jaget litt på her! Er vel bare jeg som er litt dårlig til å få sagt ting på den rette måten, hvis det var noen som fikk inntrykk av at vectoring for SID/STAR ikke er velkommen, så er dette feil, vi har jo som oppgave å hjelpe dere, og dette gir oss bare litt krydder i "arbeidsperioden"! Og det gir oss en ekstra utfordring som Ivar H. sier her. Men jeg (kom vist ut som "flertallet" ATC i sted, og det er å beklage) synes det er best når pilotene flyr SID/STAR, spessielt når det er mye trafikk, men jeg har på ingen måte noe imot de som ønsker vectoring. Siter
Peter Nørkjær Skrevet 20. mars 2004 Skrevet 20. mars 2004 Poul, bare kom online i en ruf! Det er skide sjovt (Pardon my french...) Jeg tror du vil få den bedste start, hvis du en stille dag, hvor der er ATC i Danmark, prøver med en flyvning, fx her fra Aalborg og til Kastrup. Hvis der ikke er meget trafik, så vil ham (Ja, der er vel ingen hende) der er ATC helt sikkert gerne snakke med dig om, hvad du gør - i et normalt dansk naturligvis! Så kan du også få svar på de spørgsmål du har. Hvis du føler dig hjemme med ATC'en i FS og har styr på det de siger dér, så er du helt sikkert klar! Men for din egen skyld, så lad være med at starte i Kastrup under et fly-in, for der har ATC'er meget travlt og det hele er så hektisk, at de ikke kan hjælpe. Du lyder jo til at være en habil pilot, så jeg synes bestemt ikke du skal have noget at være bange for. Som de andre siger, så det med SID STAR behøver du ikke være bange for. Heller ikke at det virker meget professionelt. For det første fordi det meste er det samme om og om igen, så du lærer hurtigt rutinerne. For det andet fordi interessen for at lære mere automatisk bliver vakt. For det tredje, fordi der slet ikke er så mange ben i at flyve online. Men bare lige af nysgerrighed: Hvilke fly flyver du? Har du nogle af payware-flyene med FMC? Kan du flyve intersections? Bruger du FSnavigator? Hilsen Peter Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.