Gå til innhold

Realease av Squawkbox3 - Ikke langt unna!


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

Jeg regner med at flere av dere, om ikke alle som er medlem av VATSIM har fått tilsendt VATSIM NOTAM de siste dagene, men for dere som ennå ikke har fått sjekket mailen deres så er Squawkbox 3 inne i sin første periode med testing!

Da vil jeg tippe å tro at kun litt finjustering er igjen (hvis de ikke oppdager store feil) før det blir sluppet for allmenheten!

Her er forøvrig hjemmesiden til Squawkbox3, hvor du under downloads kan finne videoklipp.

Jeg må ærlig innrømme at dette ser lovende ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor mange som bruker Squawkbox her i verden, så ville ikke dette kostet oss stort mere enn ca 50 øre ifra hver person som bruker den. ""

 

Men igjen så kommer garantert ikke mere enn kanskje 0,3% til å bevilge penger til å få fikset den.

 

Noen som har en snill bror, onkel eller pappa som jobber hos IBAS?? """"""""""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var virkelig triste nyheter...

Men da får vi bare belage oss på å vente litt, men det er jo sant som Tom Arne sier, det ville ikke kostet hver enkelt store pengene for å få dette istand igjen.

Men jeg vil nok tro at han finner på noe lurt, det er sikkert noen som hjelper han med finansieringen til recovery..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være nesevis, men hvorfor har han ikke tatt backup kopi på et slikt program? ""

 

At VATSIM baserer seg på at én person skal utvikle en så viktig klient som alle er avhengig av skjønner jeg ikke.

 

Hvorfor ikke et slags VATSIM-"technical board of directors" for lenge siden ikke har startet en software-gruppe for å utvikle en åpen (as in source), brukbar klient, skjønner jeg heller ikke. (PS. I'm from Barcelona. DS.)

 

Og at han atpåtil ikke lar andre se på koden hans, og hjelpe til...

 

Men, jeg er kanskje litt biased. Jeg kommer fra "Free Software"-miljøet, der all kode er åpen og tilgjengelig, og alle som vil og har kunnskap kan hjelpe til.

 

Personlig har jeg ingen planer om å bidra til å hjelpe ham med å fikse disken hans. Og det er _ikke_ fordi jeg ikke ønsker meg en ny VATSIM-klient. Og ikke fordi jeg ikke ønsker at han skal få tilbake koden hans, eller at jeg ikke liker fyren. Men en prinsippsak. (Jeg synes altså VATSIM-ledelsen skal ta mer ansvar.)

 

Sukk.

 

--

Torfinn Nome, SAS779/NOW1121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være nesevis, men hvorfor har han ikke tatt backup kopi på et slikt program? ""

 

At VATSIM baserer seg på at én person skal utvikle en så viktig klient som alle er avhengig av skjønner jeg ikke.

 

Hvorfor ikke et slags VATSIM-"technical board of directors" for lenge siden ikke har startet en software-gruppe for å utvikle en åpen (as in source), brukbar klient, skjønner jeg heller ikke. (PS. I'm from Barcelona. DS.)

 

Og at han atpåtil ikke lar andre se på koden hans, og hjelpe til...

 

Men, jeg er kanskje litt biased. Jeg kommer fra "Free Software"-miljøet, der all kode er åpen og tilgjengelig, og alle som vil og har kunnskap kan hjelpe til.

 

Personlig har jeg ingen planer om å bidra til å hjelpe ham med å fikse disken hans. Og det er _ikke_ fordi jeg ikke ønsker meg en ny VATSIM-klient. Og ikke fordi jeg ikke ønsker at han skal få tilbake koden hans, eller at jeg ikke liker fyren. Men en prinsippsak. (Jeg synes altså VATSIM-ledelsen skal ta mer ansvar.)

 

Sukk.

 

--

Torfinn Nome, SAS779/NOW1121

 

Nå er jo dette programmet grunnen til at vatsim eksisterer i dag. Det er til og med gratis!! Selvfølgelig kunne de hatt flere til å hjelpe Joel, men han har jo tross alt flere medutviklere/testere osv, han er ikke helt alene ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også mene at det kanskje hadde vært en ide og tatt betalt for SB3. Ikke snakk om mye penger, men litt bare. Nok til å få igjen det han må legge ut for å fikset harddisken.

For de som er i tvil på om den er verdt pengene, så er det jo bare å legge ut en demo av den først. Liker man den og vil ha fullversjonen så må man betale litt for den.

Når folk har payware av nye versjoner av noe som har vært gratis før på tidligere versjoner, så mister mange folk interessen og prøver å finne andre ting de kan bruke.

Til slutt blir alt borte. Folk gidder ikke lage noe mere.

 

Dette er sånn det bare er. Folk får ikke noe for alt slitet de putter i ting. Ikke engang en symbolsk sum.

 

La SB3 gå som payware til gjelda for å få fikset harddisken er betalt.

En hver person klarer å betale feks. 40-50 kroner for fullversjonen. Dette er jo hobbyen til mange.

Ta et eksempel her da. Om jeg må betale 50 kroner for SB3 fordi jeg vil ha den, og feks Ivar bytter ut sin SB2 til SB3 6 mnd senere og gjelda hans er betalt og SB3 er gått tilbake til å være freeware, så kommer ikke jeg til å sutre iallfall. Jeg støttet han når han trengte det fordi jeg ville ha et produkt som jeg selv liker.

 

Dette var bare et eksempel.

 

Det er sånn det må gjøres hvis han skal få igjen noe av utgiftene han har lagt ut på dette. Det MÅ gjøres med at man setter den som Payware og ikke en donasjon på siden hans om at de som vil gi en slant for gjøre det. Det kommer ikke noe penger da.

 

 

 

Jeg synes 50 kroner bare er småpenger. Jeg har selv en annen hobby som jeg bruker over 50000 kroner i året på. Da kan vi begynne å snakke penger.

 

Det samme har jeg sagt til Jan Roar også.

En symbolsk sum bare for å få tilbake litt av det man har lagt inn i ting.

Våkn opp folk. Penger regjerer uansett hva dere måtte mene.

Sånn er verden.

Får man en god ting, så får man også gi litt tilbake synes jeg. Men i steden sitter det en haug med folk å klager over ting i steden.

Hadde feks NA teamet ikke villet ha noe penger over hode, så kunne de gått til Flightsim.no i steden.

 

Dette er min mening men jeg VET at flere andre her også synes at dette ikke høres helt på jordet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi synes det er for få piloter ute å flyr som det er idag, hvordan tror du det blir hvis SB begynner å koste penger?

Da kommer minst 50% av pilotene til enten å gå over til andre nettverk eller fly offline, og det blir 250% vanskligere å få nye folk inn i vatsim!

 

Det er forskjell på hobbyer som flightsim og golf!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En symbolsk sum bare for å få tilbake litt av det man har lagt inn i ting.

 

Jeg er helt enig i at støtte til de som utfører frivillig arbeid er kjempeviktig. Spesielt når de får uforutsette problemer som vanskeligjør arbeidet. Men i dette tilfellet vil jeg heller donere penger til VATSIM-organisasjonen. Ikke til enkeltpersoner som får mer oppmerksomhet enn alle de andre frivillige til sammen. Jeg mener, tror du ikke det er flere andre VATSIM-frivillige som har hatt hardware-problemer? Som f.eks. ikke rakk å laste opp kurs til PRC før harddisken røyk? Fortjener ikke disse også støtte til å sende disken til IBAS? Er ikke arbeidet deres like verdifult som Joel sitt? Men bare fordi vi aldri fikk vite om det så fikk ikke denne personen støtte?

 

Men aller helst vil jeg tilby dem en øl eller to/losji neste gang de kommer på ferie til området jeg bor. Jeg mener, jeg regner jo med at alle disse frivillige har en inntektskilde ved siden av, så de trenger jo egentlig ikke disse pengene. De jo ikke drive og programmere VATSIM-klienter på fritiden sin. Det er et valg de gjør. (En helt annen ting er at når man programmerer blir det alltid uendelig mye bedre hver gang man starter fra scratch...)

 

Det hadde tatt seg ut om man måtte betale penger til én person som har monopol på en klient for å koble seg opp til VATSIM. Hadde det vært meg som brukte flere timer hver eneste dag for å tilby VATSIM-tjenester (enten til å drifte servere, trene kontrollere/piloter, skrive dokumentasjon, you name it) hadde i alle fall jeg blitt forbannet. (Jada, jeg vet SB ikke har helt monopol. F.eks. X-Plane har en flott VATSIM-klient allerede, med voice innebygget.)

 

Våkn opp folk. Penger regjerer uansett hva dere måtte mene.

Sånn er verden.

 

Jeg er glad noen er uenige i det. Spesielt de som gjør en frivillig innsats nå i påskefjellet, og bruker sin fritid på å redde kanskje deg den dagen du roter deg bort på fjellet, uten å få penger for det...

 

Men i steden sitter det en haug med folk å klager over ting i steden.

 

"" Hehe, jepp!

 

God påske, Tom Arne! Og si ifra hvis du stikker en tur til Tønsberg en dag, så skal jeg spandere en båtis eller to på deg som takk for at du streamer ATC gratis til oss alle!

 

--

Torfinn Nome, SAS779/NOW1121, prinsippist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å sikre seg mot tap av viktige data, så har jeg kun en ting å si: Uhyre talentløst! Uforståelig rett å slett! ""

 

""

 

Once again:

 

There were some backups but they were ultimately not sufficient to not have this incident affect the timing of the release.

 

HAN HAR TATT BACKUPER, men det kommer uansett til å få innvirkning på release datoen ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...