Gå til innhold

Overvåkningsfly på Rygge Flystasjon


Gisle Paulsen

Anbefalte innlegg

I dag dundret det et digert overvåkningsfly rett over hodet mitt. Flyet er hvitt, 4 motorer og med "kuppelhue".

 

I løpet av de siste par årene har jeg sett dette flyet med mer eller mindre jevne mellomrom mens det sirkler rundt over Østfold, ofte mange ganger samme dag.

 

Noen som vet hva dette er eller hva de driver med?

AWACS?

Boeing 707?

 

Artig om noen vet noe om dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en AWACS som foretar touch and go's her, tror det har noe med å gjøre at det er så liten aktivitet på Rygge at de fint kan la AWACSen holde på med touch and go's i en halvtimes tid...

 

Jeg antar at dette flyet er amerikansk. Trodde USA kun hadde ytterst få slike maskiner (<10). Da synes jeg at det er pussig at et av disse finner veien til Rygge for touch and go trening bare fordi det er liten trafikk der... Det finnes sikkert flust med egnede flystriper til slik bruk andre steder også? Finnes det andre forklaringer mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at dette flyet er amerikansk. Trodde USA kun hadde ytterst få slike maskiner (<10). Da synes jeg at det er pussig at et av disse finner veien til Rygge for touch and go trening bare fordi det er liten trafikk der... Det finnes sikkert flust med egnede flystriper til slik bruk andre steder også? Finnes det andre forklaringer mon tro?

 

Følgende opererer E-3 Sentry:

 

Frankrike: 4 stk. E-3F.

Saudi Arabia: 5 stk. E-3A.

Storbritannia: 7 stk. E-3.

NATO: 18 stk. E-3A.

USAF: 32 stk. E-3.

 

Stortsett så kommer de Sentry'ene man ser her i landet fra Geilenkirchen i Tyskland, og tilhører NATO.

De er igrunn lette å identifisere siden det står "NATO + OTAN" med stooore bokstaver på siden av kroppen...

 

[image]http://www1.airpics.com/avimg/thumb/39821.jpg[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tar også ofte turen fra Geilenkirchen (NATO sin hovedbase for E-3A og 707) i Tyskland for å trene innflyginger og landinger på diverse norske flyplasser (Rygge, Torp, Sola, Flesland osv) i tillegg til Ørlandet.

 

Og ikke bare der, de bruker legge turen oppover hele norskekysten noen ganger for året, og trener på både innflygninger og landringer på alle militære flyplasser, i tillegg til noen sivile som f.eks. Tromsø.

Om sommermånedene er det ikke uvanlig å ha de innom her i Nord-Norge nesten hver uke=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende opererer E-3 Sentry:

 

Frankrike: 4 stk. E-3F.

Saudi Arabia: 5 stk. E-3A.

Storbritannia: 7 stk. E-3.

NATO: 18 stk. E-3A.

USAF: 32 stk. E-3.

Bare for å komplettere lista til Kenneth:

 

Storbritannia: 7 stk E-3D

NATO: 17 stk E-3A (en WO i 96 pga bird strike)

USAF: 10 stk E-3C, 23(22?) stk E-3B

 

Kan også nevnes at Frankrikes E-3F, Saudi Arabias E-3A og Storbritannias E-3D er utstyrt med moderne CFM-motorer, mens USAF sine E-3B og E-3C samt NATO sine E-3A har gamle JT3D (lange og tynne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken KC-135 eller E-3 er "ombygde" B-707 (ifølge JANES). De er produsert etter mil-spec, og har fløyet som millitære siden de var ny. At de etterhvert er supplert med kanibaliserte deler fra sivile fly er en annen histore. Faktisk ble B-707`s prototype (den berømte Dash Eighty) lansert som et privat prosjekt for nye tank/transportfly til USAF. Først senere ble det lansert som et sivilt passasjerfly. Det siste 707 skroget som ble produsert ved Boeings produksjonslinjer var til en av Storbritannias E-3D`s så sent som i 1994.

 

Ellers har NATO ingen AWACS base i vanlig forstand på Ørlandet, men en fremskutt "landingsplass" hvor man kan skifte crew ta ettersyn osv. Dette vet jeg det er andre her på forumet som kan mer om enn meg. Basen for Europa ligger som det blir nevnt i Geilenkirchen. Forøvrig er flyene sivilt registrte så vidt jeg husker. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken KC-135 eller E-3 er "ombygde" B-707 (ifølge JANES). De er produsert etter mil-spec, og har fløyet som millitære siden de var ny.

Jepp. De eneste E-3 som ikke har hatt betegnelsen E-3 siden birth er maskinene med serials 71-1407 og 71-1408. Disse var prototyper for AWACS-prosjektet og ble opprinnelig produsert med betegnelsen EC-137. De ble senere modifisert, og lever i dag som E-3B hos USAF.

 

Men de tre maskinene som NATO bruker som TCA (Trainer Cargo Aircraft) har både sivilie og militære karrierer å se tilbake på. En tydlig forskjell fra E-3A er at radaren på taket mangler. På amerikansk militærfagspråk heter disse flyene CT-49A eller C-137C(?), sivil modell-variant er 707-320C.

 

Forøvrig er flyene sivilt registrte så vidt jeg husker. ""

NATO sine E-3A og 707 er registrert i Luxembourg (LX-...). E-3A'ene ble under produkjson tildelt USAF serials (feks. 79-0451). I dag består registreringen av LX-N, samt de fem siste tallene i USAF serial'n -> LX-N90451. 707'ne har registrering basert på konstruksjonsnummeret, feks. LX-N20000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...