Gisle Paulsen Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 I dag dundret det et digert overvåkningsfly rett over hodet mitt. Flyet er hvitt, 4 motorer og med "kuppelhue". I løpet av de siste par årene har jeg sett dette flyet med mer eller mindre jevne mellomrom mens det sirkler rundt over Østfold, ofte mange ganger samme dag. Noen som vet hva dette er eller hva de driver med? AWACS? Boeing 707? Artig om noen vet noe om dette... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Er vel en AWACS som foretar touch and go's her, tror det har noe med å gjøre at det er så liten aktivitet på Rygge at de fint kan la AWACSen holde på med touch and go's i en halvtimes tid... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Dersom det er jet motorar, så ja AWACS. Men E3 Sentry AWACS er vel ein ombygd 707 så begge dine gjetningar var vel då rette hehe.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gisle Paulsen Skrevet 20. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2004 Er vel en AWACS som foretar touch and go's her, tror det har noe med å gjøre at det er så liten aktivitet på Rygge at de fint kan la AWACSen holde på med touch and go's i en halvtimes tid... Jeg antar at dette flyet er amerikansk. Trodde USA kun hadde ytterst få slike maskiner (<10). Da synes jeg at det er pussig at et av disse finner veien til Rygge for touch and go trening bare fordi det er liten trafikk der... Det finnes sikkert flust med egnede flystriper til slik bruk andre steder også? Finnes det andre forklaringer mon tro? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Nei, det er nok ikke amerikansk, NATO har en AWACS som er stasjonert på Ørlandet, og den er nedenom her på Rygge nå og da... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 De tar også ofte turen fra Geilenkirchen (NATO sin hovedbase for E-3A og 707) i Tyskland for å trene innflyginger og landinger på diverse norske flyplasser (Rygge, Torp, Sola, Flesland osv) i tillegg til Ørlandet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Jeg antar at dette flyet er amerikansk. Trodde USA kun hadde ytterst få slike maskiner (<10). Da synes jeg at det er pussig at et av disse finner veien til Rygge for touch and go trening bare fordi det er liten trafikk der... Det finnes sikkert flust med egnede flystriper til slik bruk andre steder også? Finnes det andre forklaringer mon tro? Følgende opererer E-3 Sentry: Frankrike: 4 stk. E-3F. Saudi Arabia: 5 stk. E-3A. Storbritannia: 7 stk. E-3. NATO: 18 stk. E-3A. USAF: 32 stk. E-3. Stortsett så kommer de Sentry'ene man ser her i landet fra Geilenkirchen i Tyskland, og tilhører NATO. De er igrunn lette å identifisere siden det står "NATO + OTAN" med stooore bokstaver på siden av kroppen... [image]http://www1.airpics.com/avimg/thumb/39821.jpg[/image] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gisle Paulsen Skrevet 20. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2004 Takker for informasjon! Moro å lære noe nytt innimellom... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander Rønning Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Jeg har faktisk vært i Geilenkirchen. På basa der. Snakka med noen av de norske gutta som flyr den saken der, har tilogmed patchen dems. Veldig koselige folk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Aspelund Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 De tar også ofte turen fra Geilenkirchen (NATO sin hovedbase for E-3A og 707) i Tyskland for å trene innflyginger og landinger på diverse norske flyplasser (Rygge, Torp, Sola, Flesland osv) i tillegg til Ørlandet. Og ikke bare der, de bruker legge turen oppover hele norskekysten noen ganger for året, og trener på både innflygninger og landringer på alle militære flyplasser, i tillegg til noen sivile som f.eks. Tromsø. Om sommermånedene er det ikke uvanlig å ha de innom her i Nord-Norge nesten hver uke=) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Følgende opererer E-3 Sentry: Frankrike: 4 stk. E-3F. Saudi Arabia: 5 stk. E-3A. Storbritannia: 7 stk. E-3. NATO: 18 stk. E-3A. USAF: 32 stk. E-3. Bare for å komplettere lista til Kenneth: Storbritannia: 7 stk E-3D NATO: 17 stk E-3A (en WO i 96 pga bird strike) USAF: 10 stk E-3C, 23(22?) stk E-3B Kan også nevnes at Frankrikes E-3F, Saudi Arabias E-3A og Storbritannias E-3D er utstyrt med moderne CFM-motorer, mens USAF sine E-3B og E-3C samt NATO sine E-3A har gamle JT3D (lange og tynne). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
H S Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Hverken KC-135 eller E-3 er "ombygde" B-707 (ifølge JANES). De er produsert etter mil-spec, og har fløyet som millitære siden de var ny. At de etterhvert er supplert med kanibaliserte deler fra sivile fly er en annen histore. Faktisk ble B-707`s prototype (den berømte Dash Eighty) lansert som et privat prosjekt for nye tank/transportfly til USAF. Først senere ble det lansert som et sivilt passasjerfly. Det siste 707 skroget som ble produsert ved Boeings produksjonslinjer var til en av Storbritannias E-3D`s så sent som i 1994. Ellers har NATO ingen AWACS base i vanlig forstand på Ørlandet, men en fremskutt "landingsplass" hvor man kan skifte crew ta ettersyn osv. Dette vet jeg det er andre her på forumet som kan mer om enn meg. Basen for Europa ligger som det blir nevnt i Geilenkirchen. Forøvrig er flyene sivilt registrte så vidt jeg husker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Hverken KC-135 eller E-3 er "ombygde" B-707 (ifølge JANES). De er produsert etter mil-spec, og har fløyet som millitære siden de var ny. Jepp. De eneste E-3 som ikke har hatt betegnelsen E-3 siden birth er maskinene med serials 71-1407 og 71-1408. Disse var prototyper for AWACS-prosjektet og ble opprinnelig produsert med betegnelsen EC-137. De ble senere modifisert, og lever i dag som E-3B hos USAF. Men de tre maskinene som NATO bruker som TCA (Trainer Cargo Aircraft) har både sivilie og militære karrierer å se tilbake på. En tydlig forskjell fra E-3A er at radaren på taket mangler. På amerikansk militærfagspråk heter disse flyene CT-49A eller C-137C(?), sivil modell-variant er 707-320C. Forøvrig er flyene sivilt registrte så vidt jeg husker. NATO sine E-3A og 707 er registrert i Luxembourg (LX-...). E-3A'ene ble under produkjson tildelt USAF serials (feks. 79-0451). I dag består registreringen av LX-N, samt de fem siste tallene i USAF serial'n -> LX-N90451. 707'ne har registrering basert på konstruksjonsnummeret, feks. LX-N20000. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.