Gå til innhold

Røkke kjøper 737-700 BBJ


Gjest

Anbefalte innlegg

Dagbladet skriver i dag om Røkkes 737-700 BBJ. http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/05/25/205544.html"'>http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/05/25/205544.html" TARGET=_blank>http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/05/25/205544.html .

Dagbladet skriver om dette som en _stor_ nyhet og at det har vært kjent i det norske flymiljøet siden 1998, men Dagbladet bør nok sjekke sine arkiver bedre. Etter det jeg husker skreiv både VG og Dagbladet om dette for ca 2 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Joda dette er gammelt nytt det. Det flyet der ble bestilt god tid før den yachten han har kjøpt seg.

Men når leveringen nærmer seg så vil nok omtalen bli intensivert.

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info har jeg bestilt meg nytt modellfly - levering er ventet om ca. 1 uke. Kun 1 liten forskjell på meg og Røkke, mine leveringer kommer i postoppkrav... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

Fra spøk til revolver: Trodde faktisk en slik doning kostet mer enn 275 mill. ?

------------------

Åge Olsen, Molde

atcc@molde.online.no

http://home.sol.no/~es/" TARGET=_blank>VACC Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp lest om Røkke & Co på tekst-tv og hvor går grensen på hvordan man skal "flotte seg" med fly, yacht, hytte-palasser her og der og "Rikmanns-sporten" Offshore-racing på Oslo havn og hva blir det neste?

Oddbjørn

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si det var et imponerende inventar!

...slik fly skulle man sannelig had i "garasjen", for det blir vel lenge til Braathens BEST ser slik ut [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] hehe.

Meeen!! hvis jeg står på med litt overtid fremover, og sparer hardt å brutalt, så skulle jeg nu ha muligheten til å kjøpe meg er slikt i år 3375 !!! yeah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Kristian Eng:

I aftenposten sto det at han kjøper 737-300 , ikke 700.

Det står også at flyet kan fly non-stop fra Oslo til Los Angeles ,noe som jeg finner meget merkelig p.g.a drivstoff kapasiteten. [image]
[/image]

 

kristian

 

vel Boeing BBJ er bygd på B737-700 (skroget), vinger og understell fra B738. Men dere må huske at den er ikke laget for masse pax da. derfor vil og range bli ganske mye lengre enn en vanlig passasjer versjon av b737-700.

her er litt range data på Boeing BBJ:

Range Block fuel Block time Takeoff distance

 

500 miles (926 km) 6,000 lb (2,722 kg) 1 h 30 min 3,335 ft (1,017 m)

1,000 miles (1,852 km) 10,550 lb (4,785 kg) 2 h 40 min 3,390 ft (1,033 m)

2,000 miles (3,704 km) 20,030 lb (9,086 kg) 4 h 56 min 3,608 ft (1,100 m)

3,000 miles (5,556 km) 30,120 lb (13,662 kg) 7 h 10 min 4,107 ft (1,252 m)

4,000 miles (7,408 km) 40,990 lb (18,593 kg) 9 h 24 min 4,567 ft (1,392 m)

5,000 miles (9,260 km) 52,570 lb (23,846 kg) 11 h 38 min 4,929 ft (1,502 m

6,000 miles (11,112 km) 64,950 lb (29,461 kg) 13 h 52 min 5,737 ft (1,749 m)

 

Jan Roar Rød

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Jan Roar Rød:

vel Boeing BBJ er bygd på B737-700 (skroget), vinger og understell fra B738. Men dere må huske at den er ikke laget for masse pax da. derfor vil og range bli ganske mye lengre enn en vanlig passasjer versjon av b737-700.

....og derfor er fuel-kapasiteten økt relativt kraftig i forhold til normal -700/800. Begge har max 20 896 kg fuelvekt i komersiell utførelse. 9 tonn ekstra gjør bra på rekkevidden....

På Boeings hjemmeside er fuelkapasitet oppgitt til 26 035 liter, i OM ("bruksanvisningen" for -700) er den oppgitt til 26 025 liter. Omregnet til kg er dette en diff på små 8 kg.)

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg ser flyet er utstyrt med et par ganske mandige vinglets. Hvofor finner man ikke det på ordniære pax-fly i 737-serien??

Ellers et ganske fint fly! Tror det trekker en del f**** med det interiøret der! åååånei!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Ivar Amundsen:

Alle har visst ikke like store "bekymringer".

Jeg lurer mest på hvilke omprioriteringer JEG må gjøre for å få kjøpt meg ny PC? Og da snakker vi ikke om 275 mill.

(Samtidig som det skal virke troverdig overfor husets "økonom")

mvh

Ivar

Ja du får sagt det du Ivar... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

Selv er jeg i den situasjon at "husøkonomen" sitter med regnskapet for mitt lille foretak. Og da er det div. kontant-uttak/kortbelastninger som jeg blir forespurt om... ( Hun finner heller ikke kontoutskrift på dette... merkelig nok)

Da hun ikke har særlig greie på bil, skylder jeg gjerne på bildekk/tectylbehandling/oljeskift/nye støtdempere/EU-kontroll etc...og alt dette får jeg plass til inni PC`en...!!

Vet ikke hva jeg skal finne på neste gang.

Åge ( Som sikkert ikke er alene akkurat her... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] )

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

***QUOTE***

Jeg ser flyet er utstyrt med et par ganske mandige vinglets. Hvofor finner man ikke det på ordniære pax-fly i 737-serien??

***END QUOTE***

Boeing vil ifølge tidligere pressemeldinger tilby disse winglet'ene både på nye 737-800 fly, og som retrofit til eksisterende 737-800.

Ellers, er det noken som har eit sikkert kjennetegn for å skille -3/4/500 seriene fra -NG (-6/7/8/900 seriene)?

Er klar over at NG har noe høyere stabilisator, og klarer forsåvidt å skille på dette, men dette er ikkje så lett for utrenede å skille.

(Joda, -900 er det jo ikkje tvil om, p.g.a. lengden [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

[Edited by Erik H. Bakke 26-05-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

**Ellers, er det noken som har eit sikkert kjennetegn for å skille -3/4/500 seriene fra -NG (-6/7/8/900 seriene)?**

Foskjellene mellom B737NG og B737Classic er enkle å se. Først og fremst er haleroret mye høyere. Motorene større/lengre og rundere, hovedunderstellet er lengre og mer forsterket (høyere bakkeklaring) til slutt er vingene på 737NG lengre.

Når det gjelder de nye "winglets" som blir tilbudt på BBJ og 737-800, så vil de bli tilbudt som retrofit på alle leverte -600/700/800 og på nye fly som enda ikke er levert. Med de nye winglets blir 737NG istand til å øke "range" med 2-5%.

Når det gjelder prisen på 275 millioner kroner, er det høyst tenkelig at dette er prisen slik flyet er levert fra fabrikken uten interiør. Alt interiøret blir montert andre steder, bl.a av et sveitsisk firma. Da kan en fort plusse på en del millioner til.

 

mvh,

Håkon

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. hvis det er noen her som har lyst til å kjøpe seg en Boeing BBJ så er det dette de står overfor [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Prisen på selve flyet er $36.90 mill.

Dette er finansierings planen av et BBJ:

Når du skriver intensjons avtale betaler du $2 mill.

Når du skriver kontrakt betaler du $2 mill.

Når det er 18 mnd igjen til levering betales $5 mill.

Når det er 9 mnd igjen til levering betales $9 mill.

ved levering betales resten av fly prisen.

Så vil du nok ha paint og interiør i flyet , det koster $8 - 12 million , alt etter hva du måtte ønske å putte inni flyet [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Så når du har kjøpt flyet og du er den stolte eier, så kommer det jo en betydelig kostnadspost frem i dagen. Du vil da få disse faste kostnadene (basert på Boeings utregninger etter amerikansk standard):

Faste utgifter:

du må ha:

Captain: det koster ca $103270

First officer koster $74750

flight engineer benefits kommer på $53406

recurring training koster $8625

Insurance: Hull : $114688

Insurance: Admitted Liability: $6750

Recurring updates and uninsured damage: $100000

Navigation chart service: $2662

recurring refurbishment: $96250

Computerized maintenance program: $5000

weather service $2000

Book depreciation: $4 587 500 (avskrivning)

Totalt årlige faste kostnader: $5.167.901 (hangarleie kommer i tillegg)

så vil du sikkert bruke flyet og [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

det har jo en del kostnader:

fuel (basert på $1.50 pr. gallon): $963

airframe maintenance: $111

engine maintenance: $73

Navigation: $318

Landing and parking: $112

Crew: $135

small supplies and catering $50

Dette gir en driftskostnad på $1762 pr time.

De som kan leve med dette regne stykket bes ta kontakt med salgsavdelingen hos Boeing, Si at jeg sendte dere [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

Jan Roar Rød

[Edited by Jan Roar Rød 26-05-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om Røkke allerede har ansatt pilot til BBJ'en eller om han er på jakt???

[image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

------------------

Erik "Voodoo" Bjørnøy Olsen

LN-KLH

http://home.c2i.net/erikols

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Røkke har registrert eget flyselskap:

North Pacific Aviation

Gulfstream'en hans er registrert der. Har dere sett att reg. nr. på det flyet ender på KR ?

Jeg leste et sted at han har søkt etter simulatortid for sine piloter hos Braathen, men deres NG simulator ikke var klar enda så de måtte til USA.

Her er mer info om det nye flyet:

 

Serienr.: 29139

Typebetegnelse: B737-74T(BBJ)

Motorbetegnelse: CFM56-7B26

Ferdigdato: 01/26/99 !!

Eier: NORTH PACIFIC AVIATION

Leasingfirma: GECC (GE Capital)

Reg. nr.: N73721

Tidligere reg. nr.: N1786B, N5573L

Nåværende status: Lagret Everett, Washington, USA (Boeing fabrikken)

 

mvh

Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...