mwalther Skrevet 23. mai 2000 Del Skrevet 23. mai 2000 Et Braathensfly på vei fra Oslo med 41 passasjerer ombord var få meter fra å lande i et anleggsområde ved Bodø lufthavn i ettermiddag http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/05/23/205370.html"'>http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/05/23/205370.html" TARGET=_blank>http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/05/23/205370.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Paulsen Skrevet 23. mai 2000 Del Skrevet 23. mai 2000 Fra Braathens side ble det i Dagsrevyen i kveld sagt at pilotene ville lande så tidlig som mulig på den delen av rullebanen som kan brukes. Nå skal jeg ikke forlange at noen skal gjette seg til hva piloten tenkte, men jeg synes det virker rart at han skulle tenke slik, all den tid flyet ikke var fullastet (kun 41 passasjerer + mannskap). Det virker merkelig at det da skal være nødvendig å "sikre" seg ved å lande så tidlig som piloten i så fall ville. Jeg tillater meg derfor å anta at det var gammel vane og uoppmerksomhet fra pilotens side som var årsaken til nestenulykken! På den annen side må det jo bemerkes at "folk flest" som ikke er vant til å bedømme avstander, og langt mindre, høyder, nok tar kraftig i når de anslår avstanden til 10 meter. Uansett kan det jo virke som om opplysninger om forholdene ved Bodø lufthavn (jfr landingen på taxiwayen tidligere i år i tillegg til dette tilfellet) ikke når fram til de som skal ha dem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Hansen Skrevet 23. mai 2000 Del Skrevet 23. mai 2000 Hei igjen, Ivar! Som du sier, skal vi absolutt ikke spekulere i hva årsaken til hendelsen var, men noen faktaopplysninger for å forstå hvordan bane 26 er under reparasjonsarbeidet: Terskelen er flyttet ca 1,5 kilometer fra normal terskel mot vest. Vi kan sannsynligvis ikke skylde på gammel vane - touchdownpoint er ca der de normalt forlater banen ved landing fra øst mot vest. Når banen har normal lengde, er lysindikatorne som angir glidebane av såkalt PAPI type, Precision Approach Path Indicator. Ny midlertidig glidebanelys er etablert i anleggsperioden, PLASI (Pulse Light Approach Slope Indicator). Disse er av samme type som brukes på kortbaneplassene, og gir henholdsvis blinkende hvitt, stabilt hvitt, rødt og blinkende rødt lys som glidebanehjelp. Stabilt hvitt er riktig G/S. Disse lysene har ikke samme presisjon som PAPI, som har 4 lys i rekke, som gradvis skifter farge. I navnet ligger at disse har større nøyaktighet enn PLASI. På stamrutenettet - som disse flyene normalt trafikerer - er PLASI ikke i bruk. (Fra andre siden, d v s nåværende terskel til 08, er PAPI. Den er flyttet for å korrigere for at terskelen til denne banen er flyttet 198 meter vestover.) Banen er altså bare 1 571 meter nå - tempo landets korteste stamrutebane. Tidlig, men korrekt landingspunkt betyr større sikkerhetsmargin for stopp, mindre støy og mindre hard bremsebruk. Hilsen Roald [Edited by Roald Hansen 23-05-2000.] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Harald Hagen Skrevet 23. mai 2000 Del Skrevet 23. mai 2000 quote: Originally posted by Roald Hansen: : Ny midlertidig glidebanelys er etablert i anleggsperioden, PLASI (Pulse Light Approach Slope Indicator)...... Må nok kverullere litt her Roald. AIP SUP 10/00 sier riktignok at PLASI skal midlertidig innstalleres på Bodø i annlegsperioden, men dagens NOTAM for plassen sier blant annet quote: PAPI RWY 08 AND 26 TEMPO WITHDRAWN. APAPI ESTABLISHED FOR RWY 08 AND 26. : NOTAM ENBO/0221/00 Jeg synes å ha sett et NOTAM på at det er gjort endel endringer i forhold til den ovenfor omtalte SUP-en. APAPI-en ligner fysisk på en VASI, men det er kun en boks med to lamper i (som er henholdsvis hvit-hvit over glidebanen, rød-hvit på glidebanen og rød-rød under glidebanen). ------------------ Harald Hagen Harstad, Norway harald.hagen@online.no Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mwalther Skrevet 23. mai 2000 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2000 Hva er egentlig et NOTAM? Markus Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Hansen Skrevet 23. mai 2000 Del Skrevet 23. mai 2000 Hei, Harald! Nei, ingen kverulering [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] , bare en ny faktaopplysning. Den har jeg ikke fått med, jeg er ikke så opptatert på NOTAM. Til Markus: Jeg prøver meg på en definisjon - det finnes sikkert bedre og mer korrekte: NOTAM (NOtice To AirMen(?)) er meldinger som utgis for å gi opplysninger om spesielle forhold rundt en flyplass. Det kan være prosedyrer, tjenester eller spesielle forhold av mer midlertidig karakter, og som avviker fra normale prosedyrer eller forhold. Oppplysningene er viktige for flyoperasjoner. Hilsen Roald Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Pettersen Skrevet 23. mai 2000 Del Skrevet 23. mai 2000 Synes det i det siste har vært mange "nestenulykker". Jeg er ikke så sikker på at det er blitt så ekstremt mange flere, men tror heller på at pressen fokuserer mye på luftfart for tiden. Ikke noe galt i det, men hendelsene blir ofte blåst opp for å vekke oppmerksomhet. Denne "nestenulykken" synes jeg nesten høres ut som en missed aproach. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 24. mai 2000 Del Skrevet 24. mai 2000 Kunne de ikke bare lande på taxe-banen da veiarbeidet pågikk? Etter hva jeg har forstått skal visst taxebanen på Bodø Lufthavn være ypperlig til landinger! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Amundsen Skrevet 24. mai 2000 Del Skrevet 24. mai 2000 Ikke så dumt Arne Olav, på taxebanen er det hverken anleggsarbeid eller 80-åringer i bil, eller? mvh Ivar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Strøm Skrevet 25. mai 2000 Del Skrevet 25. mai 2000 Etter hva jeg forstår og har hørt kan ikke de "store" flyene lande på taxebanen fordi den ikke har samme bæreevne som rullebanen. De kan derimot ta av fra taxebanen. ------------------ Mvh Tom Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Hansen Skrevet 25. mai 2000 Del Skrevet 25. mai 2000 Y er godkjent også for landing for "store" fly. I AIPSUP 10/00 står: quote: PARL TWY Y vil være tilgjengelig for DEP og ARR jet ACFT som behøver maksimal tilgjengelig rullebanelengde, etter fartøysjefens anmodning. Hilsen Roald PS En liten tilleggsopplysning: Det er denne banen bl a C-5 og C-141 taxer på, bl a til den store militære oppstillingsplattformen som heter - ja nettopp, C5. [Edited by Roald Hansen 25-05-2000.] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 25. mai 2000 Del Skrevet 25. mai 2000 At Luftsfartsverket tillater landinger på Y vil ikke si at flyselskapene tillater det. Y har bare full bæreevne i 23 meters bredde, utenfor dette er bæreevnen redusert. Det kommer til å bli mange takeoffs fra Y, hovedbanen er i hovedsak for kort for en full 737 som skal til Oslo. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Hansen Skrevet 25. mai 2000 Del Skrevet 25. mai 2000 Joda, jeg er helt klar over at "god" bæreevne i bredde er 23 meter. På den annen side er jo avstanden mellom ytterste delen av hovedhjul på en -600/-700 ca 6 og en halv meter. Treffes centerline (og det gjør den normalt), er det litt å gå på [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Vi får se om noen ber om landing på Y. LFV har - som du sier - sagt OK. Hilsen Roald [Edited by Roald Hansen 26-05-2000.] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.