Gå til innhold

Gammelt fly brukt av forsvaret


Tor Erling Olsen

Anbefalte innlegg

I mine yngre dager da jeg bodde i kirkenes, fløy jeg med en type fly som så ut som en campingvogn på hjul. Virket på meg som flyet var satt sammen av tynne aluminiums plater. Selve flyet var ganske firkantet. Må også legge til at dette var forsvarets fly, og gikk ikke i offentlig transport (correct me if im wrong).

Er det noen her på fs.no som vet hvem fly jeg prater om, og kanskje kan poste noen bilder osv om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LN-NPA gikk i følge Kay Hagbys bok ut av landet i 1979. Det har vært tre slike på norsk register. De brukes til fallskjermhopping rundt i verden.

 

Klassiske Skyvan-vitser:

 

• That's a nice aircraft, did you build it yourself?

 

• That's a nice aircraft but you forgot to unpack it from the crate!

 

• TWR: Report the preceding Skyvan in sight!

JET: Wilco.

JET: Disregard. He flew over a trailer park and we lost him...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måkke si no' gæli om SkyWan. Danish Airtransport (DAT) opererte med flere av denne typen på sine ruter opp mot nittitallet en gang. På atti og nittitallet var dette en yndet maskin til bruk for å løfte fallskjermhoppere. Har selv flere hundre hopp fra flytypen. Om jeg ikke husker feil så er opprinnelsen til maskinen behovet for å frakte tunge militære komponenter (rakettdeler?). Størrelsen og vekten på frakten var gitt og utfordringen besto i å kle denne med skrog og vinger (derav utseendet som kan minne om en flyvende melkekartong eller campingvogn med vinger).

Maskinen har forøvrig stor løftekapasitet og opererer uten vanskeligheter på meget korte rullebaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn!

Husker du ikke at vi var religiøse de første 1000-2000 føttene (avhenging av hvor langt fra døren vi satt), der den gamle kassen subbet seg over tretoppene etter å ha brukt mesteparten av banen på Æra til å få tyngdekraften til å slippe grepet? Den var fin å hoppe fra når vi først kom opp, men gud bedre om den hadde mistet en motor på veien (-:

Har fremdeles et ørlite 3-4 stings arr på en albu fra en exit som ble litt for tett på kanten av rammen. Etter to løft til ble hoppdressen ganske våt deromkring, og en tilstedeværende dyrelege (!) sydde noen sting før dagen kunne avsluttes.

Blue Skies,

D-390, I/E-19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Rolf!

 

Joda følelsen sitter som om det var i sommer! Vi hadde jo faktisk motorkutt ved en anledning og da kan du jo bare tenke deg stemningen som bredde seg ombord... Kunne sikkert ha skrevet flere "gode" artikler om opplevelsene gjennom flere sesonger med disse maskinene, men jeg tror ikke det gangner noen om de kommer på trykk i løpet av de første 100 årene... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...