Gå til innhold

Brukerveiledning


Ole-Jørgen Søberg

Anbefalte innlegg

Det er sikkert skrevet om dette før, men et søk ga ingen treff... ""

Hvor finnes det en enkel bruker- og installasjonsveiledning for Squawkbox?? Mener jeg har gjort det meste "etter boka", og får logget meg på, kommer på serverinfo, får sendt fp (ATC mottar denne), men jeg ser ingen fly, får heller ingen ATC i SB,og ATC ser heller ikke meg. Et lyspunkt er at i alle fall AVC ser ut til å fungere og med bra kvalitet. ""

 

Oppkopling skjer ved at jeg lager en MP-session, åpner SB Host og SB Main. Deretter lager jeg fp og logger meg på en eller annen server. Jeg kan chatte med ATC, men ikke får jeg opp ATC i SB og heller ikke ser han meg.

 

Noen som kan hjelpe en stakkars novise som gjerne vil prøve seg online? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hvilken FS bruker du?

For FS2002 her:

http://virtualcoastair.org/learning/oppkobling.htm

Det er nøyaktig slik jeg kopler meg på, dvs. jeg har ikke FSHost i Modules, men starter denne fra Program-Squawkbox-.

Mulig det er her feilen ligger. Skal SBHost.exe ligge i Modules? Jeg har ingen fil som heter SBHost.dll (kun SBKey.dll)?

Takk for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen alle sammen. Da virker det som det skal. Man må ha filen HostSB.dll i Modules, og så må man registrere FSUIPC ellers havner man langt ned i Afrika... ""

Alternativet er å bruke en eldre versjon av denne (fra før det ble påkrevd å registrere (f.eks. 2.975)).

Igjen tusen takk. Det var en kjempelettelse å få dette til fungere (onlinehjelp er tingen, så takken går både til Einar og Øyvin "")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk også den meldingen igår. Siden var nede.

 

For å sette opp flightsim for å fly på VATSIM, som er helt genialt, så må du gjøre følgende:

 

FORUTSETTER AT DU ER REGISTRERT PÅ VATSIM OG HAR DITT BRUKERNAVN OG PASSORD KLART

 

Gå på siden det ble linket til, når den kommer opp, og last ned følgende:

 

Sqwawkbox 2,3

fsuipc.dll ver. 3.1.3.5

SBRelay 1,2

HostSB.dll 1.0.2.1

 

Legg de to .dll filene inn i MODULES mappa. Denne mappa finner du når du går inn i flightsimulator mappa di.

 

Innstaller de to gjenstående program på din pc.

 

Start opp SBRelay.exe

 

Start opp FS9

 

Gå inn på: Modules-fsuipc

Trykk deretter på noe som heter application registration eller liknende. I navn på applikasjon som skal registreres skriver du: sqwawkbox

 

I serial eller key skriver du: LWVQ 7I2V 9GPB

 

Avslutt deretter FS9.

Start FS9 på nytt igjen.

 

Velg Flight - Multiplayer og connect. IP skal stå tom og trykk search. Da skal det komme opp et slags "game" du kan joine. Dobbelklikk der.

 

Velg modules-sbhost

Trykk på sbhost (en grå rute skal nå komme opp i flightsim)

 

Trykk windowstasten for å komme til windows og start deretter sqwawkbox. Nå er det bare å velge påloggingsnavn (ATC kallenavn) og forbinde den med FS9. Stort sett bare å trykke next.

 

Nå kan du gå tilbake til FS9. Nå skal det være kommet en grønn dings inne i den tidligere gråe ruta. Klikk med 2. museknapp i det grønne området og trykk deretter change ATC name. Velg et passende navn: Navn som nils23, frank, og cessna150 er ikke særlig smart å ha hvis du skal framstille deg selv som en nogenlunde oppegående kar. (Pilot i det hele tatt) De foretrekker realistiske kallenavn. De består av et alfanummerisk ord vanligvis med 5-6 tegn. Gode eksempler på hva som er bra å hete er: WF938, SK380, BU483. Alle flygeledere skjønte at det var henholdsvis Widerøe, SAS og Braathens jeg sikta til nå. Noen kaller seg ofte SAS128, BRA837 og WID393 for eksempel men jeg vet ikke om hvor nøye de er med koder for flyselskapene. Jeg mener at de vil ha oss til å bruke rutenr.. og riktig kode for rutenr er det jeg anbafefalte deg først.

 

Det er også viktig å file en flightplan. Bare å trykke på "file flightplan" i menyen i Squawkbox når du er kommet deg inn på serveren og klar til å fly. Det er sikkert smart å gjøre dette på et ennå tidligere tidspunkt også!

 

Håper dette var til stor hjelp. Det er dette vi skal bruke forum på flightsim.no til!

 

Vennlige hilsner fra Agnor Bertheussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Agnor! Helt supert, takk skal du ha! Jeg har nå greid å koble meg opp på Vatsim... står bare parkert ved terminalen i Alta og vet ikke helt hva jeg skal gjøre "" Får lese prosedyrer o.l. før jeg tør begi meg ut på en flytur, tror jeg! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg dumpet over denne forklaringen her men jeg fikk ett problem når jeg skal finne den "gamet" som jeg skal joine så kommer det ikke noen game jeg kan joine så prøvde jeg det han skrev med og hoste først og så diconecte og så joine igjen men det funka forsatt ikke. hva skal jeg gjøre?

 

Har selv opplevd at jeg ikke finner SBRelay-session'et i fs9. Løsningen på problemet var rett og slett å dra ut nettverkskabelen mens jeg startet opp SBRelay og joinet session i fs9, deretter plugget jeg den inn igjen (mulig jeg hadde den ute mens jeg joinet med SB også). Jeg har mistanke om at det er routeren min som klusser det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...