Gå til innhold

Hva med en rundtur i Norge?


Sven Morten Hesjevik

Anbefalte innlegg

Tenkte å ta meg en rundtur i Norge for å besøke alle flyplassene vi har i dette landet. Men det er jo litt kjedelig å fly alene i grunnen. Så hvorfor ikke gå sammen? Vi kunne f.eks starte oppe i Kirkenes og fly oss sørover med stopp på alle flyplassene. Det betyr at det blir mye dash eller lignende flytyper fordi mesteparten av våre flyplasser er jo såkalte "Kyllingmarker" eller kortbaneplasser.

Hvor og Når?

Jeg er åpen for forslag - hvis det er noen interesse vel og merke. Vi kunne jo f.eks bruke treningsserveren og logge oss på i Squawkbox med multiplayer opsjonen aktiv og med Battlecom til å slå av en prat med. Isåfall så er tirsdager utelukket for da foregår det trening på den serveren.

Alternativet er at noen oppretter en multiplayer funksjon. Siden mange flyr med FS98 (meg selv iberegnet) så vil jo det utelukke de som bare har FS2000. Såvidt jeg vet så er ikke alle flyplassene for Norge lagt inn i FS2000 enda. Med SB og pålogget treningsserveren så kan jo alle være med uavhengig av sim 98/2000.

Jeg foreslår onsdag kveld etter 21:00 engang. Vi logger oss på med SB på Dag sin treningsserver og starter turen fra Kirkenes via Vadsø og Vardø. Kanske det er noen som har lyst til å kontrollere også?

Forresten kan vi bruke treningsserveren til denne typen formål?

Hva sier dere?

SMH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sven Morten!

Ja dette vil jeg være med på. Og jeg vil fly FS2000!

Har akkurat tatt turen i en Cessna da, men jeg landet ikke på alle flyplassene.

Onsdager fra 2100 og 2 timer eller noe slikt er greit!

Kanskje vi alle da skal bruke Twin Otter, eller Cessna!?

Dag har jo sagt at treningserveren ALLTID er åpen, så den er det sikkert bare å bruke!?

og får vi med Kontrollere også, hadde det jo vært kjempegøy, eller hva sier du Åge!

mvh.

Arnt kalseth

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg har tenkt på en stund, men ikke gjort noe med.....ennå

Jeg deltok for en måned siden i en event kalt "Swiss Touch-and-Go-Tour", hvor poenget var å fly en rundløype mellom 7 flyplasser i Sveits innen 3 timer. Man fikk poeng for besøkte flyplasser, og det var ATC hele veien (på SquawkBox).

Det var kun èn tillatt flyretning, og det var laget beskrivelser av turen både med tekst, charts og flyplaner. Man kunne starte på hvilken som helst av de 7 flyplassene og fly så langt man hadde lyst i rundløypa.

Noen av flyplassene hadde kompliserte prosedyrer, som f.eks LUGANO (med høye fjell tett på) og kun èn vei inn/ut. For mer informasjon, ta en titt på http://www.fly.to/stgt/" TARGET=_blank>www.fly.to/stgt/

Det ligger jo så mange fine flyplasser passe tett f.eks. i Nord-Norge, at det skulle være mulig å lage en fin rundløype innenfor en tidsramme på 2-3 timer, også i Norge

Noen som tenner på dette?

Hilsen

------------------

Per Olav

VBX099/ATC

[Edited by Per Olav Løvbak 25-04-2000.]

[Edited by Per Olav Løvbak 25-04-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt på mulige rundturer, og det er svært mange, flotte alternativer. Her er noen kjappe eksempler:

VEST: Bergen - Florø - Ålesund - Ørsta - Sandana - Førde - Bergen (283 nm)

ØST: Gardermoen - Hamar - Fagernes - Notodden - Skien - Rygge - Gardermoen (304 nm)

NORDVEST: Værnes - Røros - Bjorli - Molde - Kristiansund - Ørlandet - Værnes (314 nm)

NORD 1: Bodø - Svolvær - Stokmarknes - Andøya - Narvik - Evenes - Bodø (296 nm)

NORD 2: Kirkenes - Vardø - Båtsfjord - Berlevåg - Mehamn - Honningsvåg - Banak - Kirkenes (321 nm)

Og så videre......

Ett poeng er at man ikke tar full stop på flyplassen, bare Touch-and-Go. Slik sett sparer man mye tid til taxing, parkering osv. og rekker over mange flyplasser på kort tid.

Det er nok fornuftig å starte "litt pent" den første gangen, for å få mange med. Kanskje en litt kortere tur på 1-1,5 timer, med 4-5 flyplasser.

Man må også velge flyplasser som både finnes i FS98 og i FS2000, for vi vil vel at alle skal ha mulighet til å delta?

Og så kan man lage noe dokumentasjon, som deltagerne kan skrive ut og ha som "veibeskrivelse" (ev. med tekstlig beskrivelse av prosedyrer o.l.).

Hvis vi fikk til dette, ser jeg for meg at det kunne kjøres en gang i blant, f.eks en gang hver 2. måned o.l. Også ATC vil måtte lære seg noen nye prosedyrer, for vi vil vel ha alle lokale TWR og CTR posisjoner bemannet?

Bare noen tanker fra meg......

 

------------------

Per Olav

VBX099/ATC

loevbak@online.no

[Edited by Per Olav Løvbak 25-04-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres artig ut.

Jeg har allerede startet på en slik tur for meg selv.

Flyr med en av Widerøes gamle Twin Ottere, og har hittil vært innom Kirkenes, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Honningsvåg, Banak og Hammerfest.

Jeg følger ikke Widerøes ruter, målet er å nå Oslo, Gardermoen.

Var dette ment å gjøres Onsdag 26/4?

Da er dette litt sent. Men dersom det skal gjøres igjen, ville det vært gøy å være med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sven Morten

Syns det var morro jeg.. så jeg stiller opp samme tid og IKKE samme sted.

Vi kan vel fortsette der vi slapp, til tross for at PC'en min tryne mens jeg landa på siste stoppet.

Har fått fiksa det igjen...

Det var vel greit med en Touch and go tur, så kan vi vel ta et par timer, og se hvor mange plasser vi rekker.

Mener det er jo ikke så god plass på disse små flyplassene, så hvis vi blir mange, så blir det trangt om plassen, og da kan det jo være greit med "Touch and Go".

Blir bare morro det at vi blir flere, og er ellers åpen for alle forslag.

mvh.

Arnt Kalseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...