Gå til innhold

Sven Morten Hesjevik

Members
  • Innholdsteller

    19
  • Ble med

  • Siste besøk

Sven Morten Hesjevik's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Du skal ha tusen takk for rosen Roald. Men æren må nok også og hovedsaklig gå til de gutta som laget instrumentene. Jeg er ingen C-programmerer så jeg benyttet meg av det jeg fant på nettet. Dette er mitt første panel og ble til egentlig fordi jeg ønsket å lære meg å bruke paintshop. I grunnen så ga det litt mersmak og hvem vet hva som kan skje i mørke høstkvelder når jeg setter meg ned for å lære kunsten å lage instrumenter. Hvis dere likte mitt første forsøk på panelet så kan det jo godt hende at det kommer ut en utgave til FS2k også etter hvert. Videre arbeid er imidlertid å oppgradere oppstartsrutinene slik at de blir mer som irl på en turboprop. Etter at heksekunstene med c-programmering blir avslørt så kan det jo godt hende at det kommer noen egenkomponerte instrumenter etterhvert. SMH
  2. Hei I den senere tiden har jeg mekket litt på et nytt panel til DHC8 FS98. Hvis dere har lyst til å prøve , kan jeg godt legge det ut her på disse sidene. Det fordrer imidlertid at dere gir meg en tilbakemelding..... SMH
  3. Dette er fritt sakset fraFLYNYTT nr.3 juni-juli 2000 Artikkelen heter Tommelfingerregler - IFR Først må vi tenke på Gsf (Ground speed factor): En groundspeed på 60Kts betyr at du tilbakelegger 60 nm på en time. 1nm vil ta 1 min å tilbakelegge og artikkleforfatteren kaller derfor 60kt groundspeed for GSF 1. (60nm/60min=1). Dvs 120kt GS vil gi Gsf=2 osv.... Har en f.eks 30 nm igjen til VOR stasjonen og en groundspd på 90 (Gsf=1.5) så kan en beregne tiden fram til VOR slik: 30nm/1.5=22,5 min. Climb gradient Ved avgang og ved bruk av SID så er det alltid oppgitt en minste stigegradient som skal overholdes for å gå klar av hindringer osv. Det må alltid sjekkes om det flyet du fører er i stand til å overholde denne stigegradienten. En kan beregne en omtrentlig verdi ved å benytte følgende regel: Grouns speed x climbgradient= nødvendig stigefart. Forfatteren gir følgende eksempel: SID rwy 11 Bardufoss krever en minste climbgradient på 6,6% opp til 4500 fot. Groundspeed beregnes til 100 kts. Hva blir minste ROC (rate of climb) for å tilfredstille stigekravet (climbgradient)? 100kts x 6,6%=660 ft/min Siden dette er en ca. verdi runder du av oppover og kommer fram til 700 ft/min indikert på VSI'en. Top of descent Enroute i IFR medfører ofte store høyder og det kan være greit å vite når du skal starte descent. Her kommer forfatteren av artikkelen med et eksempel: Du flyr fra Sola til Flesland FL120 QNH er 1013 så du slipper å korrigere for lufttrykk. Du ønsker en kontinuerlig nedstigning til 3000 fot mot Flesland DME/VOR for deretter å foreta en instrumentinnflyvning. Så kommer spørsmålet: Når må du begynne nedstigningen? Før avgang har du beregnet bakkefarten under nedstigningen til 120kts for en IAS på 130kts som du vil fly under nedstigningen. Dette gir en Gsf på 2, dvs. 2nm pr. min. Ønsket gjennomsynkningshastighet (ROD) er 1000 ft/min på VSI'en. Fra FL120 ned til 3000 fot innebærer at vi må synke totalt 9000 fot. Med en ROD på 1000 fot/min vil dette ta 9000/1000 = 9 minutter. 9 min x Gsf 2 = 18 nm Nedstigningen må altså begynne 18 nm fra Flesland DME/VOR Vi har altså: Tid brukt på descent = Høydetap/ROD Tid x Gsf = distanse i nm Distanse til DME-VOR/Gsf = tid til stasjonen Ønsket høydetap/tid til stasjonen = Nødvendig ROD Sink rate Instumentinnflygningskartene publiserer ofte glidebanevinkler for innflyvningen. Det kan jo, særlig på kortbanene, være interessant å kunne beregne omtrentlig ROD for å overholde dette. Forfatteren griper igjen til et eksempel: RWY 19R på Gardermoen er publisert med en glidebanevinkel på 3,3 grader eller 5,8%. Innflyvningen skjer med en groundspeed på 150 kts, dvs. Gsf = 150/60=2,5 Glidebanevinkel x Gsf x 100 = ROD ' I dette tilfellet vil det si 3,3 x 2,5 x 100 = 825 Det betyr at en omtrentlig ROD under innflyvningen vil være 850 ft/min [Endret av Sven Morten Hesjevik 02-09-2000.]
  4. Sånn der var plutselig fs'en utstyrt med pedaler! Nå er det bare å lære seg å bruke dem............ Tusen takk Lars Martin! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Noen som vet om et sted som har noen instrukser angående pedalbruk?
  5. Vel i kalibreringen av joysticken og pedalene så ser allt ut til å fungere men ikke i FS. Jeg har slått av autokoordination
  6. Stakk innom en sjappe og fant et par billige pedaler. Siden jeg ikke har pedaler fra før og har lyst til å prøve, så hvorfor ikke?? Kom meg da hjem med underverket som forøvrig var billigere enn en halvtom handlepose fra bunnpris. Jeg hadde ikke store forventningene når jeg installerte underverket - men..... Ingenting skjedde ! Joysticken fungerte som normalt men pedalene kunne tråkkes ned i kjelleren utan at noe skjedde. Flyet rikket seg ikke. Hverken til høyre eller til venstre. Hmmmmm. Så til spørsmålet hva gjør jeg galt? Før dere begynner å fantasere så kan jeg fortelle at jeg har en "urgammel" 166 MHz med FS98 og en logitech Wingaman med trottle funksjon koblet til gameporten. Etter å ha koblet sammen stikka og pedalene i gameporten, så slo jeg på "trøskverket" som akket og veet seg endel før jeg endelig kunne gå inn i settings-gameport og re-installere stikke med valget "rudder" aktivt. En ivrig FS entusiast starta FS98 uten videre suksess med pedalene, - bare med liktornene. Pakningsvedlegget ble lest mer nøye uten at jeg ble noe klokere. Men jeg kunne ihvertfall lese at med knappen stillt inn på flight/rudder så skulle kunne benytte X2 til høyre og X2 til venstre, uten at jeg ble noe klokere av den grunn! Men det kan jo tenkes at noen av dere skjønner noe av det jeg har skrevet og kan hjelpe meg til å kunne utføre en perfekt sidevindslanding. Må vel ikke glemme å si at på pakken sto det win95 mens jeg har en win98. MVH SMH
  7. Ser ut som om flere enn eg synes dette er ganske artig. Det betyr at vi prøver igjen senere i neste uke? Jeg kommer tilbake til når vi(jeg ihvertfall) fortsetter turen... SMH
  8. Vel onsdag 26.04 var første etappe. Jeg for min del planlegger å fortsette turen senere. Kanske onsdag neste uke? Noen som mener noe om form og tidspunkt? Kanske fra de som var med? SMH
  9. Det er kommet inn flere forslag til rute og hvordan dette skal foregå. - Flyin med touch and go i kontrollert luftrom - Flere alternative ruter som tar 1.5 til 3 timer hver kveld - Planlegging av flighten slik at alle har tilgjengelig innflygings kart/prosedyrer til flyplassene som skal besøkes. Jeg foreslår at vi møtes på treningsserveren i morgen kveld ca. kl 2100 og flyr følgende tur med Squawbox/battlecom: Kirkenes-Vadsø-Vardø-Båtsfjord-Berlevåg og Mehamn Håper at disse flyplassene også er dekket i FS2000. Kart til disse flyplassene finnes her hos Dag untatt Kirkenes som dere finner på SAS-kartsidene. link til SAS sidene finner dere også her i filbiblioteket. Vi tar sikte på at førstemann/kvinne åpner en voice server i BC for de som ønsker det. Ellers så kan praten gå i tekst. Såvidt jeg vet så er treningsserveren skjermet fra resten av nettet slik at vi ikke vil forstyrre de som har lyst å fly i ett kontrollert luftrom. I løpet av kvelden kan vi jo diskutere hvordan formen på dette bør være og hvor ofte vi skal kjøre en slik seanse. Jeg for min del ønsker en "roundrobin" der alle flyplassene i Norge besøkes. IP til treningsserveren finner dere på flightsim startup. Vi prates i morgen kveld. SMH [Edited by Sven Morten Hesjevik 25-04-2000.]
  10. Tenkte å ta meg en rundtur i Norge for å besøke alle flyplassene vi har i dette landet. Men det er jo litt kjedelig å fly alene i grunnen. Så hvorfor ikke gå sammen? Vi kunne f.eks starte oppe i Kirkenes og fly oss sørover med stopp på alle flyplassene. Det betyr at det blir mye dash eller lignende flytyper fordi mesteparten av våre flyplasser er jo såkalte "Kyllingmarker" eller kortbaneplasser. Hvor og Når? Jeg er åpen for forslag - hvis det er noen interesse vel og merke. Vi kunne jo f.eks bruke treningsserveren og logge oss på i Squawkbox med multiplayer opsjonen aktiv og med Battlecom til å slå av en prat med. Isåfall så er tirsdager utelukket for da foregår det trening på den serveren. Alternativet er at noen oppretter en multiplayer funksjon. Siden mange flyr med FS98 (meg selv iberegnet) så vil jo det utelukke de som bare har FS2000. Såvidt jeg vet så er ikke alle flyplassene for Norge lagt inn i FS2000 enda. Med SB og pålogget treningsserveren så kan jo alle være med uavhengig av sim 98/2000. Jeg foreslår onsdag kveld etter 21:00 engang. Vi logger oss på med SB på Dag sin treningsserver og starter turen fra Kirkenes via Vadsø og Vardø. Kanske det er noen som har lyst til å kontrollere også? Forresten kan vi bruke treningsserveren til denne typen formål? Hva sier dere? SMH
  11. Ja, Øystein Men problemet er at stedet fps er registrert ikke kommer fram i den tabellen. Dessuten tenkte jeg at oss gutta med FS98 også kunne bidra med vårt i en slik tabell. En slags "overall" fps tabell. ------------------ SMH
  12. Jeg ser at det diskuteres ganske mye omkring hva som er godt nok av "hardvare" for å kunne kjøre fs2k på en tilfredstillende måte. Jeg må si at jeg lurer selv også. Sitter her med en oldis på 166MHz.... Det betyr at oppgraderingens tid er kommet - for flere enn meg ser jeg. I den forbindelse ville det jo vært veldig lurt å vite hva som funker tilfredstillende med fs2k og Norway scenery (for det er jo det vi bruker mest). Da kom ideen. Hva med å legge ut en tabell der vi kan rapportere inn framerates og hvilken datamaskin vi bruker. For at dette skal bli samenlignbart er det klart at vi må sette noen kriterier. Her er mitt forslag: Sim-type, hovedkort, prosessor, minne, grafikk-kort Videre må vi enes om hvor test av framerates skal foregå. F.eks ved terminalen på Gardermoen og ved en av småflyplassene nordpå som ikke har så tett scenery. Hva med Hammerfest? Dette kan jo godt legges ut her på flightsim.no (Dag?), men hvis det ikke er mulig kan jeg legge det ut som en egen hjemmeside. Hva syns dere? Var det en god ide eller er jeg helt på jordet? ------------------ SMH
  13. Hei Åge Det eneste programmet jeg vet om som kan utføre noe i nærheten av det du er ute etter er CHpilot? Her har du linken: http://users.online.be/~gi30109/soft.html"'>http://users.online.be/~gi30109/soft.html" TARGET=_blank>http://users.online.be/~gi30109/soft.html For meg ser det imidlertid noe avansert ut....... Med mye nedlasting? ------------------ SMH
  14. Prøv denne linken: http://www.pcteck.ch/bia747/747sp-mainpage-index2.htm"'>http://www.pcteck.ch/bia747/747sp-mainpage-index2.htm" TARGET=_blank>http://www.pcteck.ch/bia747/747sp-mainpage-index2.htm ------------------ SMH
×
×
  • Opprett ny...