Gå til innhold

Trekantdrama...OSL, TRF og OSR?


Aleksander Berge

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Ja, nå begynner det å skje ting. Leste nylig i SA (Sarpsborg Arbeiderblad), at formannen i Rygge Sivile Lufthavn AS, har vært på positive møter med både politikere og miljøverns-folk. Han sier at terminalen vil ha byggestart i januar-måned 2004. Det vil si at det første sivile ruteflyet kan ta av fra sommmeren 2004.

 

Blir det da en betydelig konkurranse mellom flyplassene?

Vi må ikke glemme at i Østfold-området bor det langt over 200.000 sjeler, som er meget lyste på å slippe å reise 150km til Gardermoen (eller Torp, som tar like lang tid).

Og dette utgjør jo en del av passasjerantallet. Hvis da også det kommer billigfly (EasyJet, Ryanair, Sterling, Norwegian ect.) kommer nok flere fra Oslo til å ta den under 60km lange 4-felts turen til Rygge, framfor å kjøre 120km til Torp i treg trafikk. Det er jo ikke så mye lenger fra Oslo til Rygge, enn til Gardermoen (9km for å være nøyaktig). Så dette vil antakeligvis bli en hard konkurranse mellom de tre Østlandsflyplassene. Får håpe ingen går dukken... Men jeg har meget god tro på at Rygge vil bli et bra alternativ for mange.

 

Dessuten slepper jeg å dra helt til Gardermoen for å spotte. ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde på Rygge Flystasjon et knapt år, men kan ikke huske å ha lagt merke til noen gode spotteplasser på sivilt område? Det må være ved sørenden da, der er det et åpent område ved E6, også er det jo veien inn mot tårnet da..

 

Terminalen blir jo liggende ved siden av tårnet, så det blir nok bydt en ordentlig vei inn. Kanskje noen gode plasser vil dukke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode spotter plasser på Rygge...å joda, det finnes èn på siviltområde, som er veldig bra, ligger rett ved innflygingen til RW30.

 

Jeg spottet veldig mye der da det fortsatt var litt trafikk på Rygge (det vil si i min glade ungdom "" )

 

Noen bilder jeg tok der...de er noen år gamle, og tatt med en 130mm linse...

 

[image]http://www.geocities.com/norwing1/304sol.JPG[/image]

-F-16 "304" i høstsol.

 

[image]http://www.geocities.com/norwing1/2xlanding.JPG[/image]

-To F-16 under formasjonslanding.

 

Tror nok det blir ganske så perfekt å spotte her når det blir sivilt også ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...