Gå til innhold

Situational Awareness


Dag Johnsen

Anbefalte innlegg

Informativ animation... Den United kärran landade långt in! ""

 

Verkade som TWR blev lite stressad..! "STOP TALKING!"

Dessutom, de hade uppenbarligen dålig sikt eftersom TWR inte kunde se RWY:s. Inte hade de Backe radar heller, verkar det som? Skrämmande saker!

 

Nu ska vi se på NTSB animationen och se om vi kan lära mer!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh MAN!

 

NTSB:s rekonstruktion var lite mer utfyllande!

Fast TWR vet att de har en maskin som är vilse, men just rapporterat att en annan maskin tog av över de, så ger hon take-off clearance inte bara 1 gång, utan 2 gånger, till USAir! Tur att USAir hade huvudet på skaft och stannade.

 

Ordentlig brist i kommunikation och dålig SA både hos United och ATC, verkar det som.

 

Tolkade jag det fel, eller verkar det som om flightcrew på United maskinen är oeniga med varandra om var de är, också?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Jörgen... ja dette er nok et godt eksempel på dårlig Situational Awareness fra både United og tower. "Good call" av US og holde...! Dette hendte på Providence / Rhode Island (KPVD) og RW 05 er 7166 feet lang... og det ser ikke ut som videoen viser akkurat hvor United landet... men de endte i alle fall opp på "November" som er helt i den andre enden... Ja... jeg tror også det var noe diskusjon om hvor de var... og jeg vet ikke hvem som var PIC...?

 

Gert... hvilket program åpner du den NTSB filen i...?

 

Sander... det er nok ikke bare ATC som feilet her... "" Har du lest noen gode bøker i det siste? Jeg leste akkurat ferdig "True North" av Georg Erickson... som er en utmerket bok om "Bush Pilots" og sjøfly i Canada og Alaska...

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Har du lest noen gode bøker i det siste? Jeg leste akkurat ferdig "True North" av Georg Erickson... som er en utmerket bok om "Bush Pilots" og sjøfly i Canada og Alaska...

 

Dag

 

Hei Dag, jeg har faktisk akkurat blitt ferdig med en perle av en bok, en selvbiografi av Bernt Balchen (en gammel sak jeg fant på et antikvariat) Meget god, av en mann med "balls of brass" Han fløy med Amundsen, Byrd etc. over Nordpolen, Sydpolen og Atlanteren....var test pilot hos Fokker, fløy masse "covert" under krigen, og anla Søndre Strømfjord og Thule plassene. "Bush pilot" bedre enn de fleste....jeg blir i alle fall helt andektig over den guts disse gutta hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den flyplassen der har vel en ca. 300.000 bevegelser i året, så flygelederne vet nok godt hva simultankapasitet og stressnivå betyr. Involverte flygeleder umiddelbart ble "degradert" for opplæring og senere re-sertifisering, men uttrykk som "Damer bak rattet" hører ikke hjemme her. Kan likevel forstå reaksjonen til folk når de hører opptaket. Flygelederne skal jo som normalt sett snakke monotont, og profesjonelt følelsesløst i et ikke alt for høyt tempo....

 

Litt mer info om saken jeg fant:

Near-Miss

NTSB Transcript

 

Var mye frem og tilbake med 23R og 23L. Viss ikke jeg tar feil så ligger 23R paralellt med TWY Tango og terminalen, godt unna aktiv bane. Men det var rart at det bare var US som ble trigget når 23L etterhvert ble nevnt. To takeoff-klareringer ble jo gitt på 5R etter dette.

 

Det trigget ihvertfall NTSB ser det ut som.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...