Gå til innhold

Åpne dører under flyging?


Helge Jordal

Anbefalte innlegg

Nå er det mulig jeg tar litt feil, men jeg synes å huske at de gangene tabloid-avisene har omtalt fyllebråk på fly så har de bl.a. skrevet 'Passasjeren var full og fæl og satte andre passasjerers liv i fare når han prøvde å åpne døren under ferden.'

Det jeg lurer på er; Er det mulig å åpne noen av dørene når flyet ikke er på bakken? Så vidt jeg har sett så er det jo noen sikkerhets-foranstaltninger, men de ser jo ut som de har samme prinsipp som Brann-alarm knapper; Ie. at det bare er å 'knuse glasset' så har du full tilgang.

Så; Er det mulig eller ikke?

Mvh,

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det journalister skriver om "forsøkte å åpne dører" er en kolossal journalistisk overdramatisering! I en høyde på 33.000ft er det så å si umulig å åpne Dørene.( med mindre man plasserer en sprengladning i nærheten), eller trykk ute=trykk inne

1 Trykket inne i flyet er mye høyere inne i cabinen enn ute. Det vil si at lufta inne i flyet presser dørene "utover"

2 Dørene er konstruet slik at de åpnes innover.

eks: Fyll en beholder med vann, som har en luke som bare kan åpnes fra innsiden. Vannet hjelper til å tette luka ytterligere. Vannet presser altså luka tettere sammen.

I en U-båt er det omvendt. Inne i U-båten er det lavere trykk enn ute, når den er i neddykket tilstand. Det vil si at vannet ute presser lukene innover. Da bør dørene, tror jeg , være konstruert slik at dørene åpnes utover.

Hilsen Odd

[Edited by oddhspjoetvold 24-03-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, en overdramtisering er jeg ikke sikker på om det kan kalles så lenge folk virkelig forsøker å åpne dører under flyging. Men som du sier er det komplett umulig og åpne noen flydører mens flyet er forholdsvis høyt oppe i lufta, da må man først overmanne pilotene og slippe ut trykket [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en stund siden var det en lang diskusjon om dette på Airdisaster.com...

På en B727-200 fra American Airlines åpnet de faktisk en servicedør foran den ene motoren under flyging.

Grunnen var at flyvertinnen oppdaget etter takeoff at en stropp hang på utsiden av flyet (Den slo mot skroget). Klatringen til FL 310 ble avbrutt, og de la seg på FL 120. I frykt for at en aluminiumsdel som hang i stroppen skulle løsne og gå i motoren gjorde at crewet bestemte seg for å håndtere problemet med en gang, og ikke vente til de var nede igjen...

Normalt så tilsvarer trykket i kabinen på en B727 8500 fot, og da er det umulig å åpne dørene i FL 120. Så trykket ble redusert til det motsvarte FL 120, og døren ble åpnet så mye at de kunne dra stroppen inn (1-2 cm).

De oppdaget da at aluminiumsbiten allerede var borte, og at den heldigvis passerte mellom flyet og motoren.

For ordens skyld kan jeg nevne a det var det tredje cockpit medlemmet som utførte denne operasjonen, ike pilotene eller flyvertinnene.. B727 har to piloter og en tekniker i cockpit.

------------------

Hilsen

Kenneth G. Sørensen

Simmer, Modellflyger, og Stuer/ De-Icer ved WF Torp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du har nok rett i det. Men jeg regner med at de flightene som blir beskrevet av avisene, er satt opp med store passasjerfly som går høyt.Og de jeg vet om, og som jeg har reist med, har hatt dører som gikk innover. Hvis ikke hukommelsen svikter. Det er mulig at noen store fly har dører som går utover, men jeg innbiller meg at det er en slags mekanisme som gjør at trykket innenfra tetter igjen "lukene". Noe annet ville overraske meg. Er det noen eksperter der ute...?

Mvh Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

Er ingen ekspert, men jobber som flytekniker i luftforsvaret på NATOs E-3A (B-707) fly, og har sett en del flydører og "luker" på forskjellige fly.Felles for disse er at de som tidligere nevnt åpnes innover, for å gjøre det umulig å åpne døren under flyging p.g.a trykkforskjellen. Men av praktiske hennsyn "svinges" de utover, for ikke å "stjele" plass i kabinen. Dette er mulig fordi den øverste og nederste delen av døren (ca 5cm) er "leddet" og vil når man åpner døren (først litt innover) skråstille seg. Og dermed gjøre det mulig å svinge døra ut igjennom et normalt for "lite" hull i skroget. Så selv om døra tilsynelatende åpnes utover, er dette kun av praktiske hensyn. Døren må først åpnes litt innover. Ble noen klokere av dette da..... ikke så enkelt å forklare uten noen dør å vise på.....

Vennlig hilsen: Nils P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Nils P. Skipnes:

Dette er mulig fordi den øverste og nederste delen av døren (ca 5cm) er "leddet" og vil når man åpner døren (først litt innover) skråstille seg. Og dermed gjøre det mulig å svinge døra ut igjennom et normalt for "lite" hull i skroget. Så selv om døra tilsynelatende åpnes utover, er dette kun av praktiske hensyn. Døren må først åpnes litt innover.


Det samme gjelder for Boeing 737 og 757. En liten "flik" i over og underkant av døren brettes litt inn for å redusere høyden på døra så mye at den går igjennom døråpningen....

Kanskje jeg skal ta et bilde av det en dag...

------------------

Hilsen

Kenneth G. Sørensen

Simmer, Modellflyger, og Stuer/ De-Icer ved WF Torp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Tarjei Lundarvollen:

Er vel sånn på dash 8 også ?


Nei Dash'en har et annet system. Har ikke kikket så nøye på det.... Der er jo trappa i døra (i motsetning til Saab'en og B737), og døra løftes litt opp, og legges ned... Den har nok et annet system, og er kanskje mulig å åpne under flyging?? Forøvrig så går jo også fremre nødutgang på høyresiden også sånn, så den kan kanskje åpnes også?? Dette må jeg til bunns i!!!

Kommer tilbake med mer info ved en senere anledning...

------------------

Hilsen

Kenneth G. Sørensen

Simmer, Modellflyger, og Stuer/ De-Icer ved WF Torp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, det glemte jeg ja, dash har kombinert.

Men jeg kan ikke tro at den har dører som går ann og åpne så lenge det er høyere trykk i kabinen enn utenfor, men sikker er jeg ikke [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Si ifra når du har funnet det ut da [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker, men jeg tror at håndtaket man åpner døren med (som forøvrig er på veggen ved siden av døren vendt mot cockpiten)er låst under flighten og at den bare kan åpnes når motorene er av. Jeg har sett når de gjør dette og det høres ut som om et lufttrykk holder dem på plass under en flight, og dette trykket aktiveres samtidig som motorene slås på. Jeg vet ikke om dette er riktig, men det går jo an å sjekke siten til Dashen nemlig http://www.aerospace.bombardier.com/"'>http://www.aerospace.bombardier.com/" TARGET=_blank>http://www.aerospace.bombardier.com/

Eirik Mikal Aronsen [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner neppe noe info hos Bombardier. De har ingenting annet enn bilder og tegninger.

Du har rett i at det kan være noe luftstyrt inne i bildet. Jeg skal høre med Widerøe's teknikere på Torp til fredagen... Det hadde jo vært rart om døren var usikret under flyging.

------------------

Hilsen

Kenneth G. Sørensen

Simmer, Modellflyger, og Stuer/ De-Icer ved WF Torp

kenso@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Men jeg tror det skulle være temmelig enkelt å åpne døra på Twin Otteren [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Men nå flyr jo ikke den så veldig høyt da [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

Mvh

Lars Chr

------------------

Lars Christian Hansen

lars.christian.hansen@c2i.net

members.tripod.com/~LCH78

www.geocities.com/annoeien/LCH78.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem har behov for å åpne dørene når man sitter i en liten Twin-Otter som humper og dumper i all slags vær og en må gå bøyd med hodet inn i flyet? Jeg tror det er snakk om når det er ulykker (som det er få av med Twin Otter'n)og når man går ut av flyet. Vel, det kan jo også være en fyllik om bord, men han er vel så full at han nesten ikke kan gå og hvis han vil åpne døren, vil han hele tiden dunke hodet i taket så mye at han gir opp før han kommer seg til tredje siste seterad og vil sette seg ned der. Bare en liten tanke [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Kenneth G. Sørensen:

Du finner neppe noe info hos Bombardier. De har ingenting annet enn bilder og tegninger.

Du har rett i at det kan være noe luftstyrt inne i bildet. Jeg skal høre med Widerøe's teknikere på Torp til fredagen... Det hadde jo vært rart om døren var usikret under flyging.

 


 

Har du funnet ut om dette med dørene til Dash-8'en, Kenneth???

Eirik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet dette ut nå i går, spurte en av bakkemannskapene, som forøvrig heter Egil (jobber med å få flyene parkert i posisjon til å tanke det o.l.)

og han sa at døra vippes opp, og deretter går den ned i et spor, og der kommer to luftstyrte sylindrer og låser den i den posisjonen, og han sa at det er umulig å åpne den, og dett var dett.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan faktisk åpne dørene på fleste fly hvis de har samme cabin pressure alt som høyden de befinner seg i. Det er faktisk en emergency procedure å tømme B 747 fly for røyk i tilfelle cabinen blir røykfyllt.Dette er tatt direkte fra Boeing manualen; "In the event of an uncontrollable inflight smoke condition in the cabin the Commander shall switch on the "NO SMOKING" and "FASTEN SEATBELT" signs, and attemt to land at the nearest suitable airport. If an immediate landing cannot be made, the commander shall decend to below 14,000 feet to depressurize the aeroplane and initiate smoke evacuation.

Two CCMs (cabin crew members)are required for each door to be opened.

the first CCM establishes communication with the flight deck by using the interphone and instruct the second CCM.

The second CCM opens the designated door.

If noise level or interphone feedback interferes with communication, strech handset away from door and shield mouthpiece with hand. If neccesary, the interphone at the opposite door may be used.

1. Place the door in MANUAL.

2. Rotate the door handle up to the 12 o'clock position (vertical). A rapid inflow of air, and increased noise will be expected.(no shit!)

The door handle shall be maintained in the vertical position, or it will rotate towards the closed position.

3. Secure the handle in the vertical position as follows: Tie the end of the escape rope aaround the door assist handle.

Loop the rope several times around the door handle.

Return the rope through to the aft door assist handle.

Once secured, pressure on the door maintains tension on the rope so it may be left unnatended."

Så der har dere det, fullt normalt å åpne dører inflight!

Jeg har vert med på å åpne dører i luften, og sett at dører har åpnet seg av seg selv! Jævlig bråkete og skremmende opplevelser. Nesten alle cabin dører åpner seg innover, men det finnes unntagelser. Upperdeck dørene på 747-300 og -400, overwing utgangene på nyere 737 og sikkert flere. Disse dørene må vaktes så lenge det ikke er trykk på cabinen. Når cabin trykket kommer på låses dørene automatisk med en elektrisk mekanisme.

Dette er noe lignende det som er på cargo dørene.

Hvis denne mekanismen ikke virker, og det tennes et rødt lys ved døra og i flight deck, må man lande straks på nermeste brukbare flyplass.

Grunnen til at dører åpner seg infligt pleier å være at noe har kilt seg fast i dør åpningen, sikkerhets belte, gardin etc. Dette er ikke uvanlig, og ikke direkte farlig, foruten faren for hjerteanfall blandt passasjerene. En løser broblemet ganske enkelt med å sette døra i manuell stilling(nødrampen frakoblet) åpner døra, drar gardina inn, lukker og setter i automatisk stilling igjen.

Undertegnet studerer for CPL og har jobbet som kabin personale i 4 år. JAR sertifikert for 747, 737 og L1011

SG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å forstå at det kan bli "Jævlig bråkete og skremmende opplevelser" som Snorri beskriver. Selv i småfly er det litt av et sjokk når en dør uventet åpner seg. Har selv opplevet det under avgang fra Stokka, Sandnessjøen i en Cherokee 180. Eldre PA28 hadde notorisk fiklete dørlåssystemer, og det var ikke så lett å strekke seg over passasjeren og kontrollere at døra var ordentlig sikret. I ca. 100 fot låt det plutselig som om H..vete var løs, og det var veldig fristende å slippe stikka og prøve å lukke døra. Siden jeg kan skrive dette, falt jeg altså ikke for fristelsen, men fløy en normal landingsrunde og ordnet opp på bakken. Cherokeen flyr faktisk like godt med døra på gløtt, og det skal være så godt som umulig å lukke den i lufta. Men det finnes flere dødulykker der den antatte årsaken er at flygeren har PRØVD å lukke døra og glemt å fly!

------------------

John Andreassen

LN-NRK

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med John. I smaafly er det ofte trykkforskjell i kabin og utenfor. Det gjoer det vanskelig aa lukke en doer mens man flyr. Men hvis man har god nok hoeyde saa kan man senke farten for aa minske trykkforskjellen. Da er det enklere aa lukke doerene. Trykkforskjellen kan sees hvis man bruker alternate static source. Instrumentene vil da vise litt hoeyere, litt raskere, og an initial climb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...