Gå til innhold

Ett par spm angående fly


Truls Petter Elven

Anbefalte innlegg

Lurer på noe se,hehe ""

 

Hvor lenge er flyet i tjeneste føre den blir tatt inn i hangaren for reprasjoner og testing og sånn ""

 

Jeg har hørt at flyet er lufta i tre uker, også blir den tatt inn i hangaren og skrudd i fra hverandre for testing og sjekk osv...

 

Bruker dem autoriserte Boeing mekanikere i fra USA??

 

Blir noen gang Boeing fly, fra hele verdens hjørner sjekket i USA på selve hovefabrikken?? (etter selvsagt og vært antall x timer i lufta)

 

bare noen spm, håper noen kan hjelpe meg da ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timeantallet tror jeg varierer fra fly til fly. Men du har fire typer sjekker. Det er A,B,C og D sjekk.

 

A er etter ikke så veldig mange timer, og heller ikke så omfattende. Sikkert skifting av olje i hjul osv.

 

B er etter litt flere timer og litt mer omfattende

 

C er enda flere timer enn B testen, og, som dere sikkert skjønner, enda mer omfattende.

 

D testen er etter en god del tusen timers lufttid, og da demonteres flyet helt og kontrolleres og blir erstattet med nye deler.

 

Mer nøyaktig timeantall kan jeg sikkert finne om dere er interessert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fortelle litt om systemet til Braathens når det gjelder vedlikehold.

 

Maintenance Schedule er delt i 2 hovedgrupper, Light Maintenance og Heavy Maintenance.

 

Light Maintenance er sjekker fra predeparture check til og med B check.

 

Heavy Maintenance er progressivt med alle C og D sjekker og SSI programmer,

 

Predeparture check utføres før takeoff. Det er flyets kaptein som er ansvarlig for denne sjekken.

 

S-check utføres en gang per. 72 timer av en flytekniker. Han signerer i flyets loggbok for utført sjekk og er ansvarlig for denne. S-checken kan utsettes i max 12 timer dersom ikke kvalifisert flytekniker er tilgjengelig.

 

A-check utføres hver 150 timer. Flyteknikeren er ansvarlig for utførelsen og kontrollerer at arbeidsunderlaget er utsignert.

 

B-check er delt i to. 1B skal utføres ved 750 timer og 2B skal utføres ved 1500 timer. Flyteknikeren står også ansvarlig for gjennomførelsen av denne sjekken.

 

C-check er en progressiv sjekk og overhaling. Den er delt opp i 6 deler. C1, C2, C3, C4, C5 og C6. Flyet kommer inn i hangaren for C-check når det har logget 3600 timer eller har gått 18 måneder fra siste C-check. Det er en kvalitetskontrollør som er ansvarlig for at C-checken er utført og han signerer ut Maintenance Release.

 

D-check er hovedsaklig en struktur inspeksjon som skal gjennomføres mellom 1800 og 25000 flytimer. D-check blir normalt fordelt over C-checkene.

 

SSI (Supplemental Structural Inspection)er et spesielt inspeksjonsprogram som gjennomføres i nært samarbeid med Boeing. Resultatet brukes ved utarbeidelse av flytypens totale maintenance schedule og er med å danne grunnlaget for eventuelle forbedringer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...