Truls Petter Elven Skrevet 4. oktober 2003 Skrevet 4. oktober 2003 Lurer på noe se,hehe Hvor lenge er flyet i tjeneste føre den blir tatt inn i hangaren for reprasjoner og testing og sånn Jeg har hørt at flyet er lufta i tre uker, også blir den tatt inn i hangaren og skrudd i fra hverandre for testing og sjekk osv... Bruker dem autoriserte Boeing mekanikere i fra USA?? Blir noen gang Boeing fly, fra hele verdens hjørner sjekket i USA på selve hovefabrikken?? (etter selvsagt og vært antall x timer i lufta) bare noen spm, håper noen kan hjelpe meg da Siter
Ken-Robert Bjørkli Skrevet 4. oktober 2003 Skrevet 4. oktober 2003 Vet at Braathens bla har egne folk på den mekaniske siden..og at Boeing maskiner fra alle verdens deler blir tatt inn til sjekk i statene hos Boeing,tviler jeg sterkt på.. Men det sikkert andre her på forumet som vet mer om akkurat dette..? Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 4. oktober 2003 Skrevet 4. oktober 2003 Dette varierer vel noe, vet ikke hvordan det fungerer hos komersielle flyselskaper, men det er vel noe med at de skal inn til sjekk etter X antall timer. Slik er det iallefall med småfly i dette landet, de skal inn etter x antall timer, men hvor mange timer det er husker jeg ikke på stående fot. Siter
Arild Oldervoll Skrevet 4. oktober 2003 Skrevet 4. oktober 2003 Timeantallet tror jeg varierer fra fly til fly. Men du har fire typer sjekker. Det er A,B,C og D sjekk. A er etter ikke så veldig mange timer, og heller ikke så omfattende. Sikkert skifting av olje i hjul osv. B er etter litt flere timer og litt mer omfattende C er enda flere timer enn B testen, og, som dere sikkert skjønner, enda mer omfattende. D testen er etter en god del tusen timers lufttid, og da demonteres flyet helt og kontrolleres og blir erstattet med nye deler. Mer nøyaktig timeantall kan jeg sikkert finne om dere er interessert Siter
K F Skrevet 4. oktober 2003 Skrevet 4. oktober 2003 På Pipern til MAK, 25 timer etter motorskifte så skal det byttes fra innkjøringsolje til vanlig olje samt nytt oljefilter. Mer husker jeg ikke i farta. Siter
Marius Sparby Skrevet 4. oktober 2003 Skrevet 4. oktober 2003 På F16 så er det 50, 100 og 200-timers sjekker. 200-timer er mest omfattende (motor ut, og maskinen blir omtrent skrellet for det som finnes av luker). Er egne serviceintervaller for våpensystemene. Husker desverre ikke hva 50 og 100-timer går ut på. Siter
Truls Petter Elven Skrevet 4. oktober 2003 Forfatter Skrevet 4. oktober 2003 Har lært litt nå ja, tusen takk for svar, dere Siter
Marcus Krogtoft Skrevet 5. oktober 2003 Skrevet 5. oktober 2003 Jeg kan fortelle litt om systemet til Braathens når det gjelder vedlikehold. Maintenance Schedule er delt i 2 hovedgrupper, Light Maintenance og Heavy Maintenance. Light Maintenance er sjekker fra predeparture check til og med B check. Heavy Maintenance er progressivt med alle C og D sjekker og SSI programmer, Predeparture check utføres før takeoff. Det er flyets kaptein som er ansvarlig for denne sjekken. S-check utføres en gang per. 72 timer av en flytekniker. Han signerer i flyets loggbok for utført sjekk og er ansvarlig for denne. S-checken kan utsettes i max 12 timer dersom ikke kvalifisert flytekniker er tilgjengelig. A-check utføres hver 150 timer. Flyteknikeren er ansvarlig for utførelsen og kontrollerer at arbeidsunderlaget er utsignert. B-check er delt i to. 1B skal utføres ved 750 timer og 2B skal utføres ved 1500 timer. Flyteknikeren står også ansvarlig for gjennomførelsen av denne sjekken. C-check er en progressiv sjekk og overhaling. Den er delt opp i 6 deler. C1, C2, C3, C4, C5 og C6. Flyet kommer inn i hangaren for C-check når det har logget 3600 timer eller har gått 18 måneder fra siste C-check. Det er en kvalitetskontrollør som er ansvarlig for at C-checken er utført og han signerer ut Maintenance Release. D-check er hovedsaklig en struktur inspeksjon som skal gjennomføres mellom 1800 og 25000 flytimer. D-check blir normalt fordelt over C-checkene. SSI (Supplemental Structural Inspection)er et spesielt inspeksjonsprogram som gjennomføres i nært samarbeid med Boeing. Resultatet brukes ved utarbeidelse av flytypens totale maintenance schedule og er med å danne grunnlaget for eventuelle forbedringer. Siter
Truls Petter Elven Skrevet 5. oktober 2003 Forfatter Skrevet 5. oktober 2003 Takk for svar, Marcus Lærte litt mere nå, ja Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.