Gå til innhold

Artig sak på Flesland


Erik H. Bakke

Anbefalte innlegg

quote:

Originally posted by Erik H. Bakke:

Var utom på Flesland en tur i dag, og jammen stod det eit litt spesielt 757-200 der.

Samme colorscheme som på presidentens jumbo'er, og med halenummer 80001.

Noken som veit kven som pleier å bruke denne maskinen, og kva vedkommende gjør her i landet?

 

Den B757'ern brukes veldig ofte av Utenriksminister Albright.

Er det Midt-Østen samtaler på Hotell Norge igjen nå da?

Jan Roar Rød

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hjem fra utenlandsreise på onsdag, og då stod det ganske riktig ein VC10 der, men eg såg bare ein. Det er mulig de andre stod på den millitære delen av flyplassen og dermed ute av syne.

Denne 757-200 maskinen såg eg først i dag, den stod der ikkje i går formiddag.

Men, klarhet ble det jo allikevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 3 VC-10 maskinene frakter soldater i forbindelse med den store vinterøvelsen Joint Winter i Nord-Norge. Etter hva jeg har skjønt frakter de soldater fra Flesland og til Bodø eller noe sånt.

På torsdag kl 0830 ankom jeg for øvrig Flesland fra Minneapolis med en C-141 Starlifter fra US Air Force. Den har stått der frem til i dag da den skulle returnere til Minneapolis. Fint fly, men forferdelig ustabilt i luften. Den vinglet konstant og gjorde flere ombord litt sjøsyke etter ca 8 timer i luften :-)

Christian

------------------

I don`t need a signature.

http://Oppvask.com"'>http://Oppvask.com" TARGET=_blank>http://Oppvask.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by birk:

De 3 VC-10 maskinene frakter soldater i forbindelse med den store vinterøvelsen Joint Winter i Nord-Norge. Etter hva jeg har skjønt frakter de soldater fra Flesland og til Bodø eller noe sånt.


Hmm, er du sikker på at dette ikke er British Aerospace VC10K flight refuelling tanker? Den har riktignok kapasitet for 18 personer utenom nødvendig mannskap, men jeg tror at dette er maskiner som skal fylle bl a Jaguar og Tornado inflight.

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett når det gjelder at disse flyene ikke kan ta mer enn 18 +crew, Jeg kan også legge til at de ble eskortert av 4 stk Tornardo F3 fra nr 9sqn, Når man jobber på Haakonsvern så får man litt oppsyn med trafikken på Flesland!!!!!;-)))

Det var også en C-130 fra RAF på Onsdag.

MVH

------------------

Ørjan Utne

VRnoAF

FLY Fantast

outne@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder disse flyene fra RAF, så er jeg sikker på at de fraktet soldater, for når jeg tok av fra Flesland med BRA mot ENGM torsdag kl 1159 var det kommet 2 busser med soldater som var på vei ombord i den ene maskinen.

Dere snakker om flyene med 4 jetmotorer bak på halen?

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by birk:

Dere snakker om flyene med 4 jetmotorer bak på halen?


Ja, Christian, vi snakker om samme flyet. RAF har aldri brukt det opprinnelige sivile flyet til annet en flight refuelling tanker. Allerede i 1958 startet RAF et program for å konvertere VC10 til tankere. Men det skulle gå lang tid før den første tankeren fløy - først med konvertering av standardmodellen (VC10 Model 1101) som fløy for første gang i juni 1982, og fikk betegnelsen VC10 K Mk2, og den senere VC10 K Mk3, som var forlenget 4 meter.

RAF opererer altså to typer tankere utgått fra den sivile VC-10. Forøvrig fikk de to flyene nye type numbers etter at British Aerospace overok Vickers, henholdsvis 1112(Mk2) og 1164 (Mk3).

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag opererer RAF med to VC10 skvadroner.

No 10Sqn (Brize Norton),som har 12stk BAC VC10 C1K, som er en VC10 med AAR (Air to air refueling capability).Disse er brukes faktisk primært som transport av personell og cargo,men kan altså også brukes som AAR.På samme måte som RAFs L1011 Tristars.

Den andre skvadronen er No 101sqn (også Brize Norton),som opererer 2 BAC VC10 K2,4stk K3 og 5stk K4.Dette er en ren AAR skvadron,mao.de har ingen annen oppgave enn å tanke.(ref.RAF yearbook 1999)

 

Hilsen

Hans Petter Stue

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, så ble flyet lastet full med soldater og bagasje som ankom i 2 busser. Både inngangen bak og foran ble brukt, og at det stod mer enn 18 soldater i kø ved hver inngang er jeg sikker på. Begge de VC10`ene jeg så hadde også vanlige passasjerflyvinduer langs hele kroppen og det er vel ikke normalt hvis det er en tanker?

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du har rett i at det var en personell transport.Vinterøvelsen starter her i nord, og Engelskmennene skal vel opp fra Vossetraktene til oss her oppe for å delta på øvelsen.RAF har veldig ofte brukt VC10 til å transportere personell til bla.Bardufoss.Jeg har 12 år i "bransjen",så jeg har fulgt litt med på de store øvelsene opp gjennom årene, og du har rett i at det ikke kun er AAR VC10 brukes til (se forøvrig mitt tidligere innlegg).En annen ting er jo at det ikke virker særlig sansynlig å samle tre tankere på ett sted.

vennlig hilsen

Hans Petter Stue

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start quote:

==========================

Angående Airforce Two som har vært på flesland i tre dager nå. Den stakk idag ca klokken 1600. Den har vært tett bevoktet av politi hele tiden. Kanskje ikke så veldig rart.

==========================

Er det ikkje flyet som til enhver tid frakter visepresidenten som er Airforce Two?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skrevet en artikkel om Air Force Two i Mars utgaven av Flying magazine.

USA har two VC-25As (militaer utgaven av 747-200), fire C-32A (757), en C-137 (707), tre VC-9s (DC-9), fem C-20Bs (Gulfstream G-III), og to C-20Hs (Gulfstream G-IVs) som brukes av VIPs.

Callsigns:

Air Force One: Presidenten er ombord

Air Force Two: Vice-President er ombord

Executive One Foxtrot: First-Lady er ombord

SAM: Secretary of State or Defense, and Congressional delegations er ombord.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...