Gå til innhold

Climb speed for SAS/Braathens B737NG


Erik Olstad

Anbefalte innlegg

B736 er litt av en maskin.

Da jeg fløy fra SVG til CPH (satt i cockpiten) så passerte vi FL310 med VS på +5500 helt til FL360. Cruise FL390.

Har en film på ca 50 min fra den flighten (kommer om noen dager).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du.. Georg, slå litt av for kjentsfolk da.. Viss det her er sant, så tar jeg av meg hatten.. Dere må jo ha kommet inn i en vertikal luftstrøm, turbulens eller noe. Ingen skippere som frivillig setter opp en climb-rate på 5.500fpm gjennom FL310 i Mach 0.78-0.84. Men viss du har video som bekrefter dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greitt det Tarjei, har det rimelig klart for meg, driver daglig med speed-kontroll.

Beklager min dårlige formulering, men godt at dere pilot-gutta holder oss i øra litt også.

Ble bare meget overrasket over den påståtte climb-rate performance'n til 737-600, siden tall over 4500fpm hører til sjeldenhetene av det jeg ser, selv med restriksjoner på 250kts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gert: joda, er klar over hva du driver med til daglig, og det var vel derfor overraskelsen var stor over at et slikt utsagn kom ifra deg også ""

 

Jeg er også overrasket over den påståtte climb rate'n. Men jeg har ikke så mye grunnlag for å påstå at det er bløff derfor kommenterte jeg ikke det.

 

Om det stemmer må ihvertfall maskinen ha vært svært lett (og da mener jeg svært), gunstige forhold og godt med oppdrift.

 

Btw: kan dere få opp VS på radaren om dere vil ? Eller blir det å følge med på høyden og ta en ca hoderegning ?

 

Enda en btw: ifølge ATPL lærebøkene er bla 50 og 10cm bølgelengde brukt på radarer for "enroute". Men ifølge en som burde vite er det ikke lenger 50cm radarer ibruk. Men jeg finner det litt merkelig at det da står i bøkene våre. Kan du bekrefte eller avkrefte at 50cm brukes idag ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første vil VS komme opp som et default valg under label'n til tracket på radarskjermen ja. Men den trenger vel 3 sweep for å kunne regne ut et tall (Haukåsen MSSR har 10 omdreininger i minuttet). Derfor kan verdiene vi ser henge en del etter. F.eks. maintaining FL90 med positive VS.

 

Ja det er mye som er igjen fra gammelt av i bøkene, regner med du tenker på Primary Surveillance Radar. Vil anta du har rett i 10cm standard bølgelengde nå til dags. Disse primær-radarene har på langt nær samme rekkevidde som SSR og er derfor mest brukt i TMA'er sammen med SSR, bl.a for å presentere vær på radarskjermen. Tricky spm., men kan alltids sjekke om vi har noen 50cm'ere igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Roald!!

Std CI i SAS er 50, men de fleste (Nordmenn) bruker 35. Dette gir speeder som er veldig lik de jeg oppgav i innlegget over. Personlig bruker jeg 36, for da får jeg 300/.78 istedenfor 299/.779! hehe.

 

Vedrørende profilen så er det en "sannhet med visse modifikasjoner", samt litt selvskryt "". Fikk jobb i Lufthansa i Mars. Har jo fått sparken i SAS i løpet av høsten (derfor lite aktiv på forumet - må skaffe mat på bordet til familien!), men fortsetter "enn så lenge" pga en rettsak vi har gående mot ledelsen. Det er nok ikke snakk om å "vinne" tilbake jobben, men snarere og hale litt mer cash ut av SAS inntil videre. Fæle greier med SAS - vi er "up [sensurert] creek". Spennende og se NÅR de går konk...

Mht LH, så begynner vi på MD-11 kurs så snart de ringer fra Bremen. Det går fort oppover for LH, for de er jo med på oppturen når den kommer i motsetning til "et visst annet selskap" som bare kutter ruter... ""

Vet ennå ikke når jeg sitter i høyresetet i Cargo, men noen måneder til må jeg nok regne med, dessverre.

Det var forøvrig bare 3 nordmenn fra SAS som klarte alle opptakene i LH - 1 fra Sverige og 7 fra Danmark ""...resten røyk ut.

Ellers er min MSN-adresse: mortenvd@hotmail.com (for de som er interessert!...)

 

God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...