Gå til innhold

Redningsvest enn fallskjerm på fly


Anbefalte innlegg

Leste en sak i månedens Illustrert Vitenskap.

 

En leser spør etter hvorfor det er redningsvester ombord på fly, og ikke fallskjermer?

 

Fallskjermer ville ikke være til noen nytte på passasjerfly, fordi det er alt for farlig å hoppe ut.

Farten er som regel 800 km/t, og bare luftmotstanden betyr at passasjerene ville brekke både armer og ben.

Dessuten ville de risikere å bli kastet inn mot dørkarmen, vingen eller halen på flyet hvis de forsøkte å hoppe ut gjennom en sidedør.

 

Selv om man faktisk kunne hoppe ut for eksempel av en spesiell bakdør, ville det ta altfor lang tid å få ekspedert 300 flypassasjerer med fallskjerm på seg ut fra flyet. Dessuten krever det trening og god fysisk form å hoppe med fallskjerm.

De fleste passasjerene ville ha komme stygt til skade under landingen. Endelig måtte flyet først gå ned i en høyde på 4000 meter, der mann kan puste uten ekstra oksygen, og senke farten- alt sammen i en på forhånd kritisk situasjon.

Derfor gir det passasjerene mye bedre muligheter for å overleve hvis flygeren prøver å nødlande.

Dette vil i noen tilfeller skje på vann, og derfor er fly utstyrt med redningsvester og redningsflåter.

 

Jeg har selv lurt på dette med fallskjerm på fly ""

Fikk endelig svaret nå ""

 

Mvh Jan H. Brende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du ar deg bryet med å sitere slike reportasjer, Jan. Det kan jo være interessant for mange å se hvordan populærvitenskapelige tidsskrifter ordlegger seg i saker som mange her oppfatter som grunnleggende kunnskap.

 

Illustrert Vitenskap har rett som det er flyrelaterte reportasjer, og kan anbefales. Ta en tur til http://www.illvit.com/index/ og søk på fly, så ser dere overskrifter på noen tidligere reportasjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var rimelig selvforklarende jeg......

 

Jepp, hva slags flysimmer er man når man må få svar om flygning i Illustrert Vitenskap??

 

Det kommer vell også ann på om du tørr å generalisere betegnelsen "flysimmer", og nærmest komme å si at for å være en flysimmer, så må du ha visse forhåndskunnskaper innen flyving, eller hva?

 

Da er vell jeg en amatørflysimmer da? ""

 

Mvh Jan H. Brende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Jan... Det var en fin oppsummerende artikkel... "" Jeg har jobbet i denne industrien i mange år og jeg har ikke tall på hvor mange ganger "opplyste" folk spør om dette...? Det er veldig få flyuhell... hvis det er noen i det hele tatt... som hender slik at passasjerene kunne reddes med fallsjermer... De fleste ulykkene hender under innflyvning til landing... avgang... osv. Selv under en "ditch'ing" med et stort passasjerfly så er du ikke 100% garantert survival... "" Et annet spørsmål er hvorfor ikke flyene kan lages på samme måten som "black box'en" siden den er som regel overlever...? Ja... si det ""

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så er vell ikke redningsvestene heller til så mye hjelp når flye treffer vannflaten i 400 km/t eller mer. Det er vell bare en litt større sjans for og overleve.

Joda klart det... men tenk deg.. du sit i eit fly som ramlar av rullebana i la oss sei 150 knop. Det er nesten 300 km/t. Flyet er TUNGT og synk ganske kjapt... Som dykkar veit eg at det å komme seg ut av ein ting som er på veg ned, det er nesten umulig. Du skal vere godt trena på det for å få det til. Eg formin del har store nok problem med å komme meg bort fra en større båt som sykk med 3 meter i sekundet. Og eit fly vil nok synke raskare. OG i tillegg skal du UT av kabinen og OPP før du har gått tom for lufta du fekk slått ut av deg ved samanstøyten med vatnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så er vell ikke redningsvestene heller til så mye hjelp når flye treffer vannflaten i 400 km/t eller mer. Det er vell bare en litt større sjans for og overleve.

Joda klart det... men tenk deg.. du sit i eit fly som ramlar av rullebana i la oss sei 150 knop. Det er nesten 300 km/t. Flyet er TUNGT og synk ganske kjapt... Som dykkar veit eg at det å komme seg ut av ein ting som er på veg ned, det er nesten umulig. Du skal vere godt trena på det for å få det til. Eg formin del har store nok problem med å komme meg bort fra en større båt som sykk med 3 meter i sekundet. Og eit fly vil nok synke raskare. OG i tillegg skal du UT av kabinen og OPP før du har gått tom for lufta du fekk slått ut av deg ved samanstøyten med vatnet.

 

Som jeg skrev i ett tidligere innlegg, så er det vanskelig å overleve uansett. Men man har større sjanse med redningsvest. Du skrev at det var vanskelig å komme seg opp av en synkende ting og det tror jeg på, jeg ville ikke klart det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både fallskjerm og redningsvest gir falsk trygghet. Begge kan trygt bytes ut med en pakke Valium.

Eller vet noen hvor mange flypassasjerer som faktisk ble reddet av redningsvester i de siste 20 årene?

Men for flyselskapene gjør det en betydelig forskjell å kunne stappe en redningsvest under setet istedenfor fallskjerm. Ikke bare at det koster mye mer å vedlikeholde fallskjermene, hvordan kan de lære opp passasjerene å ta på seg en fallskjerm i de få minuttene de har til disposisjon?

 

Redningsvester i sjøfart i Nordsjøen forresten, er nesten like patetiske som redningsvester i fly.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...