Jan Halsteinrud Brende Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Leste en sak i månedens Illustrert Vitenskap. En leser spør etter hvorfor det er redningsvester ombord på fly, og ikke fallskjermer? Fallskjermer ville ikke være til noen nytte på passasjerfly, fordi det er alt for farlig å hoppe ut. Farten er som regel 800 km/t, og bare luftmotstanden betyr at passasjerene ville brekke både armer og ben. Dessuten ville de risikere å bli kastet inn mot dørkarmen, vingen eller halen på flyet hvis de forsøkte å hoppe ut gjennom en sidedør. Selv om man faktisk kunne hoppe ut for eksempel av en spesiell bakdør, ville det ta altfor lang tid å få ekspedert 300 flypassasjerer med fallskjerm på seg ut fra flyet. Dessuten krever det trening og god fysisk form å hoppe med fallskjerm. De fleste passasjerene ville ha komme stygt til skade under landingen. Endelig måtte flyet først gå ned i en høyde på 4000 meter, der mann kan puste uten ekstra oksygen, og senke farten- alt sammen i en på forhånd kritisk situasjon. Derfor gir det passasjerene mye bedre muligheter for å overleve hvis flygeren prøver å nødlande. Dette vil i noen tilfeller skje på vann, og derfor er fly utstyrt med redningsvester og redningsflåter. Jeg har selv lurt på dette med fallskjerm på fly Fikk endelig svaret nå Mvh Jan H. Brende Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Trodde det var rimelig selvforklarende jeg...... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Trodde det var rimelig selvforklarende jeg...... Jepp.. flyet treff vatnet i 400 til 800 KM/t... Redningsvestane som forøvrig er gule, blir då fine til å markere området kor flyet traff vatnet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Halsteinrud Brende Skrevet 25. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2003 Trodde det var rimelig selvforklarende jeg...... (..ingen kommentar) Mvh Jan H. Brende Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Brestrup Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Trodde det var rimelig selvforklarende jeg...... Jepp, hva slags flysimmer er man når man må få svar om flygning i Illustrert Vitenskap?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Wold Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Tja, si det.. Man finner hvertfall mye intressant i illustrert vitenskap Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Olav Henjum Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Flott at du ar deg bryet med å sitere slike reportasjer, Jan. Det kan jo være interessant for mange å se hvordan populærvitenskapelige tidsskrifter ordlegger seg i saker som mange her oppfatter som grunnleggende kunnskap. Illustrert Vitenskap har rett som det er flyrelaterte reportasjer, og kan anbefales. Ta en tur til http://www.illvit.com/index/ og søk på fly, så ser dere overskrifter på noen tidligere reportasjer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Halsteinrud Brende Skrevet 26. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2003 Trodde det var rimelig selvforklarende jeg...... Jepp, hva slags flysimmer er man når man må få svar om flygning i Illustrert Vitenskap?? Det kommer vell også ann på om du tørr å generalisere betegnelsen "flysimmer", og nærmest komme å si at for å være en flysimmer, så må du ha visse forhåndskunnskaper innen flyving, eller hva? Da er vell jeg en amatørflysimmer da? Mvh Jan H. Brende Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Johnsen Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Heisann Jan... Det var en fin oppsummerende artikkel... Jeg har jobbet i denne industrien i mange år og jeg har ikke tall på hvor mange ganger "opplyste" folk spør om dette...? Det er veldig få flyuhell... hvis det er noen i det hele tatt... som hender slik at passasjerene kunne reddes med fallsjermer... De fleste ulykkene hender under innflyvning til landing... avgang... osv. Selv under en "ditch'ing" med et stort passasjerfly så er du ikke 100% garantert survival... Et annet spørsmål er hvorfor ikke flyene kan lages på samme måten som "black box'en" siden den er som regel overlever...? Ja... si det Dag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne-Jørgen Venvik Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 Egentlig så er vell ikke redningsvestene heller til så mye hjelp når flye treffer vannflaten i 400 km/t eller mer. Det er vell bare en litt større sjans for og overleve. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Hansen Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 Men flyet kan jo treffe vannflaten i langt mindre hastighet enn det under en kontrollert nødlanding eller hvis det kjører av rullebanen under takeoff og landing. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne-Jørgen Venvik Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 Joda, sant det. Men vanskelig og overleve uasnett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten Melhuus Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Hva med en flaske whiskey, bibelen, eller diktafon hvor du kan snakke inn dine siste hilsner M Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Egentlig så er vell ikke redningsvestene heller til så mye hjelp når flye treffer vannflaten i 400 km/t eller mer. Det er vell bare en litt større sjans for og overleve. Joda klart det... men tenk deg.. du sit i eit fly som ramlar av rullebana i la oss sei 150 knop. Det er nesten 300 km/t. Flyet er TUNGT og synk ganske kjapt... Som dykkar veit eg at det å komme seg ut av ein ting som er på veg ned, det er nesten umulig. Du skal vere godt trena på det for å få det til. Eg formin del har store nok problem med å komme meg bort fra en større båt som sykk med 3 meter i sekundet. Og eit fly vil nok synke raskare. OG i tillegg skal du UT av kabinen og OPP før du har gått tom for lufta du fekk slått ut av deg ved samanstøyten med vatnet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Hansen Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Men vannet trenger ikke å være så dypt, spesielt ikke like i nærheten av flyplasser, som jo gjerne ligger på land. Noen ganger blir flyet liggende på grunt vann som likevel er dypt nok til å drukne i for de som ikke kan svømme. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne-Jørgen Venvik Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Egentlig så er vell ikke redningsvestene heller til så mye hjelp når flye treffer vannflaten i 400 km/t eller mer. Det er vell bare en litt større sjans for og overleve. Joda klart det... men tenk deg.. du sit i eit fly som ramlar av rullebana i la oss sei 150 knop. Det er nesten 300 km/t. Flyet er TUNGT og synk ganske kjapt... Som dykkar veit eg at det å komme seg ut av ein ting som er på veg ned, det er nesten umulig. Du skal vere godt trena på det for å få det til. Eg formin del har store nok problem med å komme meg bort fra en større båt som sykk med 3 meter i sekundet. Og eit fly vil nok synke raskare. OG i tillegg skal du UT av kabinen og OPP før du har gått tom for lufta du fekk slått ut av deg ved samanstøyten med vatnet. Som jeg skrev i ett tidligere innlegg, så er det vanskelig å overleve uansett. Men man har større sjanse med redningsvest. Du skrev at det var vanskelig å komme seg opp av en synkende ting og det tror jeg på, jeg ville ikke klart det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Joda Øyvind.. vatnet treng ikkje vere så djupt... men alltids djupt nok til å drukne som du seier. Men her på vestlandet er det i allefall nokså djupt rundt flyplassene som ligger ved havet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ilan Sharoni Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Både fallskjerm og redningsvest gir falsk trygghet. Begge kan trygt bytes ut med en pakke Valium. Eller vet noen hvor mange flypassasjerer som faktisk ble reddet av redningsvester i de siste 20 årene? Men for flyselskapene gjør det en betydelig forskjell å kunne stappe en redningsvest under setet istedenfor fallskjerm. Ikke bare at det koster mye mer å vedlikeholde fallskjermene, hvordan kan de lære opp passasjerene å ta på seg en fallskjerm i de få minuttene de har til disposisjon? Redningsvester i sjøfart i Nordsjøen forresten, er nesten like patetiske som redningsvester i fly. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.