Gå til innhold

Kort?


Andrè Amundsen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Dere, jeg lurer så veldig på en ting. Hvor ligger den korteste rullebanen som Passasjer flya lander på? Tenker stort sett i Europa? Er det noe bilde av den på Airpics.com?

Jeg har hørt Kos/Hellas har noen av de korteste og noen andre greske øyer? Hva vet dere om det? Men uansett om rullebanen er veldig liten flyr det store selskaper og charter fly der fordet.

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ""

Vet ikke hvor mange oppbremsingsproblemer jeg har hatt på Molde (ENML), men flyet har desverre fortsatt rett fram, og plask ned i fjorden """"

 

Enten så har jeg kommet for høyt inn på finalen, eller for lavt inn på finalen. Og det har vell av og til hatt seg slik at jeg også har landet for langt inn på banen ""

 

Jeg understreker: Noen piloter er ikke som andre piloter ""

 

Mvh Jan H. Brende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiathos sin er vel ganske kort... Samos sin også, dog ikke kort.

 

Anbefaler at dere holder dere fast under oppbremsingen der. Den er meget kort. Var der i fjord høst, og takeoff (hjemover)var med så lite fuel at vi måtte lande i Athen for å fuel'e opp. 20 minutter's flytur ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om et par korte rullebaner langs Himmalaya, Nepal.

Det er rullebaner for småfly antageligvis...siden de ikke har noe Tower (flytårn)...

 

Det er i alle fall en rullebane, som er så grådig vanskelig at du kan bare fly inn på den fra en rettning.

For, på enden av rullebannen, så har du en gigantisk bergvegg/fjellvegg...

 

Watch your brakes ""

 

Mvh Jan H. Brende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men tror piloter "svetter" litt under armen når de skal lande på Greske øyer. De rullebanene der nede er veldig korte, se bare på Kos og Samos. Ikke mye om å gjøre. Full brems, tror de bremser i lufta også like før landing. Men de gjør det alltid bra og flyet er alltid godt ved landing.

Men går ikke harde landinger litt ut over hjula og motorene?

 

Det er jo store krefter vi snakker om.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kos er runwayen 2400 meter, noe som er mye mer en hva en A330 trenger for å bremse opp. På Samos er runwayen 2000 meter... det er heller ikke kort med tanke på hvilke fly som flyr der. B737/A320 har ingen problemer med en 2000m rullebane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...