Gå til innhold

F-16-skvadroner


Stian Berg Hansen

Anbefalte innlegg

Hvis du mener norske F-16 skvadroner så er 331 og 332 stasjonert i Bodø mens 338 er stasjonert på Ørlandet.

 

Jeg tror ikke det finnes noen liste over hvilke fly som er stasjonert på hver enkelt skvadron, i hvert fall ikke utenfor forsvaret. Dessuten er det vel en viss rotasjon i flyparken slik at det ikke er noen "faste" fly på hver plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreksempel,så er kanskje nr 656 stasjonert hos 338 en uke,der den får tekniske problemer,og sendes til Kjeller. Da den kommer tilbake, blir den sendt rett til 332 skvadron,siden 338 har fått nr 634 isteden for. Er det noe slikt du mener?

 

Jepp, det er slik det er...

 

Nærmeste du kommer å vite hvilken skvadron flyet kommer fra (vel da hvilken skvadron det opprinnelig var tiltenkt) er å se på finflash'en...

 

svart og "gull"/gul - 332

Rødt og hvitt - eks 334

Rødt, hvitt og blått - 331 (også med et lyn fremme under cockpit'en).

Svart med et gult lyn - 338 (og da også en pil og ei bue litt lenger opp på halefinnen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Før oppdateringsprogrammene Falcon Up, Mid Life update og da 338 fikk IRF rollen var parken av F-16 fly ganske stabil på skvadronene. Dvs. at man kunne identifisere tilhørigheten ved hjelp av merkingen på halen. Regelen var at 331/334 i Bodø hadde block 15 maskinene (de som begynner på 6 i tail no. pluss nr. 300 som var en block "12,5" og var på 334) og Rygge/Ørland hadde block 10 maskiner (de som begynner på 2 i tail nos.). Grovt kan man si at 332 hadde fly fra 272 - 284, 338 hadde fra 285 og opp til 299 (litt tosetere også utenom disse), 334 hadde fra 658 - 672 og 331 hadde resten (673 - 688). Toseterne kommer utenom og dette er ikke nøyaktige referanser. Da 338 fikk IRF-rollen, fikk de ned endel block 15 maskiner fra Bodø, da disse er noe mer "ryddige" i systemer/kabler/annet og har bedre driftsstabilitet, og en del block 10 fra 338 ble sendt nordover.

Nå, etter alle oppdateringer, skal parken være lik i modifikasjonsstatus men jeg hører de klager på block 10 maskinene enda. Når det gjelder avdelingstilhørighet så har den blitt mer og mer diffus. Alle flyr med alles merking, parken endrer seg fra dag til dag. Det er og flere fly som nå flyr uten avdelingsmerker (slik det var i begynnelsen), bl.a. F-16BM 692 og 302, og F-16AM 661. Jeg har hørt snakk om at avdelingsmerkene skal fjernes i sin helhet men også at ett nytt merke skal innføres, hva det blir er ikke kjent.

Eneste flyet man med sikkerhet kan si har fast tilhørighet er tail no. 660 fra 331 (jubileumsflyet med falken/sverdet på halen) ""

 

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...