Morten Nelson Skrevet 23. mai 2003 Skrevet 23. mai 2003 Faren min holdt på å bli drept når han var liten på den måten. Nede på Skattøra (gamle sjøflyplassen i Tromsø) brukte han og noen venner å ligge bak flyene når de testet motorene etter reprasjoner. En dag var det et fly som var litt større enn de som brukte å være der. Det var enormt trykk når de gav full gass, så faren min ble redd og prøvde å komme seg bort, men til ingen nytte... Han ble blåst rett i betongmuren bak han. Er ikke sikkert på hva som sjedde, men han måtte på sykehus. Siter
K F Skrevet 23. mai 2003 Skrevet 23. mai 2003 Her finner dere et eksempel på for farlig jet blast kan være. Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 23. mai 2003 Skrevet 23. mai 2003 Faren min holdt på å bli drept når han var liten på den måten. "Den måten"? Å stå bak et fly (annet enn småfly) som gir full gass er i beste fall fatalt.. ..i verste fall så blir du lemlestet.. Sånt gjør man bare ikke... Å stå bak en Dash 8 på tomgang er ikke noe problem, men ved takeoff-power så flyr du et godt stykke. En 737 har mer enn nok skyvekraft ved takeoff-power til å velte de fleste biler, men på tomgang så kan du fint stå 50 meter bak motorene uten problemer. Foran en ATR som rygger så blåser det litt mer enn om du skulle stått bak flyet med motorene på tomgang. De bruker tross alt ikke mer motorkraft enn det som trengs for å sette flyet i bevegelse. Siter
Morten Nelson Skrevet 23. mai 2003 Skrevet 23. mai 2003 Dash 8 ja.... Tror det var litt andre fly for over 40 år siden... De lå foresten bak. (Ikke 10cm fra motoren selvsagt.) Siter
K F Skrevet 23. mai 2003 Skrevet 23. mai 2003 En 737 har mer enn nok skyvekraft ved takeoff-power til å velte de fleste biler, men på tomgang så kan du fint stå 50 meter bak motorene uten problemer. Du er ikke akkurat trygg bare fordi et fly ikke skal aksellrere for takeoff, det er jo en stor fare ved break away power også. Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 23. mai 2003 Skrevet 23. mai 2003 Skrev jeg at det kun var farlig ved takeoff-power? Hvis jetblasten kan kaste biler ved full gass, ville du stått der ved halv gass da? Jeg skrev at det går bra ved tomgang, mer enn det er farlig.. ..og det kan være stor forskjell mellom tomgang og breakaway-power! Siter
Aleksander Berge Skrevet 23. mai 2003 Forfatter Skrevet 23. mai 2003 Men dere, er det vits å diskutere om det er farlig å stå bak et fly? Siter
K F Skrevet 23. mai 2003 Skrevet 23. mai 2003 Skrev jeg at det kun var farlig ved takeoff-power? Nei du sa vel ikke akkurat det, men poenget mitt her var å nevne faren ved dette siden dette var innenfor tema og jeg selv har erfart dette. Siter
Svein Hansen Skrevet 23. mai 2003 Skrevet 23. mai 2003 Hei folkens.Kaster meg innpå.Enig med Kenneth her,bruk fornuften.Greit det blåser friskt med breakaway,men ikke farlig.Ville vært mer skeptisk om jeg har stått i nærheten på forsiden av motorene til en 737,eller noe annet i den størrelsen. Jeg sjekket is under vingene og flapen på en dc9 mens SAS enda hadde de,og der satt en "svimate" kaptein som hadde glemt meg helt av.Før jeg vet ordet av det,gir gærningen gass og skal taxe ut.Det var til dels ubehagelig. Siter
Mads-Inge Otterstad Skrevet 24. mai 2003 Skrevet 24. mai 2003 En annen ting er jo temperaturen på lufta som kommer ut av motorene... Den er jo ikke akkurat på behagelige 30 grader... Litt mer enn det ja.. Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 24. mai 2003 Skrevet 24. mai 2003 Nåh.. Jeg ville vært mye mer bekymret for hastigheten på lufta, fremfor temperaturen.. Du skal bra nærme motoren før varmen er et problem, og så nærme kommer du aldri pga hastigheten... Dette vel og merke på motorer med high bypass. Low bypass (som JT8D, som man finner på 737-200 og MD-80) er en del verre. Se forøvrig dette bildet: [image]http://www1.airpics.com/avimg/thumb/34655.jpg[/image] Så nærme bør man ikke stå når jetstrålen treffer (den har ikke gjort det ennå), for da ligger du flatt etterpå.. Heldigvis hadde man ting å stå bak så fort bilde ble tatt.. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.