Gå til innhold

To spørsmål til


Stian Berg Hansen

Anbefalte innlegg

Hei, Stian!

 

Spanair flyr til Kanariøyene fra Tromsø - hver fjortende dag. De har callsign "Spanair 1213" til TOS, og 1214 sørover. Flytypen er A321. Jeg tror du kan vente Spanair til Tromsø i morgen, Stian.

 

Om DC-10: DC-10-10 er en såkalt "domestic", dvs at den ble laget kortere turer med mange passasjerer. De første - levert til American Airlines og United Airlines i juli 1979 - hadde en rekkevidde på ca 3900 km med 270 pax.

 

Senere kom 30-serien. Den fløy første gang i juni 1972. Den har samme skrog som 10, men 30-serien er laget for interkontinental trafikk. Den har andre (kraftigere motorer), og høyere takeoff vekt, og modifiserte vinger. Den har også et annet hjulsystem; McDonnel Douglas satte på et senter hovedhjul. Rekkevidden på 30-serien ble øket til vel 7000 km med max payload. Max range var nå 10000 km. Senere ble den MD-11.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I: Er egentlig ikke sikker på hvilke fly de bruker (for øyeblikket tror jeg ikke de flyr hit pr i dag), for Spanairs A321 tar bare 218 pax. og det var godt over 230 pax en gang en slektning av meg reiste. Mulig det var en spesiell charter-versjon som var ekstra tett? Hadde ikke Spanair 767 før? Eller 757? Kanskje ingen av dem... men det må ha vært en Airbus, for han fortalte det til meg.

 

Husk at det er kun charter de flyr opp hit, vel og merke! Spanair flyr kun charter hit med reisebyrå, noe som kan være fra en ukes direkteflygning til flere måneders.

 

Da jeg var i forsvaret, hadde vi en regel på samband: TENK, TRYKK, TAL! Oversatt til vår verden; Tenk, Svar, FORTSETT??

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen, jeg ser du har redigert ditt andre innlegg, og kanskje har noe blitt borte. Det er ikke det jeg er opptatt av. Jeg siterer deg igjen (nå uthevet) på ditt første innlegg. Sjekk dette:

 

Er egentlig ikke sikker på...

for øyeblikket tror jeg ikke...

Mulig det var en spesiell charter-versjon..

Hadde ikke Spanair 767 før? Eller 757? Kanskje ingen av dem...

 

Tenk, svar, FORTSETT??

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Vi har tre operatører med chartertrafikk for Bodø i sommer.

 

Spanair annenhver lørdag med A321. (JKK1211/1212)

Fra i begynnelsen av mai er planen å fly hver lørdag.

 

Helios flyr annenhver mandag med B738 (HCY514/515)

 

Nouvelair hver onsdag fram til 18.juni, deretter hver 14. dag med A320. (LBT946/947)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sitter på jobb ennå.

 

Vi sender ikke ut delay på fly. Det som selskapene gjøre selv. Litt av problemet i dag var at de hadde SLOT-tid, og den rakk han ikke pga at de ikke var ferdige med å laste flyet. De hadde ikke noen problemer med lasteluka.

 

Det er ikke alltid det er like lett å forstå engelsken til spanjoler, og da er det jo like greit å få bekrefta det de sier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...