Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem
Skrevet

Til dere som kjenner en pilot...

 

 

Quantas er det australske luftfartsselskap. Etter hver flyvning fyller

piloten ut en feilrapport, som overfor mekanikerne synliggjør hvilke

problemer som har vært med maskinen under flyvningen, og som krever

reparation eller rettelse.

 

Blanketten er et stykke papir, som piloten fyller ut, og som mekanikerne

deretter leser, hvoretter de retter opp problemet. De

opplyser så skriftlig på blankettens nederste halvdel hvilke utbedringer de

har foretatt, og piloten gjennomleser deretter rapporten før neste

flyvning.

 

Ingen skal påstå at personalet på bakken og mekanikerne mangler humoristisk

sans! Her er noen virkelige registrerte klager over

manglende vedlikehold og problemer, som Quantas piloter har levert inn,

samt hvilken løsning vedlikeholdspersonalet har notert. Quantas er

forresten det eneste større flyselskap, som aldri har hatt en alvorlig

ulykke!

 

 

=================================================

P = Problem innberettet av piloten.

S = Svar notert av mekanikeren.

=================================================

 

P:

Innerste hjul på venstre side skal nesten skiftes.

S:

Har nesten skiftet innerste hjul på venstre side!

 

P:

Test-flyvningen gikk OK, bortsett fra at den automatiske landingen var

noe hard.

S:

Der er ikke installert automatisk landing på dette fly...

 

P:

Propell nr. 2 får ikke tilført nok propellsmøring.

S:

Tilførsel til propell nr. 2 er normal.

Tilførslen til propell nr. 1, 3 og 4 er i uorden!

 

P:

Et eller annet sitter løst i cockpitten.

S:

Et eller annet har blitt strammet i cockpitten.

 

P:

Døde insekter på frontruten.

S:

Levende insekter er i restordre...

 

P:

Autopiloten utløser et fall på 200 fot, når flyvehøyden skal

fastholdes.

 

S:

Kan ikke gjenskape problemet på landjorden!

 

P:

Bevis på lekk i høyre sides landingsdel.

S:

Beviset fjernet!

 

P:

Lyden i samtaleanlegget er utrolig høy.

S:

Lyden i samtaleanlegget innstallet til et mer troverdig nivå...

 

P:

Motstandslåsen får gasshåndtaket til å sitte fast.

S:

Det er liksom dét, de er der for...

 

P:

Radioen ute av drift.

S:

Radioen er alltid ute av drift, når den står på OFF.

 

P:

Har en mistanke om sprekk i frontruten.

S:

Har en mistanke om at du har rett!

 

P:

Mangler motor nr. 3.

S:

Motoren funnet på høyre vinge etter kort ettersøking...

 

P:

Flyet oppfører seg rart.

S:

Flyet har fått beskjed om å ta seg sammen, fly ordentlig og være litt

seriøst!

 

P:

Radaren brummer.

S:

Har omprogrammeret radaren til tale.

 

P:

Mus i cockpitten.

S:

Katt installert.

 

-

Skrevet

Hehe... hjalp godt på humøret den der ja

Og dette har skjedd i røyndommen?

 

Er vel ikke mange som vet det med sikkerhet,

men det finnes plenty av både piloter og

mekanikere med overutviklet sans for humor.

Så man skal ikke se helt bort fra at den historien er sann.

""

Skrevet
Hehe... hjalp godt på humøret den der ja ""

Og dette har skjedd i røyndommen?

 

Joda, har nok skjedd ""

 

I følge det eg har lest i forskjellige blader og på nettsteder, har dette skjedd både hos Qantas, American Airlines, United Airlines, USAF og Luftwaffe ""

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...