Gå til innhold

G krefter på sivile rutefly


SH

Anbefalte innlegg

G krefter er noe som blir ofte forbundet med jager-flyging,

men hva med sivil flygning? Hvor mange +G blir en utsatt for når

et jettfly tar av fra bakken, eller begynner nedstigningen.

Logisk sett MÅ det være noen G krefter forbundet med sivil rute flygning, om enn ikke så mye.

Noen her som har mer kunnskaper om G og ruteflygning, og kan si hvor mange G ??

[image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/confused.gif[/image]

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på en ganske så uortodoks innflyving med et Braathens. Mye turbulens gjorde at vi hadde et hopp, som jeg skal vedde femmeren på var nesten 2G+.Selv om det kanskje ikke høres så mye ut, skal jeg love dere det kjennes hvis du ikke er helt klar for det. Spesielt også hvis du ikke har spist eller drukket; da er det ekstra hardt!

Har vært med på et hopp som gikk fra +1 til +3 og direkte til negativG. Det kjentes! Siden vi var såpass stroppa i flyet (Saab Safir), ble vi ikke "vektløse" på den måten, men alt som lå løst i flyet svevde rundt oss. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Lykke til i G-verden!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

--------------------------

Max er ca + 2.5 G. - 0.5 G (regner med +1G som utgangspunkt) varierer med konfig. f.eks flapsetting.

-------------------------

Nå må dere ikke feie alle passasjerfly under samme kam, for hvor mye G et fly tåler (om det er passasjerfly eller annet fly) kommer selvsagt an på konstruksjonen osv osv.

Jeg har i hvert fall ikke sett "naturlover" som definerer passasjerfly som en egen gruppe :-)

Christian

------------------

I don`t need a signature.

http://Oppvask.com"'>http://Oppvask.com" TARGET=_blank>http://Oppvask.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Ka skjer når G går under +1 (hvordan føles det)???

Ved 0 G er man selvfølgelig vektløs. Negative G krefter oppleves til å begynne med som "kiling i magen". Mange har sikkert opplevd det når man kjører over en bakketopp. Det man da kjenner som "kiling i magen" kan faktisk være negative G i et øyeblikk.

Ved større negative G (-1 til -3) vil man kunne oppleve "redout", dvs at hele synet får et mer og mer rødt skjær - helt til man blir midlertidig blind. En redout er mye mer farlig enn en blackout (som man får ved høye positive G). Ved negative G blir blodet i kroppen presset opp i øvre deler av kroppen. Dette kan føre til hjerneblødning.

Håper dette ga et lite intrykk av hva negative G kan føles som.

Hilsen

Torgeir Tveiten

[Edited by Torgeir Tveiten 11-01-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Det er ett forhold jeg ikke kan se at dere har vært inne på når det gjelder positiv G-belastning på menneskekroppen (ikke på flystrukturen). Virkningen på kroppen er et produkt av G-belastningen og tidsfaktoren, m.a.o. du kan få den samme virkningen av en relativt lav G-belastning over lengre tid - f. eks. under en lenge utført steep-turn - (greyout, blackout) som du får av høy G-belastning i en kort tid.

For øvrig, i dagligtale betyr "blackout" vanlgis "bevistløshet", i motsetning til i betydningen ovenfor, hvor "greyout" og "blackout" er å forstå helt bokstavlig: synet gråner og blir etterhvert borte, mens hjernen funksjonerer relativt klart ennå en stund, slik at du har anledning til å gjøre noe med situasjonen!

Mvh Leslie

leslies@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...