Gå til innhold

DF autopilot stemme!


Geir G

Anbefalte innlegg

Stemmen som du hører, er advarsler fra Ground Proximity Warning System (GPWS) - ikke en del av autopilot. Dette systemet er først og fremst bygget rundt barometeravlesing og Radio Altitude - "ekkolodd" der avstanden fra flyet til terreng måles. Du får varsling under følgende forhold:

  • Hurtig endring av barometrisk synkehastighet
  • Hurtig terrengnærming (finner ikke bedre beskrivelse "" )
  • Du mister høyde i en takeoff eller go-around situasjon
  • Usikker terrengklaring når flyet ikke er i landingskonfigurasjon
  • Betydelig avvik under glideslope (ILS)

I nyere fly (737NG bl a) er det i tillegg en database med terrengkart - mest detaljert rundt flyplasser. Basert på GPS-posisjon i forhold til terrengdatabasen, vil pilotene ha et bilde av terrenget på EHSI'en. Farlig terreng har rød farge.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke ønsker å høre denne stemmen får du fly skikkelig da, og ikke synke så raskt i nærheten av bakken!

 

Joda...jeg prøver å fly ordentlig...men når stemmen tar helt av blir jeg mer stressa enn nødvendig...ender med at jeg slår av lyden og foretar en alldeles nydelig landing. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Opplever det samme som dere. Her er et eks; Jeg har en flott innflygning, og på replay som kommer denne stemmen. Veldig irriterende. Det er akkurat som den vil lære meg å fly. Jeg kan fly, og trenger ikke å lære dette.

 

Det er irriterende når stemmen kommer. Det skal ikke mye til for at den sier hva den mener.

 

 

Ådne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja Ronny, hvis du har "stemmen" under landing, har du vel strengt tatt ikke gjennomført en perfekt landing "" I DF'en kan du bruke inhibit-bryteren i takpanelet for å fjerne callouts. Man skal ikke bruke inhibit hvis man ikke flyr spesielle prosedyrer som betinger mindre flaps-setting enn landingskonfigurasjon, eller hjul-inne i lav høyde - f eks en lowpass.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja Ronny, hvis du har "stemmen" under landing, har du vel strengt tatt ikke gjennomført en perfekt landing I DF'en kan du bruke inhibit-bryteren i takpanelet for å fjerne callouts. Man skal ikke bruke inhibit hvis man ikke flyr spesielle prosedyrer som betinger mindre flaps-setting enn landingskonfigurasjon, eller hjul-inne i lav høyde - f eks en lowpass

 

ok ok...jeg gir meg. Jeg sliter med å lande DF... Mer enn noe annet fly...men men...det kommer seg vel etterhvert. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nyere fly (737NG bl a) er det i tillegg en database med terrengkart - mest detaljert rundt flyplasser. Basert på GPS-posisjon i forhold til terrengdatabasen, vil pilotene ha et bilde av terrenget på EHSI'en. Farlig terreng har rød farge.

 

Hilsen Roald

 

Har dette noen sammenheng med TAWS systemet jeg har hørt noe om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dennis, 737 Classic har windshear warning også. Det er - som Kristoffer sier - ikke måte på hva du kan få bare du er villig til å betale for det ""

 

Arne, for NG er det ikke noen annen benevnelse - det kalles GPWS også. For å gjøre kvelden perfekt "" her er et bilde av hvordan Inhibit-bryterne i virkeligheten er plassert; i DF har de tatt "kunstneriske friheter". Beklager størrrelsen på bildet (ca 300K).

 

Edit: Arne, jeg har sjekket litt; Terrain Awareness and Warning System (TAWS) ser ut som en annen benevnelse på EGPWS, Enhanched ("Utvidet") GPWS, det samme systemet som bl a Braathens har i sine -700, database- og GPS-basert.

 

[image]http://home.online.no/~roalhans/artimages/First_Officer's_Panel.JPG[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du blir litt for lav med DF 734 under landing kommer dette:

"Not think" eller "think right" alltså "ikke tenk" og "Tenk høyre" ""

Dette høres mistenkelig ut. (eller?)

Eller hva sier de i APen?

 

Hadde blitt litt overrasket hvis den hadde bedt meg om å ikke tenke ja :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roald.

Kan du bekrefte at TAWS systemet er tatt i bruk av Braathens.

Ja Arne, jeg kan bekrefte det. Her er et bilde av terrengdatabasen fra cockpit i LN-TUK nå i ettermiddag (BU063) parkert på stand 18 i Bodø. Dessverre var det litt bevegelse i flyet (vind) slik at det ikke er 100% skarpt. Det viser imidlertid følgende:

Flyet står med nesen nordøstover, og øya ute til venstre er Landegode. Lenger nord ser du Kjerringøy. Fjorden til høyre er Saltfjorden inn mot Fauske og Rognan. Databasen er relatert til GPS.

 

[image]http://home.online.no/~roalhans/artimages/GPWS_737_700.JPG[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du blir litt for lav med DF 734 under landing kommer dette:

"Not think" eller "think right" alltså "ikke tenk" og "Tenk høyre" ""

Dette høres mistenkelig ut. (eller?)

Eller hva sier de i APen?

 

"Don't sink"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roald.

Kan du bekrefte at TAWS systemet er tatt i bruk av Braathens.

 

Kan noen forklare hva TAWS systemet er for noe ?

Er det noe med terreng ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et bilde av terrengdatabasen fra cockpit i LN-TUK nå i ettermiddag (BU063) parkert på stand 18 i Bodø. Dessverre var det litt bevegelse i flyet (vind) slik at det ikke er 100% skarpt. Det viser imidlertid følgende:

Flyet står med nesen nordøstover, og øya ute til venstre er Landegode. Lenger nord ser du Kjerringøy. Fjorden til høyre er Saltfjorden inn mot Fauske og Rognan. Databasen er relatert til GPS.

 

[image]http://home.online.no/~roalhans/artimages/GPWS_737_700.JPG[/image]

 

Jobber du i Braathens du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...