Geir G Skrevet 24. februar 2003 Skrevet 24. februar 2003 Hvis du blir litt for lav med DF 734 under landing kommer dette: "Not think" eller "think right" alltså "ikke tenk" og "Tenk høyre" Dette høres mistenkelig ut. (eller?) Eller hva sier de i APen? Siter
Ronny Olsen Skrevet 24. februar 2003 Skrevet 24. februar 2003 Høres mer ut som dont think... jævli annoying...noen som vet åssen jeg skrur den av? Siter
Geir G Skrevet 24. februar 2003 Forfatter Skrevet 24. februar 2003 Høres mer ut som dont think... jævli annoying...noen som vet åssen jeg skrur den av? Ja, jeg er ikke så god i engelsk. Siter
Geir G Skrevet 24. februar 2003 Forfatter Skrevet 24. februar 2003 Jeg mener det er "Don't sink" "Sinkrate". Det har vært besvart før, og jeg tror mitt svar er det rette (det er hvertfall noe lignende) Jeg digger stemmen!!!!! Men hva betyr "Don't sink" "Sinkrate"? Takk for raske svar! Siter
Øyvind Hansen Skrevet 24. februar 2003 Skrevet 24. februar 2003 Høres mer ut som dont think... jævli annoying...noen som vet åssen jeg skrur den av? Hvis du ikke ønsker å høre denne stemmen får du fly skikkelig da, og ikke synke så raskt i nærheten av bakken! Siter
knut_ekerum Skrevet 24. februar 2003 Skrevet 24. februar 2003 At du går for fort nedover i forhold til farten tror jeg. Siter
Geir G Skrevet 24. februar 2003 Forfatter Skrevet 24. februar 2003 Hmm.... Må vel øve mer på og lande mauelt. Fløy hele turen ENGM-ENBR manuelt. Fikk ikke til trimmen så jeg var passe sliten i hånden. Siter
Roald Hansen Skrevet 24. februar 2003 Skrevet 24. februar 2003 Stemmen som du hører, er advarsler fra Ground Proximity Warning System (GPWS) - ikke en del av autopilot. Dette systemet er først og fremst bygget rundt barometeravlesing og Radio Altitude - "ekkolodd" der avstanden fra flyet til terreng måles. Du får varsling under følgende forhold: Hurtig endring av barometrisk synkehastighet Hurtig terrengnærming (finner ikke bedre beskrivelse ) Du mister høyde i en takeoff eller go-around situasjon Usikker terrengklaring når flyet ikke er i landingskonfigurasjon Betydelig avvik under glideslope (ILS) I nyere fly (737NG bl a) er det i tillegg en database med terrengkart - mest detaljert rundt flyplasser. Basert på GPS-posisjon i forhold til terrengdatabasen, vil pilotene ha et bilde av terrenget på EHSI'en. Farlig terreng har rød farge. Hilsen Roald Siter
Ronny Olsen Skrevet 24. februar 2003 Skrevet 24. februar 2003 Hvis du ikke ønsker å høre denne stemmen får du fly skikkelig da, og ikke synke så raskt i nærheten av bakken! Joda...jeg prøver å fly ordentlig...men når stemmen tar helt av blir jeg mer stressa enn nødvendig...ender med at jeg slår av lyden og foretar en alldeles nydelig landing. Siter
H O Skrevet 24. februar 2003 Skrevet 24. februar 2003 Høres mer ut som dont think... jævli annoying...noen som vet åssen jeg skrur den av? Trykker på knappen oppe i venstre hjørne av overhead'n, "callouts" heter den. Siter
Ådne Lie Skrevet 24. februar 2003 Skrevet 24. februar 2003 Opplever det samme som dere. Her er et eks; Jeg har en flott innflygning, og på replay som kommer denne stemmen. Veldig irriterende. Det er akkurat som den vil lære meg å fly. Jeg kan fly, og trenger ikke å lære dette. Det er irriterende når stemmen kommer. Det skal ikke mye til for at den sier hva den mener. Ådne Siter
Roald Hansen Skrevet 24. februar 2003 Skrevet 24. februar 2003 Tja Ronny, hvis du har "stemmen" under landing, har du vel strengt tatt ikke gjennomført en perfekt landing I DF'en kan du bruke inhibit-bryteren i takpanelet for å fjerne callouts. Man skal ikke bruke inhibit hvis man ikke flyr spesielle prosedyrer som betinger mindre flaps-setting enn landingskonfigurasjon, eller hjul-inne i lav høyde - f eks en lowpass. Hilsen Roald Siter
Johnny Molund Skrevet 24. februar 2003 Skrevet 24. februar 2003 Kanskje forsøke litt høyere hastighet til "inner marker" er passert... Siter
Ronny Olsen Skrevet 24. februar 2003 Skrevet 24. februar 2003 Tja Ronny, hvis du har "stemmen" under landing, har du vel strengt tatt ikke gjennomført en perfekt landing I DF'en kan du bruke inhibit-bryteren i takpanelet for å fjerne callouts. Man skal ikke bruke inhibit hvis man ikke flyr spesielle prosedyrer som betinger mindre flaps-setting enn landingskonfigurasjon, eller hjul-inne i lav høyde - f eks en lowpass ok ok...jeg gir meg. Jeg sliter med å lande DF... Mer enn noe annet fly...men men...det kommer seg vel etterhvert. Siter
Dennis Willestofte Skrevet 24. februar 2003 Skrevet 24. februar 2003 det er "dont sink" og "sink rate" B737NG kan også sige ting under takeoff i virkeligheden: Windshear N1 Rotate og meget mere Siter
Arne Øverland Skrevet 24. februar 2003 Skrevet 24. februar 2003 I nyere fly (737NG bl a) er det i tillegg en database med terrengkart - mest detaljert rundt flyplasser. Basert på GPS-posisjon i forhold til terrengdatabasen, vil pilotene ha et bilde av terrenget på EHSI'en. Farlig terreng har rød farge. Hilsen Roald Har dette noen sammenheng med TAWS systemet jeg har hørt noe om? Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 24. februar 2003 Skrevet 24. februar 2003 Er ikke bare NG som kan gjøre sånt, du kan få det meste så lenge man er villig til å betale for det. Braathens har feks automatisk V1 callout. Siter
Roald Hansen Skrevet 24. februar 2003 Skrevet 24. februar 2003 Dennis, 737 Classic har windshear warning også. Det er - som Kristoffer sier - ikke måte på hva du kan få bare du er villig til å betale for det Arne, for NG er det ikke noen annen benevnelse - det kalles GPWS også. For å gjøre kvelden perfekt her er et bilde av hvordan Inhibit-bryterne i virkeligheten er plassert; i DF har de tatt "kunstneriske friheter". Beklager størrrelsen på bildet (ca 300K). Edit: Arne, jeg har sjekket litt; Terrain Awareness and Warning System (TAWS) ser ut som en annen benevnelse på EGPWS, Enhanched ("Utvidet") GPWS, det samme systemet som bl a Braathens har i sine -700, database- og GPS-basert. [image]http://home.online.no/~roalhans/artimages/First_Officer's_Panel.JPG[/image] Siter
Gjest Skrevet 25. februar 2003 Skrevet 25. februar 2003 Hvis du blir litt for lav med DF 734 under landing kommer dette: "Not think" eller "think right" alltså "ikke tenk" og "Tenk høyre" Dette høres mistenkelig ut. (eller?) Eller hva sier de i APen? Hadde blitt litt overrasket hvis den hadde bedt meg om å ikke tenke ja . Siter
JM Skrevet 25. februar 2003 Skrevet 25. februar 2003 Roald; hvor har du fått denne beskrivelsen (bildet) av 737 panelet fra? På forhånd takk! Siter
Arne Øverland Skrevet 26. februar 2003 Skrevet 26. februar 2003 Roald. Kan du bekrefte at TAWS systemet er tatt i bruk av Braathens. Var en som sa at prislappen for å holde TAWS gps'en synkronisert foreløpig var for høy til at braathens ville instalere det Siter
Patric Moreau Skrevet 26. februar 2003 Skrevet 26. februar 2003 Det er - som Kristoffer sier - ikke måte på hva du kan få bare du er villig til å betale for det Det gäller även flightsimvärlden - Project Magenta har faktiskt EGPWS simulerat i sin programvara /Patric Siter
Roald Hansen Skrevet 14. mars 2003 Skrevet 14. mars 2003 Roald. Kan du bekrefte at TAWS systemet er tatt i bruk av Braathens. Ja Arne, jeg kan bekrefte det. Her er et bilde av terrengdatabasen fra cockpit i LN-TUK nå i ettermiddag (BU063) parkert på stand 18 i Bodø. Dessverre var det litt bevegelse i flyet (vind) slik at det ikke er 100% skarpt. Det viser imidlertid følgende: Flyet står med nesen nordøstover, og øya ute til venstre er Landegode. Lenger nord ser du Kjerringøy. Fjorden til høyre er Saltfjorden inn mot Fauske og Rognan. Databasen er relatert til GPS. [image]http://home.online.no/~roalhans/artimages/GPWS_737_700.JPG[/image] Siter
Gjest Skrevet 15. mars 2003 Skrevet 15. mars 2003 Hvis du blir litt for lav med DF 734 under landing kommer dette: "Not think" eller "think right" alltså "ikke tenk" og "Tenk høyre" Dette høres mistenkelig ut. (eller?) Eller hva sier de i APen? "Don't sink" Siter
Gjest Skrevet 15. mars 2003 Skrevet 15. mars 2003 Roald. Kan du bekrefte at TAWS systemet er tatt i bruk av Braathens. Kan noen forklare hva TAWS systemet er for noe ? Er det noe med terreng ? Siter
JM Skrevet 15. mars 2003 Skrevet 15. mars 2003 Det står beskrevet av Roald et par poster lenger oppe her... Siter
Johnny Molund Skrevet 15. mars 2003 Skrevet 15. mars 2003 Litt info om det nye Awarness-systemet som Rockwell Collins/Boeing driver med å utvikler: http://www.rockwellcollins.com/syntheticvision/index.html Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 15. mars 2003 Skrevet 15. mars 2003 Her er et bilde av terrengdatabasen fra cockpit i LN-TUK nå i ettermiddag (BU063) parkert på stand 18 i Bodø. Dessverre var det litt bevegelse i flyet (vind) slik at det ikke er 100% skarpt. Det viser imidlertid følgende: Flyet står med nesen nordøstover, og øya ute til venstre er Landegode. Lenger nord ser du Kjerringøy. Fjorden til høyre er Saltfjorden inn mot Fauske og Rognan. Databasen er relatert til GPS. [image]http://home.online.no/~roalhans/artimages/GPWS_737_700.JPG[/image] Jobber du i Braathens du? Siter
Roald Hansen Skrevet 15. mars 2003 Skrevet 15. mars 2003 Nei, men jeg reiser med Braathens. Det finnes masse hyggelige mennesker i BRA, og spør man, får man som regel svar. Timing er viktig. Hilsen Roald Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.