Gå til innhold

Kastrup rnw 22R


JM

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bare lurte på om rnw 22R på Kastrup brukes ofte til landinger, og i såfall hvorfor man bruker den. Det blir jo en innflygning 'rett over' terminalen...!

Fordi jeg har flydd masse til Kastrup, og har bare opplevd å lande på den banen en gang - og det var emd en B744 hjem fra Thailand i fjor sommer!

På forhånd takk! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldrig oplevet at lande på en at "Right" banerne. Det har altid været L=Landing.

 

Men det er naturligvis en mulighed at benytte Right banerne, hvis der er brug for det. Ved meget trafik er det en mulighed. Men man kan ikke køre parallelle operationer på de to baner, der skal stadig være seperation mellem flyene. Men den ene bane kan for eksempel være lukket på grund af snerydning, eller fly på banen, og så kan man jo svinge fly på APP'en over på den anden bane.

 

 

Min generelle oplevelse er, at de er MEGET fleksible i bunkeren på Amager.

JEg kan huske engang jeg skulle til Aalborg, hvor bane 04R var i brug for T/O. Vi var lidt forsinket, og der blev vi smidt i luften fra bane 22R i stedet, da der lige var et hul i de landende fly på vej ind på 04L (altså samme bane).

 

/Peter

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22R brukes sjelden som landingsbane - mest fordi banen ender opp i huttiheita i forhold til flyenes parkeringsplasser - og det blir derfor unødvendig lang taxevei etter landing. Siden man bruker den andre banen til avgang, ville det tilsvarende bli lengre taxevei for å ta av på 22L. Dessuten er det dårligere med plass til oppstilling av fly ved 22L.

 

Det er dette som er så genialt med "layout'en" i CPH (i forhold til Gardermoen): Med 22L/04L for landing og 22R/04R for avgang, blir det minimalt med taxevei, både før og etter landing.

 

På Gardermoen blir det maksimalt med taksing både før og etter landing, uansett hvilken bane som er i bruk ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man påstå at Gardermoen er så ille når det gjelder mye taxing? Husker en gang jeg skulle til Sola, vi taxet fra gate 30, rett ut på 19L og tok av umiddelbart. Det hele tok 3-4 minutter til vi var airborne, jeg ble faktisk litt overrasket over hvor kjapt det gikk ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte lige:

[color:"blue"]Det er dette som er så genialt med "layout'en" i CPH (i forhold til Gardermoen): Med 22L/04L for landing og 22R/04R for avgang, blir det minimalt med taxevei, både før og etter landing.[/color]

Ofte, hvis der ikke er travlt og bane 04 er i brug, får de landende fly på 04L " Cleared to land, long landing approved".

Så behøver flyet ikke at køre af RWY hurtigst muligt, men kan trille (med høj fart), ned mod enden af banen, og så er stort set ingen vej til terminalen.

 

/Peter

PS tolkningen af "Long landing" er lidt forskellig fra selskab til selskab. Nogle vil have, at piloterne lander i starten af banen, og så foretager et langt roll-out, imens andre selskaber tillader at piloterne lander senere på banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...