Gå til innhold

”test” Oleksiy Frolov *fanda* .DHC8 Q300


knut s syvertsen

Anbefalte innlegg

Etter oppfordring om å ”teste” Oleksiy Frolov *fanda* .DHC8 Q300

 

La meg begynne med at jeg ikke har flydd den så mye, for det har jeg ikke hatt tid til.

 

Dette her er meget bra laget.

Det er den beste versjonen av DHC8 som jeg har sett på nettet.

Panelene er så godt som helt identiske med originalen når det gjelder plasseringer. Det eneste som ikke stemmer helt med Widerøe`s DHC8 er flap indikator og STB hyd pumper, men det er bagateller.

Det ser ut som at det meste virker som i flyet, men et par ting er ikke riktig. Hvis en har DC EXt power på, så må man ikke å ha på Bat for å få strøm til systemer. Slik er det ikke i flyet. Når vi står på bakken har vi Bat master av , for hvis en mister EXt power tappes da batteriet og en kan bli stående. I sample flight som følger med står det også at man skal ha på AC EXT. Ac er bare til tyngre strømforbruk., ting som ikke brukes på bakken. Brukes bare av mekanikere. En behøver ikke ha på AUX fuel pump før en starter. Selve start sekvensen er meget realistisk..

 

Når det gjelder flyegenskapene så er det vanskelig å sammenligne helt. Det blir ikke helt det samme som om en er om bord i flyet. Men det virker nokså likt. Selv simulatoren som vi har i Bodø er forskjellig fra flyet.

Det var veldig lett å slå halen nedi på takeoff, men når en ført kom i lufta fløy den fint

Autopilot systemet så ut til å fungere fint.

 

Det som jeg synes er negativt er at det er vankelig å se verdiene på instrumentene og hva som står ved bryterne. Det er nesten umulig å se hva som står på advicery panel, men det hjelper når en vet hva som skal stå der.

 

Dette er bare noen små tanker som jeg gjør meg om denne herlige moddellen til FS2002.

Gleder meg til at den kommer i Widerøe`s farger og at den blir videreutviklet.

Fint om noen kan maile meg om en opdatering.

 

En takk til Freddy Wilhelmsen som hjalp til med installasjonen av DHC8 da jeg møtte på problemer.

 

Med hilsen

 

Knut Sverre Syvertsen

http://home.online.no/~knutss/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Knut! ( og alle andre )

 

Flott at du legger ut denne!. Ang strøm,.. er det kanskje forskjeller på "default" oppsett og widerøes oppsett ?. Regner med du sammenligner denne maskina med widerøe dash8- 300 .

 

Kan forøvrig tilføye at Frolov nå jobber med versjon 1.004, med denne kommer det passasjer-"loader" og last-"config", dær man og kan justere balanse-settings. Versjon 1.004 flyr også MYE bedre enn tidligere versjoner...

 

Daniel Parrott jobber med widerøe livery, dette burde vel være klart i løpet av denne måneden.

 

Ang panelet, så kan det være vanskelig og tyde bokstavene. Bitmappene til panelene er store i str, dvs at ved visse oppløsninger kan skrifta bli uklar. Tror main-panel er i str 1600x1200, (dvs 4-3 format), pass på at skjermstørrelsen du bruker passer dette forholdet. Feks 1280x960, eller 1024x768. En skjermstørrelse på feks 1280x1024 gir forhold 5-4, dette fører til at main-panel bitmappen "strekkes" og dette kan medføre uklar txt på panelet. Har fått indikasjoner fra Frolov om at forbedret panel er på gang, så vi får vente og se ""

 

mvh Freddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Freddy angående strøm.

 

Ja jeg sammenligner med Widerøes Dash hvordan dette er i virkligheten.Når en har inne DC EXT power så kan man opperere alle systemer som drives av DC.Hvis man setter på BAT master så lader man batteriet hvis ikke belastningen er for stor.Hvis jeg ikke husker feil så skulle start av motorer i utggangspunktet utføres med bat off, men hvis man har bat på så får man mere strøm til starten. Dvs at man også låner strøm fra bateriet under oppstart.

 

Ser fram til å se på den nye utgaven når den kommer.

 

Knut Sverre

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dash'en til Frolov er et flott fly! Det jeg også synes er bra, er beskrivelsene av de forskjellige systemene i flyet, bl.a. virkemåten til motorer og propellere (pitch, feathering etc.) Det kunne vært interessant med et mer detaljert elektrisk koblingsskjema også, men det får jo være grenser for hva man skal forvente av et freeware! ""

Men det er en ting jeg lurer på som ikke har funnet noe beskrivelse på, nemlig et evt. synkroniserings-system for motorer/propeller. Da tenker jeg på en synkronisering som sørger for at propellerbladene på begge motorer ikke passerer foran vingekanten på nøyaktig samme tid (det skaper vibrasjoner). Jeg vet at dette er et system som brukes i alle fall på fire-motors turboprop (f.eks. Orion), men jeg ville kanskje tro at det gjelder to-motors også? Tanken slo meg da jeg på en av sjekk-listene til Dash'en fant ordet synchrophase, men det henviser kanskje til noe annet. Er det noen som kjenner til dette?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En propeller synchronizer sørger for at propellene går med samme fart. En synchrophaser sørger for at de også går i samme fase, som du sier.

 

Propeller synchrophaser fås også til vanlige tomotors propell fly, som f.eks C421B ""

 

I simmen har begge varianter heller liten nytteverdi, spesiellt hvis en kjører på same kontrollere som de fleste gjør (en spak styrer begge proppene). Lydmessig er de ubetydelige i simmen.

 

Vet ikke om noen ble mer opplyst, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En propeller synchronizer sørger for at propellene går med samme fart. En synchrophaser sørger for at de også går i samme fase, som du sier.

 

En viktig presisering! Men er dette to atskilte systemer, eller jobber de sammen? For om hastigheten endrer seg, endrer jo også fasen mellom propellerne seg?

Apropos det å unngå vibrasjoner i skroget, så var det ganske interessant å lese Bombardiers beskrivelse av Q-systemet (Noise and Vibration Suppression System). Det finnes på www.bombardier.com (velg aerospace -> regional aircraft -> Q-serie.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Freddy.

 

Har lastet den ned etter at jeg fikk mail fra deg.

Skal se på den den og teste den, men nå er det vinterferie i Tønsberg og jeg må en tur til Bodø for å ha PFT i simulatoren der i løpet av arbidsblokken. Så det kan ta litt tid før jeg får gjort det.

 

I mellomtiden kos dere med en riktig fin moddell.

 

Knut Sverre

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg skjønner er phazeren en forbedring av nizeren. Phazeren gjør begge deler - for å holde props i samme fase må den nødvendigvis også få props til å gå i samme fart. En forskjell (kommer borti propspaken) blir vel (antar jeg her da) først sørget for å komme i samme fart igjen, så finjustert for å komme i samme fase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...