Gå til innhold

Hvordan greier dere det?


Gjest

Anbefalte innlegg

Det er bare i Fs2000 det går an å fly uten stikke,ellers er hyggepinne(joystick)absolutt nødvendig.Skal du ha noe glede av en flysimulator er det på tide du fåretar en aldri så liten investering,eller du kan sende en liten notis til nissen,det er jo snart jul vet du.......

LN-JOS

------------------

http://home.telia.no/josve"'>http://home.telia.no/josve" TARGET=_blank>http://home.telia.no/josve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HALLO!!!!!! (Sint stemme)

Seriøse simmere bruker joystick med sideror! End of discussion!!

Lær å håndfly uten autopilot. Sving 180 dgr og hold høyden.

Fly Cessna helt til dere behersker flyvningen.

Dette er konstruktiv kritikk. Dere vil ha MYE mer glede av simhobbien.

Man kjører da ikke en stor Harley med støttehjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøs simmer??? Ha Ha...vel da er jeg definitivt en useriøs simmer, og meg om det takk og pris!

Man vil jo gjerne kjøre sin simulator som i det virkelige liv, og der styrer jo autopiloten det meste, ikke så?

Jeg foretar aldri en sving uten å endre heading på ap'en, så får den gjøre jobben.

Autoland er jo også mer og mer aktuelt.

Har dere ikke fått med dere at piloten en vakker dag blir totalt overflødig?

Da blir det jo bare å starte FS og så bli tilskuer.

Mvh

Helge [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEi!

vis en går i fra Tastatur flyging til stikke flyging så skal jeg love dere det at du får meget pene landinger med en stikke. Men obs heheh det går and å få fine landinger med tastatur også. Fly med tastaturet i ca 1 til 2 år. Og når jeg endelig gadd og få meg ei meget bra stikke så eheh det var bedre ja [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Landingene ble myke og fine. Nå skal jeg skaffe meg også gassen også. Synd at den er så dyr men men er litt lettere å fly helikopter simmer også med en slik en. Ville jeg tro [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Så jeg sier bare at har du ikke stikke den dag i dag så skaff deg en [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] FS blir mye skjekkere og det skal jeg love dere som ikke har det enda.

------------------

Hilsen

Tor Harald Tessem

http://home.sol.no/~thtessem

Beklager evt. Skrive feil!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å fly med joystick

og det er mye bedre,dumt at jeg ikke

har det! Men jeg bruker autopiloten for

det meste greier og få noen brae landing

når jeg skal lande bruker jeg autopiloten

til og svinge med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

----------------------------------------------------------------

Autoland er jo også mer og mer aktuelt.

Har dere ikke fått med dere at piloten en vakker dag blir totalt overflødig?

Da blir det jo bare å starte FS og så bli tilskuer.

----------------------------------------------------------------

Den dagen blir vel ikke så vakker sim-sammanheng..?

Hva er vitsen med å "spille" dette da, hvis man skal starte sitte å se på..?

Holder en knapp på det Øystein sier, lær flyging 100% med Cessna først, navigering uten noen som helst programmering, etc...

Ikke det at jeg kan det selv, men jeg driver å trener.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Åge Olsen, Molde

atcc@molde.online.no

http://home.sol.no/~ageolse" TARGET=_blank>Air Traffic Control Center

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... er det ikke slik det er i virkeligheten da? At en først lærer å fly selv, så lærer en å bruke autopilot?

Det er i dag mulig å fly nesten hele ture på autopilot, fra take off til landing. Men hva om noe galt skulle skje, slik at piloten må ta flyet ned manuelt?

Det er foresten ganske tøfft og simmulere slike eppisoder i FS og... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

LN-SSY

(c:#

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vel.

En god stikke hjelper en del. Problemet er at gode flyratt er vanvittige dyre (mange tusen kroner). Videre har man problemer med støy i potmetrene og drifting i joystickkortet (spesielt joystickportene som er integrert i lydkort).

Selv har jeg en noe middels stikke, pedal & throttle som fungerer tålig bra. Venter på USB-løsninger. Jeg bruker aldri autoland og bruker sjelden (aldri) autopilot under approach. Det kan man ikke gjøre på de vanskelige flyplassene (Honningsvåg, Mo I Rana etc.) allikevel.

Men først å fremst er det viktig å benytte en flymodell som det er mulig å fly med. Tror jeg prøvde 20 Dash8-100 modeller før jeg fant en som hadde en vertikal stabilitet som det var mulig å lande med. Det er også en fordel å benytte et panel som har et stort vindu og oversiktlige instrumenter (Fokker 50 panelet til Espen Øijordsbakken er et meget godt eksempel på dette). Jeg startet å lære meg å fly med en Twin-Otter. De små turbopropflyene synes jeg var litt mer stabile enn de små Cessnaene. Det hjelper også å benytte kart. Det er lettere da å begynne approach i riktig retning og høyde (meget viktig hvis du flyr store fly). Benytt kartene som du kan laste ned her på flightsim.no eller på http://www.dalnet.se/sasfss/"'>http://www.dalnet.se/sasfss/" TARGET=_blank>http://www.dalnet.se/sasfss/

Som oppsumering:

Finn deg et godt fly å hold deg til det.

Finn deg en god flyplass med en oversiktlig innflyvning. Benytt en flyplass med innflyvningslys og ILS som følger rullebaneretningen.

Få flyet tidlig i landingskonfigurasjon (før OM).

Bruk gass til å regulere høyden, høyderoret til å regulere farten. Bruk trim (spesielt hvis du har en sentrerende stikke).

Bruk innflyvningslysene (eller hva det nå heter, var det VAPI?) som er på enden av rullebanen. Når ett er hvitt og det andre er rødt så har du riktig innflyvningsbane (begge hvite-> for høyt, begger røde-> for lavt). Start med 0 sidevind! Lag "situasjonsfiler" der du er i en OK utgangssituasjon for en landing. Du kan slå på visuell ILS-markeringer i simulatoren. Du vil da se ILS-strålen som firkanter eller veistripe. Selv har jeg liten glede av det. Du må se på rullebanen, der du skal lande, å lære deg å regulrer høyden og retningen etter den.

Så det aller viktigste:

Prøv & krasj, prøv & krasj, prøv & krasj, prøv & krasj, prøv & krasj, prøv & krasj, prøv & krasj, prøv & krasj, prøv & krasj, prøv & krasj, prøv & krasj, prøv & krasj, prøv & krasj, prøv & krasj, prøv & krasj, prøv & krasj, prøv & krasj, prøv & krasj, prøv & krasj, prøv & krasj, prøv & krasj, prøv & krasj, prøv & krasj, prøv & krasj, prøv & krasj, prøv & krasj.......

Til slutt har du alt i fingren og vil kunne lande i blinde.

Det er mange som er flinkere enn meg som kun benytter tastatur & mus. Så utstyret er ikke det aller viktigste (det er bedre å bruke tastatur eller mus enn en dårlig joystick).

Jeg har ennå en del igjen.

Lykke til

Egil Johnsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NOEN PILOTER GJØR DET MED MUS....... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Naturligvis kan man beskylde meg for å være fossil, men jeg flyr med MUS (og tastatur for flaps, gear etc.). Noen år som amatørsmåflyver har gjort meg kresen overfor stikker. Kjernen i problemet er at en vanlig spillstikke ikke gir deg noen følelse av hva du gjør med rorene i forhold til hvordan flyet er trimmet. (Jeg har ingen erfaring med force feedback, men har mine mistanker....) Man flyr stort sett ikke med bevisste rorBEVEGELSER men ved å endre TRYKKET på stikka - omtrent som å kjøre en passe understyrt bil. Og trimmen i FS gir ingen endring i presset på en vanlig stikke. Hadde pot'er og mekanisk trim på pc-stikker vært gode nok, hadde det ikke vært så ille, men det jeg hittil har prøvet har bare vært desillusjonerende (hallo, julenissen!). Jeg antar det er like kjønnsløst å fly Airbus i virkeligheten, men så er det vel heller ikke mye håndflyging der i gården [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Min løsning er: Fly heller med MUS enn med tastatur eller dårlig stikke, skru av trim-funksjonen i FS siden den ikke har noen tilbakevirkning, og bruk auto-koordinasjon av sideroret siden mange både små og store moderne flymaskiner kan (noen skal) flys med beina på gulvet. Egentlig er det bare ved sidevindslandinger pedalene er nødvendige på slike fly, men der er i alle fall FS95 og FS98 så urealistiske i alle fall at jeg ikke tror det er verdt investeringen [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image]

En god mus er mye mere presis enn en dårlig stikke, og så får du bruke fantasien til å lage luftkrefter på håndleddet [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Kjettersk??? Jeg får sikkert en sekk pepper fra mange nå, men det krydderet skal jeg bruke til julebaksten [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Med vennlige venstreklikk,

------------------

John Andreassen

LN-NRK

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei John.

Jeg har Microsoft sin force-feedback stikke, og jeg skal innrømme at jeg var skuffet over den i begynnelsen. Den gir ingen særlig flyfølelse i FS98, og vibrasjonene når man taxer og trekker inn hjulene er egentlig temmelig latterlige.

Men rett skal være rett. Motstanden i stikka øker proporsjonalt med hastigheten på flyet, og når man f.eks. flyr et aerobatikk-fly/jagerfly i høy hastighet så skal det ikke store bevegelsen til før flyet reagerer. Bare litt økt trykk, som du nevner. Man skal dra hardt skal man gi fullt rorutslag under slike forhold! Stikka er ypperlig i Combat Flight Simulator, der du også kjenner rekylen av maskingeværet og vibrasjoner når du selv blir truffet.

En annen ting er trim. Ettersom man har tatt av og kommer opp i litt hastighet så merker man om flyet behøver å trimmes eller ei. Stikka reagerer også når man så trimmer. Trim har jo tross alt en del og si, slik at man får rettet ut rorene mest mulig og dermed også minske luftmotstanden.

Jeg har sett at force-feedback stikka nå kommer i ny 'gavepakning' i butikkene til redusert pris (under tusenlappen), så du får spørre nissen pent, John! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Hilsen Bjørn O., som gleder seg til den nye yoken med force-feedback kommer ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...