Gå til innhold

Tatt av vinden 2


Eivind Tollerød Fosse

Anbefalte innlegg

Hei,

Denne gangen gjelder det FS98...

Jeg har et (noen ganger stort) problem... Når jeg fly FS98 og har på litt vind (mer enn 14-15 knop) begynner flyet å "flyte bortover... Dette er ikke særlig morsomt.

Fløy fra Sola til Gardermoen i går. Det var da 17 knops vind fra vest. Jeg sto med min B737 på gaten og ante fred og ingen fare. Plutselig begynner flyet å "blåse" bortover. Jeg hadde 25% fuel, noe som betyr at hadde jeg lasta i mer; ville flyet stått stille pga vekta (mener jeg å huske). Men jeg har også tidligere flydd med B747 i dårligt vær, 100% fuel, 20 knop vind; og flyet blåser bortover, blir vanskelig å svinge opp mot vinden osv.

Noen som har løsning, kommentarer?

Ha en god dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var Stavanger Ctr i går; mellom Bergen og Sola ble det av pilot rapportert 104kt (!!!) vind! Jeg antar at det ikke var helt riktig, men det blåste kraftig. Sola lå stort sett på 17, med gusts på 27!

Jeg var glad jeg satt på bakken og ikke "fløy"!! :-)

------------------

LN-HSA

Håvard Sande

havsa@statoil.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har også selv opplevd vanvittige vindstyrker på Vestlandet i det siste. I forrige uke stod jeg på Flesland og ante ingen fare da jeg startet opp Squawkbox. Plutselig var jeg på vill fart østover! Jeg pauset og sjekket metaren, og fant 2803846. Det manglet med andre ord en G for gust. Følgelig tolket FS98 det som om det var firesifret vind, men max vindhastighet i FS98 er tydeligvis 147 knop (som er mer enn nok). Dersom dette var tilfellet for dere også, bør noen muligens se nærmere på metar-filene.

For å stå i ro på gate måtte jeg kjøre 70% på begge motorer, men da jeg skulle taxe ut og satte på 15 flaps, lettet jeg vertikalt med en MD80!!!! Det var et skikkelig stilig syn!!!!!

 

-Frode

(som nå har store planer om å lande en MD80 på fisketorget i Bergen :-)

------------------

Event Coordinator

http://home.sol.no/%7Ees/" TARGET=_blank>ARTCC Norway

http://www.maeland.com" TARGET=_blank>www.maeland.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...