Gå til innhold

Hva burde jeg kunne?


Halvor Lund

Anbefalte innlegg

  • Det fonetiske alfabetet hvis du skal bruke voice.
  • Vite forskjellen på ft (feet) og FL (FlightLevel).
  • Kunne navigere, spesielt i forhold til intersections (som SORPI/SOVIR/TOMBO)
  • Kunne fly SID og STAR

Det er veldig lurt å lese igjennom VACC Norway under Training.

Man bør også være rask med å utføre de instruksjonene man får av controlleren.

 

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å fly online på et flyinn må du KUNNE fly online. Det er IKKE å anbefale at en nybegynner kommer på et flyinn. Det er nesten alltid noe man lurer på eller ikke får til de første gangene, og det er heller tvilsomt at kontrolleren har tid til å hjelpe deg å komme i gang.

 

Begynn med å lese på www.vaccn.org og les alt som står her for piloter. Så melder du deg på et par treningskvelder, og i tillegg flyr du aktivt online. Så er du kanskje klar til neste flyinn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Thomas Teslo:

Kunne navigere, spesielt i forhold til intersections (som SORPI/SOVIR/TOMBO) Kunne fly SID og STAR


Neida, ikke la deg skremme "[blink]" Dersom du skriver i flightplanen at du ikke har SID eller STAR, og dessuten ikke har kart som viser intersections, så er controllerne så flinke at de gir deg vektorer i stedet for, så dette er ikke noe problem. Men noe kartmateriale bør du ha. I alle fall en oversikt over Navaids (VOR, NDB, ILS) og kunne bruke dette, dvs. navigering.

Lykke til. Kanskje er det lurt å logge seg på som observer første gangen for å se og høre hvordan dette fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Ole-Jørgen Søberg:

ikke la deg skremme...skriver i flightplanen at du ikke har SID eller STAR...controllerne så flinke at de gir deg vektorer

Det Halvor spør om er hva man burde kunne for å delta i et stort fly'in. Et slikt fly'in kan fort tiltrekke seg mye trafikk, og controllerene får mye å gjøre. Det er derfor best at pilotene kan fly inn og ut fra flyplassene på en strukturert måte (les: SID og STAR), uten at controlleren er nødt for å blande seg inn.

 

Det som Arild skrev er derfor noe som alle nye piloter bør legge seg på hjertet.

 

...må du KUNNE fly online. Det er IKKE å anbefale at en nybegynner kommer på et flyinn...Så melder du deg på et par treningskvelder...Så er du kanskje klar til neste flyinn.

 

Det som ofte skjer med helt ferske piloter under et fly'in er at de ikke er med på hvordan dette fungerer. Noen vet ikke at man først skal ha clearance, andre forstår ikke forskjellen på "hold short" og "line up". Noen får ikke med seg det som blir sagt. Det anbefales derfor på det sterkeste at hvis du ikke har flydd online før, vær med på en treningskveld.

 

Men det skal også legges til at controllerene er flinke til å hjelpe nye, hvis de forteller at de er det. Men jeg tror ikke at et fly'in er den beste måten å teste dette på.

 

Thomas

 

[ 05-04-2002, 08:42: Endret av: Thomas Teslo ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, men en liten ting om noen kontrollere:

 

Er man på voice og skal gjøre seg forstått, så bør man kontrollere at volumet er rett justert, og at man ikke forsøker å svelge mikrofonen når man snakker :-)

 

Er også sikkert imponerende å kunne lire av seg mest mulig på kortest mulig tid, og gjerne med amerikansk aksent, men det er ikke særlig artig for dem som da skal gjenta, og utføre ordren hvis man ikke oppfatter noe. Begrensninger i båndbredde og hardware gjør at kommunikasjon over nettet ikke alltid er det mest optimale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta mitt tidligere innlegg som personlig kritikk Thomas, det var slett ikke ment som det, men man bør ikke skremme nye piloter fra å fly online. Jeg er imidlertid helt enig; det er endel basiskunnskaper man må ha før man er med på et flyin og er man usikker, er en treningskveld det beste stedet for å prøve og feile.

 

Men ang. SID, STAR og intersections; jeg har vært med på noen flyins og enda ikke flydd en SID eller STAR. Likevel har dette gått helt knirkefritt uten noen surmuling fra controllerne. Man må kunne forstå, og utføre, de ordrer som blir gitt, det er første bud. Og så må man beherske flyet man skal opp med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør kunne fly SID og STARS på et flyinn. Dette gjelder spesielt på de største flyplassene. Det at ingen kontrollere har "surmult" er fordi det som regel skal veldig mye til før vi blir så irriterte at du kan merke det, og spesielt gjelder dette ovenfor nybegynnere. Men du kan jo selv tenke deg situasjonen vår: Masse fly så vi bare har så vidt tid til å gi de nødvemdige kommandoene, og atpåtil SKAL flyene lese tilbake, da kan du tenke deg visst vi må legge inn to-tre kommandoer ekstra per fly, da blir det travelt, da "[stort (heldigvis er det veldig sjeldent så travelt). I tillegg så bruker nye lengre tid på å handle og lese tilbake.

 

Så jeg er helt enig med Thomas. Men jeg er også enig med Svein, en kontroller skal ikke snakke fort og utydelig, og det prøver vi også så godt det lar seg gjøre å få til. Og er det nybegynnere som er på voice så er vi veldig obs på å snakke sakte og tydelig. Det med mikrofonen tror jeg vi er veldig opptatt av, men er ikke alltid like lett. Selv justerer jeg mikrofonen min hele tiden uten å få den helt perfekt. Et problem er at test-knappen i RW ikke alltid spiller lyden tilbake slik som alle andre hører den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SID og STAR er ok å kunne fly, men opplever av og til at selv om man klart oppgir i flightplan at man benytter det, f.eks. SIG 4F, så blir man vektorert til hver intersection. Er det ikke da en selvfølge at man følger STAR selv, og kun blir dirigert av kontrolleren, dersom man avviker, eller må avbryte av en eller annen grunn? Tar ikke det bort noe av presset på den som sitter som kontroller, og slippe å måtte ta kontakt med hver flight som ligger på en STAR, og angi ny heading? Greit nok etter siste waypoint, at man får oppgitt vector for ILS intercept, men alt før det synes jeg er litt smør på flesk :-)) Er overhodet ingen ekspert på dette, så noen synspunkter fra dere veteraner fra online-flygning er alltid velkommen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med deg jeg. Når det gjelder kommunikasjon så kan man snakke tydelig, selv om snakker fort. Det er uttalen det kommer an på. Om man er erfaren eller ikke, så er ikke alltid enkelt for noen å oppfatte f.eks.: squawk 3104, når nummerne kommer som en rekke mumling. tri - vånn - zi-ro - får... R-ene må fram "[smil]"

 

Ja, og vektorering direkte til en intersection utenom STAR er greit, bare man gjør piloten oppmerksom på det.

 

Enighet er en fryyyyd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare kommentere noen utsagn, og det er ikke kritikk!

 

quote:

Svein Olsen

...imponerende å kunne lire av seg mest mulig på kortest mulig tid, og gjerne med amerikansk aksent


Når dere er ute å flyr online, så legg merke til at en controller ofte (prøver) å tilpasse hastigheten til flygeren. Er det en erfaren controller som snakker til en erfaren pilot, går det gjerne fort i svingene. Det skal jo være "as real as it gets". Foretrekker selv at det går litt fort. Men controlleren oppdager fort nivået på piloten, og vil tilpasse seg til dette. Men av og til må det gå fort, due to traffic.

 

quote:

Ole-Jørgen Søberg

Ikke ta mitt tidligere innlegg som personlig kritikk... bør ikke skremme nye piloter fra å fly online... endel basiskunnskaper man må ha


Tok det ikke som personlig kritikk. :-)

Alle som ønsker å fly online, er hjertlig velkomne. Det er meget kjedelig for en controller å ta to-tre fly i løpet av en time. Men man må ha litt kjennskap til hvordan dette foregår. Og hvis man trenger masse hjelp (legg merke til "masse"), bør man kanskje velge et annet tidspunkt enn under et stort fly'in.

 

quote:

Svein Olsen:

SID og STAR er ok å kunne fly, men opplever av og til at selv om man klart oppgir i flightplan at man benytter det, f.eks. SIG 4F, så blir man vektorert til hver intersection.

I så fall har controlleren glemt helt hvorfor man bruker SID og STAR. Men vi må også huske hva jobben til en flygeleder går ut på (og da gjelder det også controllere). Utdrag fra Luftfartsverket:

 

- Forhindre sammenstøt

- Besørge en effektiv trafikkavvikling

- Gi råd og informasjon

- Bistå redningstjenesten

 

Punkt nummer to er viktig. Når det er rom for det, kan en controller vektorere piloten utenom SID/STAR. Personlig gjør jeg det når det er lite trafikk. Da kan det hende at piloten får beskjed om å fly direkte til en intersection. Tenk på Sigdal-STAR for 19R på ENGM. Man må ta en ganske lang omvei via NORGO, men tillater trafikken det bør controlleren sende piloten direkte SOVIR.

 

Thomas

 

[ 06-04-2002, 12:47: Endret av: Thomas Teslo ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...