World hub er prosjektet som vi har ventet på i noen år. Jeg var heldig nok til å få en invitasjon til closed alpha test.
World hub skal i teorien la hvem som helst fikse defaultflyplasser, og hvis det ikke er noe alvorlig galt vil de bli tilgjengelig i simmen.
Det er dessverre veldig begrenset hva man kan gjøre, og det er veldig mye jobb å gjenbruke eksisterende prosjekter.
Ting som ikke støttes (i alle fall foreløpig):
- Terraforming, inkludert runway profile
- Rectangles
- Light presets for custom lysoppsett
- exclusionrectangles
- Bruk av ground materials annet enn et veldig lite spesifikt utvalg.
- Bruk av scenery objects og simobjects, verken default eller custom.
- Worldscripts.
I praksis fungerer det slik at man kan "sjekke ut" en flyplass og man har da enerett på å jobbe med den i noen uker. Man laster ned eksisterende prosjekt og åpner det i en begrenset versjon av scenery editor. Dette prosjektet lastes så tilbake igjen på worldhubsiden. Merk at man har ikke lov til å bruke disse prosjektfilene til andre ting enn worldhub, selv om det ville være veldig kjekt å kunne få en startpakke basert på defaultflyplassen og bruke det til større prosjekter.