Som noen kanskje har fått med seg har det gått Fokker på innlandsnettet her til lands igjen de siste månedene. Det er svenske Amapola Flyg som har operert for West Air Sweden i påvente av at polske SprintAir skal starte opp anbudet sitt for postflyvninger. De flyr nå flere fly i Norge. Deriblant en daglig fra Oslo til Trondheim tilbake, og et litt mer spennende tilfelle hvor en Fokker 50 stasjonert i Tromsø flyr postflyvningene til Svalbard.
Dette flyet går til Svalbard og tilbake til Tromsø på formiddagen, så ned til Oslo på kvelden, opp til Bodø, så videre til Tromsø hvor det kommer frem midt på natta og raster noen timer før det skal tilbake til Svalbard.
Jeg tok turen som SWN296 (SWN er West Air Sweden, og det files som det enda) fra Tromsø og de 570 nm til Longyearbyen. Jeg har hatt sceneriet for Svalbard lenge i simmen, men har faktisk aldri flydd dit, så nå var det virkelig på tide.
Etter å ha fått litt inside info på Facebook fra noen som er involvert i denne driften skjønte jeg at flightplanningen til Simbrief og det som er reelt ikke helt stemmer her. Svalbard er jo litt spesielt da man må file for alternate i Tromsø, eller ihvertfall på fastlandet, så man må ha med seg myye fuel. Med 4 tonn post baki ble det helt opp til mtow. Her brukte jeg AOM til Air Baltic som ligger ute på nett fra den tiden da de fløy F50.
Oppstilt i Tromsø. Plassen jeg egentlig ville ha er okkupert av en CRJ fra West Air Sweden (som nå er solgt til Mexico), så det ble litt spontant plassering.
Flyet er Carenado's Fokker 50 (derav ikonene på siden) i pax-utgave. Jeg har ingen cargo paint, så det får bare være
Fokker har som Airbus "dark cockpit" prinsipp, noe som gjør oppsett veldig enkelt. Carenado er som alltid gode på det visuelle, men resten er ganske crap. Flyet er fullt av bugs, som de aldri kommer til å fikse, men det gir jeg faktisk beng i. Fokker 50 er fett! Pasta bom..
Starter opp høyre visp.
Og så venstre. En kjapp taksetur etterpå er vi klare for avgang fra 18 i Tromsø. Selv med mtow er Vref kun spinkle 110 knuter.
Flaps er oppe, climb power er satt.
Vi er tunge. Veldig tunge, så cruise blir i dag på FL170. Her opplevde jeg plutselig noe rart. Torque og ITT begynte å variere og droppe veldig plutselig. Jeg tenkte først ising, og satt på engine heat, og det roet seg faktisk litt etterhvert. Dette syntes jeg var litt rart da jeg ikke har på failures, og ikke var jeg i icing conditions, men det gikk godt.
Tanks.
Etter et par timer i lufta begynner vi på et rolig 800 ft/m descent. Her skal utsikten nytes. Været er CAVOK og vindstille, så det planlegges for visual approach.
Over blikkstille vann er det lett å bli lurt med tanke på høyde.
Fokker 50 er litt jobb å ratte, noe jeg lurer på om kan bli litt forsterket når jeg disabler yaw damper på 10000 fot (håndfløy hele veien ned) ved et uhell, så det ble ikke så mange bilder fra landing, men det ble ganske ok, igjen på ca. 110 knuter.
Stopper på noen kjappe meter og takser av på alpha.
Vel parkert for ca. 1 time. Posten losses, og ny post lastes før nesa settes mot fastlandet igjen.
Takk for turen!