Dashen er krevende men gøy å fly. Fokker 50 har jeg ikke kjennskap til, men hva jeg har hørt så er systemene enklere blant annet. Dashen er jo turboprop så det er helt annerledes enn å fly en jet. Den krever konstant oppmerksomhet hele tiden og har ikke moderne autopilot i samme grad som en 737. Den har heller ikke autothrust, så motorstyring må du gjøre selv, også når flyet går på autopilot. Propellene må du også styre selv, i enda større grad på 100-serien kontra Q400. For hver endring du gjør i hastighet eller motorsetting så må du også trimme rudder. I tillegg er det en miks av gammel og moderne avionikk og systemer. Da jeg tok Q400 typerating så pleide instruktørene å si at systemene var designet av fulle canadiere.
Får du f.eks motorkutt under avgang (etter V1) så har flyet innebygget systemer som skal sette propellen i feather. Om dette automatiske systemet feiler så får du det hektisk under avgang. I tillegg må du da gjerne fly en helt annen prosedyre enn SIDen du egentlig skulle fly. Du må også programmere inn autopilot helt annerledes. I selskapet jeg jobbet i var det en egen "Engine failure procedure" for hver flyplass.
I tillegg så kan det jo også nevnes at Q400 er et ekstremt SOP tungt fly. Mange jet piloter slet veldig med overgang til Q400.