Litt begreps bruk som kanskje forveksles litt. På en Dash 8 så refererer du kanskje "idle-thrust" som "flight idle". Dette er egentlig ikke idle thrust, noe som egentlig ikke eksisterer på en Dash 8. Når du setter power levers i flight idle, så får du ganske mye forward torque i en Dash 8. Hvis du da bare slipper bremsene så går flyet løpsk. Iallfall på 100 serien. Så når du skal takse en Dash 8 så må man først dra power levers et stykke tilbake i disc (beta range) før man slipper bremsene. Men ikke for langt tilbake for da begynner flyet å rulle bakover, som potensielt kan være farlig - særlig om man da får panikk og tråkker inn bremsene hardt. Og så kontrollerer man takse hastighet ved bruk av disc. Dette hører man godt da flyet endrer pitch og du får den berømte pitch endringen i lyden. Grovere pitch lyd når man drar flyet i disc. Og også etter landing når man drar motorene i full disc for å bremse opp. Eneste gangene man normalt sett setter flyet i flight idle er når man er klarert for take-off, under oppstart med motorene i feather og når man setter motorene i feather igjen etter endt flyging før man stopper dem. PMDG har på 747 og nå også 777 serien hvis jeg ikke husker helt feil fikset ground friction problematikken ganske bra. Men 737 serien har såvidt jeg husker i farten ikke fått denne oppdateringen. Men problemet med dette å takse på en motor er vel ikke bare ground friction såvidt jeg vet. Det er flere problemer når det gjelder ground handling på ESP plattformen. Om vi noen gang får se dette fikset er ikke godt å si, selv om det er en våt drøm