Gå til innhold

Bare lurer


Jan Erik Kristoffersen

Anbefalte innlegg

Sånn som i dag sitter det bare en controler,og han sitter twr,ville det ikke vært bedre og sitte som center.

En twr posisjon har vel ikke rare radar dekningen etter som jeg har sjønt,eller tar jeg helt feil her?

Twr skal vel bare gi landings klareringer eller?

Hvis han sitter som center vil han vel ha større radar dekning,og han vil vel likevel kunne gi både apr og twr klareringer.

Bare lurer om jeg er helt på jordet eller [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, en som er twr gir landingsklareringer og "eier" rullebanen (husker jeg leste det et sted [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] ).

Hvis en er pålogget som twr og et fly dukker opp på den flyplassen du sitter på, er det normalt at twr tar jobben som clearence delivery og ground i tillegg (noen må jo gi clearence).

Ctr har mer ansvar ja (opp til 400NM). Hvis man sitter som det har man som regel jobben til app, twr, gnd og del. (det er dette som kan gi stress [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er riktig at vi har hatt noen tilfeller med bare twr oppe de siste dagene.

dette kommer rett og slett av at vi anbefaler folk å begynne i det små. vi har sett litt for mange tilfeller av nybegynnere som går rett på ctr og brenner seg kraftig på det. jeg syns derfor det er en veldig fin holdning og ikke gape over for mye i begynnelsen. misforstå nå ikke, det er selvfølgelig viktig å stadig ta tak i nye utfordringer, men alt med måte.

så sånn har det seg... mange jr. Student med hodet i orden på gang her, stå på!

-Trond-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor gidder jeg ikke fly når det er bare twr,missforstå meg rett men, klareringer virker så halvhjerta når det er bare twr.

Flott at man begynner i det små,bedre med en dreven controller,enn med en total amatør(Ikke for di at jeg er no proff flyger da) [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Men dere skjønner problemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som satt som ENGM_TWR i dag for en stund siden. Jeg har nettopp bgynnt, dette var den andre dagen min. Selv om jeg bare var TWR så kav jeg ATC så langt jeg hadde kapasitet for, gjerne hele området til ENOS_CTR når det var lite trafikk. Men jeg hadde som regel mer enn nok å gjøre, blant anne måtte jeg ta meg av en nødsituasjon.

Jeg råder dere til å ta kontakt med han som sitter som TWR og spørre om han kan gi deg ATC.

Godt nyttår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jan Erik Kristoffersen:

Derfor gidder jeg ikke fly når det er bare twr,missforstå meg rett men, klareringer virker så halvhjerta når det er bare twr.

Flott at man begynner i det små,bedre med en dreven controller,enn med en total amatør(Ikke for di at jeg er no proff flyger da) [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Men dere skjønner problemet

Dette med ATC og piloter online er som diskutert mange ganger tidligere litt som høna og egget. Derfor er sjansene gode for at CTR eller APP er online innen du har lettet fra rullebanen.

For øvrig er jeg enig i manges kommentar i denne tråden. Som fersk ATC gjør man lurt i å starte litt i det små. Jeg husker selv første gang jeg satt online som ATC. Da det første flyet dukket opp, steg pulsen til 120 og jeg kjente stresset fra første øyeblikk. Bladde febrilsk i kartene mine, dobbeltsjekket alt jeg skrev (vi hadde ikke voice den gangen) og ventet i spenning på reaksjonen i den andre enden. Etterhvert som jeg ble mer vant med omgivelsene, sank stressfaktoren og jeg var i stand til å håndtere mer trafikk. Men jeg kan love deg at for de aller fleste ferske controllere, er det mer enn nok å ta vare på 2-3 fly samtidig innenfor et begrenset område.

Hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...