Gå til innhold

Yeeahaa!!!!


Arild Oldervoll

Anbefalte innlegg

I går kveld tok jeg min første online flyging. Jeg skriver dette slik at alle nye kan lære av mine feil, og at de som kan det kanskje skal ha det litt morsomt.

Jeg begynte ca. klokken 18.30 i min trofaste cessna 182 RG. Jeg befynte på ENBR (Flesland) og skulle fly til ENGM (Gardermoen). Når jeg begynte var det ingen ATC i Norge, så jeg slo på UNICOM frekvensen. Det var et annet fly der, så jeg tenkte at det skulle få ta av før meg. Derfor holdt jeg meg langt vekke. Først begynte flyet å taxe ut fra gaten. Men så gikk det helt amokk med slew'en og det føk rundt overalt og eg følte meg veldig utrygg.

Så tok det av, og jeg fikk se hvordan du skulle gjøre det når du var på UNICOM.

Så tok jeg av...

Etter en stund kom ENZV_APP på, og jeg spurte fint om han kunne gi meg ATC (jeg har hørt at det går an, selv om han ikke er på min flight). Men han svarte at han ikke hadde tid. Jeg synets alikevel at han var veldig hyggelig (Kenneth Lima).

Men, når jeg nærmet meg Gardermoen, så kom ENGM_APP på og. Først glemte jeg å si at jeg var med han, og han måtte spørre meg. Da følte jeg meg ganske dum. Så sa han hva jeg skulle gjøre, og jeg gjorde det, men glømte å lese tilbake. Etter en stund spurte han om jeg hadde fått det med meg. Da følte jeg meg enda dummere, men jeg husket i hvertfall på resten av flyturen. Jeg ble sutte i holdingpattern, noe jeg hater å gjøre. Og så fikk eg ILS klarering og så landingsklarering.

Jeg fikk en perfekt landing.

Det var veldig gøyt, og veldig hyggelige folk... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Høres ut som om du har gode sjangser for å ha blitt bitt av online basillen [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

quote:

Først glemte jeg å si at jeg var med han, og han måtte spørre meg. Da følte jeg meg ganske dum

Her skal du overhode ikke føle deg dum. Kjenner ikke til situasjonen, men det er ganske ofte at småfly glemmer å kalle inn når de entrer en kontrollsone.

Og at dette skjer når du er online er ikke så rart.

Det med readback skjer alltid i begynnelsen, men før du vet ordet av det er det blitt rutine og du leser tilbake med en gang.

Håper vi snakkes online!

MVH

Mathias Tangvall

[ 12-11-2001: Endret av: Mathias Tangvall ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan bare si deg det at denne online-basillen har bete et godt tak i meg, og det ser (heldigvis) ikke ut til at det kommer noen kur med det første. Jeg kan ikke vente til neste gang. (Kanskje jeg har tid på tirsdag).

Jeg tror at jeg kommer til å huske å lese tilbake seinere.

Men skal man si noe slikt som 'airport in sight' eller noe når man er på final?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg Arild

Det var jeg som satt på Oslo app da du var innom igår. Syns du klarte deg bra jeg, og det er som Mathias sier, det er ikke lenge før readbacken sitter som spikra.

Du fikk en 360-holding turn pga to 737er på vei mot finalen. Du fløy ifr i ca 130kn ground speed. De to kom sørfra (på TOR 2E) med en ground speed på oppimot 300. Derfor ville jeg gjerne ha inn de to først. En rundtur forsinker deg rundt to minutter, noe som viste seg å holde akkurat. Du kom ut av holdingen i 4000 og i mellomtiden hadde den bakerste av de to sørfra (SAS341) gått ned til 3000ft (continuous descent 3000ft, further with the glide). På grunn av høydeforskjellen gjorde det ikke noe om du kom nært innpå SAS341 ute på 10-12 mils finale, for han drar jo fra deg innover uansett. Har et screenshot av det hele som jeg sikkert kan sende deg hvis du vil. Selv blei jeg i hvert fall veldig fornøyd med løsningen.

Håper (og regner med) at vi prates igjen!

Vennlig hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...