Gå til innhold

Ukens spørsmål på forsiden


Dag Johansen

Anbefalte innlegg

Som dere ser av ukens spørsmål på forsiden er det nå flere som ikke finner ut av SquawkBox enn de som bruker den.

Utfordringen for dere bør derfor være å lage en lettfattelig "bruksanvisning" på norsk slik at dere får disse med. Hvor dere lager denne (her på flightsim.no eller på egen site) er det samme for meg, men jeg skal love å linke denne opp på en måte slik at de som lurer finner ut av dette.

Da er det bare for dere å finne ut hven/hva/hvor og sette i gang [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Jeg lar ukens spørsmål gå denne uken også siden tallene var såpass interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du kan finne en grei veileding med tips om hva du MÅ ha av programer nedlastet, Hvordan sette opp Multisesion på de forskjellige versoner av squawk-box etc.

Du finner alt du trenger for å komme online under denne linken :http://vaccn.org" TARGET=_blank>VACC Norway

Klikk på Traning - så det Norske Flagg for å få dette på Norsk, så Hjelp for nye piloter

Håper dette hjelper Dere litt på vei til å komme DERE online.

NB. HUSK AT DERE MÅ HA "CID" FRA SATCO for å fly på en av SATSERVERNE.

Lykke til, Noen spesielle problemer send en mail til meg så skal jeg prøve så godt jeg kan å hjelpe til.

Jan Kristiansen/ACCNOR5

Online Traning Manager

accnor5@vaccn.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke å komme i gan jeg ikke får ti. Det er å lære alt manskal si og så videre [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av roar nicolaisen:

Det er ikke å komme i gan jeg ikke får ti. Det er å lære alt manskal si og så videre [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Hei.

Da jeg begynte å fly online med Squawkbox og Roger Wilco for ca et halvt år siden, var jeg også usikker på hva jeg skulle si og når jeg skulle si noe.

Jeg vil anbefale deg å bruke denne guiden, om hvordan man kan kommunisere med RW.

http://www.flightsim.no/pc/flyin-pilot.html" TARGET=_blank>www.flightsim.no/pc/flyin-pilot.html

Det står riktignok at du skal skrive dette i SB, hvis du bruker linken over, men det er bare å si det samme i RW, istedet for å skrive det. Synes også at det blir mye mer realistisk når du kan snakke med controllerne.

Ellers hadde jeg god hjelp av å sitte og bare høre på hva andre sa i starten. Logg deg på en kveld og sitt og lytt, og gjerne noter litt hva som blir sagt og hvilke rutiner som brukes ved online flyging.

Du må kunne det internasjonale fonetiske alfabetet:

http://www.home.online.no/~roa-sand/artcc/train/phrasphon.html" TARGET=_blank>www.home.online.no/~roa-sand/artcc/train/phrasphon.html

Når jeg fly online er callsignet mitt:

LN-MPK dvs, Lima November - Mike Papa Kilo.

Husk alltid å gjenta ditt callsign når du har fått en beskjed fra controller.

Etter å ha fløyet nesten hver torsdag og søndag i de siste månedene har jeg fått et intrykk av at controllerne i norge, er veldig hjelpsomme og tar hensyn til at kunnskapsnivået kan være relativt lavt i begynnelsen.

Hvis du skriver i "REMARKS" når du fyller ut FlightPlan i SB at du er nybegynner får du ekstra god service og er det ting som du ikke forstår når det blir sagt i fraseologi, kan du bare spørre om man kan snakke norsk. Jeg har aldri opplevd at noen controller har blitt sint/irritert av den grunn.

Derfor... bare hiv deg ut i det, så skal du snart se at også DU blir hektet på å fly online. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Mvh

Morten

LN-MPK

[ 25-06-2001: Endret av: Morten Husby ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske ny på SB, men lurer på om at alle flyene skal se like ut?

Når jeg og noen venner flydde online i går (EGLL-ENBO) Hadde jeg F16, og en annen F14, men han så ut som en F16....

Så jeg spør, skal det være slik??

PS! Etter jeg begynte å få til SB, ble internett-regningen tredoblet, minst [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] (men "pappa betaler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fs2000: Hvis man reloader flytypen etter at alle har joinet multiplayer-sesjonen skal flyene se riktige ut. Man kan også velge send/recive detailed information under multiplayer for at flyene skal bevege seg mere realistisk, men man bør vel ha en rask forbindelse for at det skal virke bra.

Et lite tips til slutt: Etter at man har lastet ned Squawkbox og alle patchene til den og fått medlemsnr i satco er det værd å ta en kikk på http://www.satusa.org/servers/allservers.htm"'>http://www.satusa.org/servers/allservers.htm" TARGET=_blank>http://www.satusa.org/servers/allservers.htm

før man kobler på. Det er lite vits å joine EUROPE-C-serveren f.eks hvis kontrolleren for området man skal fly i er på UK-serveren. Deretter blir oppkoblingsprosessen kort sagt slik:

1) Last FS2000

2) Flytt til ønsket flyplass/gate

3) Opprette multiplayer sesjon som host i FS2000

4) Starte Squawkbox og oppgi navn, ip-addresse til server og medlemsnr her.

5) Registrere flightplan (som vises på serverlisten) i Squawkbox.

6) Sette riktig radio frekvens i Squawkbox for å kontakte controller.

Man kan m.a.o. spare endel tid på å planlegge hvor man skal fly før man i det heletatt starter fs2000.

Dette var forøvrig mye bedre forklart i lenkene over, så dette var bare ment en oversikt for nybegynnere [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp!

Bare en liten rettelse Arvid. Så lenge ting fungerer som de skal er det ingen problemer å oppholde seg på forskjellige servere. Du kan altså for eksempel koble opp Squawkbox mot C-Europe-serveren og like vel se controllere som sitter på SATUK (eller hvilken det nå måtte være...)!

Stig:

Med multiplayer mener vi at Squawkbox benyttes med en multiplayerfunksjon. Eller for å si det på en litt annen måte så går det an å fly online med squawkbox uten bruk av multiplayer, men da kan du ikke se de andre som er online (selv om altså controllerne stadig ser deg).

Altså, ikke Squawkbox eller multiplayer, men Squawkbox OG multiplayer. Håper dette var oppklarende...

God sommer! [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

[ 26-06-2001: Endret av: Trond Fossen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...