Vetle T. Fosse Skrevet 1. desember Skrevet 1. desember Hei. Er det noen av dere kyndige scenerydesignere som kunne delt noen tanker å være oppmerksom på knyttet til scenery design i i forhold til MSFS2020 og 2024, både muligheter, begrensninger og endret fremgang/rutiner. Gjerne også hvis det er noen tanker om konvertering fra 2020 til 2024. Siter
Sauron Skrevet 5. desember Skrevet 5. desember Jeg opplever at jeg ikke får eksportert fra Blender til MSFS2024 på en ordentlig måte. Objektene mine er hvite (ingen materialer) til tross for å se ok ut i Blender. Videre får jeg ikke lys til å virke i MSFS2024. Har exporteren som er beregnet for MSFS2024, så skjønner ikke helt hva problemet er. Ellers så får jeg heller ikke benyttet custom aerials i MSFS2024, samt diverse annet tull. Så inntil det kommer en bugfix, sitter jeg på gjerdet og venter... Siter
Stig A. Togstad Skrevet 5. desember Skrevet 5. desember (endret) Når det gjelder lys så må man visstnok bruke den nye "MSFS2024 Fast/Advanced Lights" nederst på Blender Add Object menyen. Jeg har enda ikke testet dette selv. Men det kan nesten virke som om at alle lys må byttes ut med disse nye. (Som fort kan bli en kjempejobb, med mindre man scripter det inn på en måte.) Dessuten er natt-teksturer nesten ikke opplyste i det hele tatt. Kjedelig å "fikse" på dette og så kommer Asobo med en fiks som retter opp i dette senere som gjør at man må gjøre jobben flere ganger. Endret 5. desember av Stig A. Togstad Siter
Sauron Skrevet 5. desember Skrevet 5. desember 10 timer siden skrev Stig A. Togstad: Når det gjelder lys så må man visstnok bruke den nye "MSFS2024 Fast/Advanced Lights" nederst på Blender Add Object menyen. Jeg har enda ikke testet dette selv. Men det kan nesten virke som om at alle lys må byttes ut med disse nye. (Som fort kan bli en kjempejobb, med mindre man scripter det inn på en måte.) Dessuten er natt-teksturer nesten ikke opplyste i det hele tatt. Kjedelig å "fikse" på dette og så kommer Asobo med en fiks som retter opp i dette senere som gjør at man må gjøre jobben flere ganger. Mener jeg prøvde å legge til lys ved å hente fra Add Object menyen, men fikk ikke noe frem i MSFS2024. Og som sakt, får heller ikke materialer på objektene. Har prøvd med alternativet "Convert to MSFS 2024" uten resultat.... Siter
Stig A. Togstad Skrevet 6. desember Skrevet 6. desember Jeg får ikke lys til å virke heller. Nå får jeg til og med feilmelding på lys i scenery editoren etter å ha installert siste oppdaterte Blender plugin.🤔 Siter
Sauron Skrevet 6. desember Skrevet 6. desember 2 timer siden skrev Stig A. Togstad: Jeg får ikke lys til å virke heller. Nå får jeg til og med feilmelding på lys i scenery editoren etter å ha installert siste oppdaterte Blender plugin.🤔 Ja jeg fikk også en del feilmeldinger nå....og selvfølgelig ingen lys....eller materialer... Siter
Vetle T. Fosse Skrevet fredag klokken 23:30 Forfatter Skrevet fredag klokken 23:30 Interessante problemstillinger! Jeg skjønte det var noe med LOD også, at man må være obs på noe der? Noen erfaringer om dette enda, hvor modeller forsvinner nokså raskt ved litt avstand? Siter
Sauron Skrevet lørdag klokken 09:02 Skrevet lørdag klokken 09:02 9 timer siden skrev Vetle T. Fosse: Interessante problemstillinger! Jeg skjønte det var noe med LOD også, at man må være obs på noe der? Noen erfaringer om dette enda, hvor modeller forsvinner nokså raskt ved litt avstand? Ja det er også et problem. Jeg ser at bygg/objekter forsvinner ganske raskt når man flytter seg bort fra dem. Er jo problematisk at byggene forsvinner når man er 50-100 m unna...:D Kort fortalt, per nå så er det så mye bugs i SDK for 2024 at jeg orker ikke bruke tid på det... Siter
Vetle T. Fosse Skrevet lørdag klokken 09:27 Forfatter Skrevet lørdag klokken 09:27 Skjønner. Det gjelder vel også da importerte sceneries? Siter
Kjetil WombiiActual Skrevet lørdag klokken 15:23 Skrevet lørdag klokken 15:23 sceneries som er kompilert i 2020 scenery editor fungerer tilnærmet likt i 2024. Sceneries som er kompilert i 2024 har veldig brutale limits for LODs, og det føles håpløst å få et godt resultat, selv med modeller som var optimert for 2020 xbox LOD limits. Det er mulig å bruke "auto LOD" i 2024, så man slipper å lage LODs manuellt, men resultatet er ikke egentlig godt nok. (det viser seg at SDK inkluderer en minilisens for simplygon). https://docs.flightsimulator.com/msfs2024/html/3_Models_And_Textures/Modeling/Landscape/Using_Simplygon_To_Generate_LODs.htm Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.