Gå til innhold

Nvidia DLSS frame generation


Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Hei

Kjører med et MSI 4090 Surprime X kort, som jeg kjører i 4K (38'' gaming skjerm). Når jeg slår på Nvidia DLSS frame gen, faller FPS med ca 20 fps (fra 50-30 fps). Noen som har en logisk forklaring på dette ? Skulle vel i teorien være omvendt vel ? All info mottas med Stoor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette som har dukket opp den siste tiden med DLSS frame generation fanget fort litt interesse hos meg så jeg sitter på gjerdet med å oppgradere den gamle maskinen til noe som kan kjøre MSFS greit.

DX12 aktivert og HAGS (Hardware GPU Scheduler) aktivert? FInner det her i windows: Settings App → System → Display → scroll down to Graphics Settings → Turn "Hardware-accelerated GPU scheduling" to On 

Restart etter det og så hvis ikke det hjelper på så ville jeg søkt opp hvordan du sletter DirectX sin cache på youtube. Virker som det også kan hjelpe på samt å tømme Rolling Cache som finnes i MSFS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

4000 serien har jo native støtte for Frame Gen.

Mod-en, slik jeg har forstått det, lurer MSFS til å tro du har et 4000-seriekort, selv om du har 2000/3000 - og da vil Frame Gen være tilgjengelig i settings i MSFS.

(En annen diskusjon, men teknologien er tilgjengelig for 2000/3000, men Nvidia vil ha oss til å kjøpe 4000. Man snakker mye om at AI skal bidra til enn mer bærekraftig verden. Men her har man laget AI-teknologi som kan gjøre at folk sitter lenger på skjermkortene sine, men Nvidia vil fortsatt at vi skal forbruke like mye som før... men, nok om det.. dagens rant!)

Usikker på om trådstarter forsøker med MOD eller ikke?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hei

Takker for innspill. Det med at 4000 kortet allerede har støtte for Frame Gen, er jeg fullstendig klar over. Men det er problematikken rundt det jeg skrev i trådstart, der FPS faller med ca 20 FPS når jeg slår den på. Testet derfor med Mod-en, for å se om denne gjorde noe forandring til det positive med FPS. Det gjorde den ikke, så Mod-en ble fjernet. Hardware-accelerated GPU scheduling MÅ være slått på, visst ikke, er DLSS frame generationden "grået ut" og ikke mulig å slå på. Men hvorfor DLSS frame generation virker negativt på systemet, er en gåte for meg. Hører gjerne fra flere om dere har tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

Frame generation forvirrer meg. Jeg har pc med I713700 CPU , RTX 4080 GPU og 32 GB ram. Dermed skulle alt ligge til rette for  Nvidia DLSS teknologi. Jeg har lastet ned siste utgave av dlss filene, gjort endringer i grafikkinnstillingen i Win 11, og gjort innstillingen i FS2020 som jeg har funnet på nettet. Ingen innstillinger på Ultra.  Før jeg gjorde dette hadde jeg ca 25-30 fps når jeg var på flyplasser og 30-35 fps i lufta. Det har jeg fortsatt. Det er ingen endring å spore. Jeg har et oppsett, med tre 55’’ 100hz tver. Jeg har også lastet ned GForce Experience for å sjekke fps med Performance Overlay, men samme fps der som med Shift+Z tasten. Er det noen som har noen tanker om dette er slik det skal være eller er det noe som er galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.2.2024 klokken 14.02 skrev Tor Arild Danielsen:

Frame generation forvirrer meg. Jeg har pc med I713700 CPU , RTX 4080 GPU og 32 GB ram. Dermed skulle alt ligge til rette for  Nvidia DLSS teknologi. Jeg har lastet ned siste utgave av dlss filene, gjort endringer i grafikkinnstillingen i Win 11, og gjort innstillingen i FS2020 som jeg har funnet på nettet. Ingen innstillinger på Ultra.  Før jeg gjorde dette hadde jeg ca 25-30 fps når jeg var på flyplasser og 30-35 fps i lufta. Det har jeg fortsatt. Det er ingen endring å spore. Jeg har et oppsett, med tre 55’’ 100hz tver. Jeg har også lastet ned GForce Experience for å sjekke fps med Performance Overlay, men samme fps der som med Shift+Z tasten. Er det noen som har noen tanker om dette er slik det skal være eller er det noe som er galt?

Med den GPUen du har så trenger du ikke disse filene så anbefaler deg å fjerne de filene samt passe på (dobbeltsjekke) at HAGS (hardware accelerated GPU scheduling) faktisk er aktivert samt at du er i DX12 modus i simmen. Ville også prøvd å slette DX sine shader cacher. Mange gode videoer på YouTube som er enkle å følge på dette området om en søker på delete shader cache MSFS. Tipper det vil gi en markant økning i FPS og du vil se den reelle FPSen din i Geforce overlay (gjerne aktiver den i simmen samtidig for å sjekke at det fungerer som det skal). 
 

EDIT: Ser nå du har flere skjermer, og framegen vil da dessverre kun fungere på den skjermen som er i fokus.
 

 

Endret av Benjamin Hennes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

Jeg har aktivert HAGS i Win 11, og slettet dxcashe. Jeg har nå også lastet inn Ge force overlay og aktivert den i simmen. Ser at den gir høyere fps,50-60 fps , mens simmen viser 30. Gforce overlay kommer opp på alle tre skjermene, og det er litt, 2-5 fps, men ikke stor variasjon mellom skjermene. Til tross for at Sift+z viser samme fps som tidligere, så virker det som om simulatoren flyter bedre med mindre hakking nå. Har også siste Nvidia driver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...