Gå til innhold

Trenger en "støttekontakt" i jobben med å få i gang godt gammelt kvalitetsutstyr for bruk på MSFS


Eddi Tausvik

Anbefalte innlegg

Hei! Nå trenger jeg antagelig litt drahjelp, og håper noen her har tilsvarende utstyr, eller er kloke på gode råd for hva jeg skal gjøre.

Jeg er så superheldig at jeg har fått låne prima utstyr av en "pensjonert" hardcore-simmer. Yoke, Rudders og Throttle Quadrant fra Precision Flight Controls. I tillegg diverse fra GOFLIGHT (som har opphørt, slik jeg har skjønt det)

Er det noen her inne som har erfaring med å "konvertere" slikt utstyr til MSFS?

Jeg har til nå ikke benyttet meg av FSUIPC. Det bør jeg sikkert nå...?

Har sjekket litt på nett, men er usikker på hva og hvor jeg skal begynne...! Håper noen her kan være "Støttekontakt" i jobben med å få dette flotte utstyret tilbake i flight igjen! 

Vedlagt er bilder av utstyret.

Central pedestal.jpg

GOFLIGHT panel.jpg

Throttle Quadrant og Rudders.jpg

Yoke.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare så vidt testet det på et Logitech Flight Switch Panel, og det fungerte i alle fall fint. Masse profiler man kan laste ned, og du bør finne ferdige konfigurasjoner til det meste.

Visuelt grensesnitt på konfigurering, så det er greit å sette opp nye ting.

Overganger bør vel finnes hos Clas Ohlson eller Kjell & Company. Usikker på hvordan MSFS reagerer på slike ting, men får du dem opp i SPAD.neXt, så bør det fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden skrev Frank Kristiansen:

Vil tro SPAD.neXt kan gjøre mye av jobben for deg.

Litt usikker på om SPAD.next vil fungere med disse boksene, spesielt siden det er "seriell" basert med COM port, og dermed må kables via en overgang, men det er jo bare å forsøke siden de tilbyr trial før man evt kjøper noe. Mobiflight er jo også et alternativ til å få ulike brytere og slikt mappet mot MSFS, har lest om flere som bruker dette i kombinasjon med SPAD også, da gjerne Mobiflight sin WASM modul. Jeg har personlig bare begynt på skrape litt i overflaten på SPAD selv, er en liten læringskurve der, men det er ganske greit å komme igang med. Er litt jobb å mappe knapper og brytere mot Lvars og simulation events, men absolutt overkommelig.

Mye paneler og brytere der, så skjønner godt at du vil ha disse godsakene i drift igjen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden skrev Kjell-Erik Aarsheim2:

Litt usikker på om SPAD.next vil fungere med disse boksene, spesielt siden det er "seriell" basert med COM port, og dermed må kables via en overgang, men det er jo bare å forsøke siden de tilbyr trial før man evt kjøper noe. Mobiflight er jo også et alternativ til å få ulike brytere og slikt mappet mot MSFS, har lest om flere som bruker dette i kombinasjon med SPAD også, da gjerne Mobiflight sin WASM modul. Jeg har personlig bare begynt på skrape litt i overflaten på SPAD selv, er en liten læringskurve der, men det er ganske greit å komme igang med. Er litt jobb å mappe knapper og brytere mot Lvars og simulation events, men absolutt overkommelig.

Mye paneler og brytere der, så skjønner godt at du vil ha disse godsakene i drift igjen 🙂

Gjelder nok å finne en "god" USB Serial Adapter - og krysse fingrene 🙂 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden skrev Kjell-Erik Aarsheim2:

Litt usikker på om SPAD.next vil fungere med disse boksene, spesielt siden det er "seriell" basert med COM port, og dermed må kables via en overgang, men det er jo bare å forsøke siden de tilbyr trial før man evt kjøper noe. Mobiflight er jo også et alternativ til å få ulike brytere og slikt mappet mot MSFS, har lest om flere som bruker dette i kombinasjon med SPAD også, da gjerne Mobiflight sin WASM modul. Jeg har personlig bare begynt på skrape litt i overflaten på SPAD selv, er en liten læringskurve der, men det er ganske greit å komme igang med. Er litt jobb å mappe knapper og brytere mot Lvars og simulation events, men absolutt overkommelig.

Mye paneler og brytere der, så skjønner godt at du vil ha disse godsakene i drift igjen 🙂

Mobiflight sin WASM modul er notert. Skal sjekke det ut - takk for tips - dere er greie å ha! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden skrev Frank Kristiansen:

En som faktisk kobler opp og konverterer alle 9 ledningene i en serieport. Mye rart på markedet, så her må du nok bare Google litt og se hva som anbefales.

Ok, det er et voldsomt mylder av kabler og greier på dette utstyret. Jeg må ta en titt på hva som faktisk er på utstyret per i dag. Skal se litt på hvilke adaptere som finnes. Videre ser det ut som Yoke og rudders seriekobles med Throttle Quadrant, og derfra skal gå til pc?? Se vedlagte bilde. Er det en slik adapter jeg må se etter tror du?

Throttle quadrant bakside.jpg

Seriel USB adapter.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden skrev Frank Kristiansen:

Tja... Du får prøve. Det ser riktig ut, men ingen garanti for at det fungerer. Trenger jo bare å konvertere den det står "To Computer" på, så det er vel verdt et forsøk 🙂 

Verdt et forsøk! Skal få ta i en konverter og rydde opp i kabler, prøve SPAD next. Takk for innspill så langt - du og dere skal få høre hvordan det går 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hei Eddi

Har mye av Goflight modulene du viser til her. Har også den racken, de midre rammene med moduler. Jeg har brukt for det meste Goflight Interface Tool software(https://www.pollypotsoftware.org.uk/), må ikke forveksles med det som var hovedsiden til Goflight modulene. Denne softwaren var spesielt utviklet for Goflight sine moduler, hvor mange funksjoner er for-programert. Har også de senere år brukt SpadNext, smak og behag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden skrev Tore Seljeseth:

Hei Eddi

Har mye av Goflight modulene du viser til her. Har også den racken, de midre rammene med moduler. Jeg har brukt for det meste Goflight Interface Tool software(https://www.pollypotsoftware.org.uk/), må ikke forveksles med det som var hovedsiden til Goflight modulene. Denne softwaren var spesielt utviklet for Goflight sine moduler, hvor mange funksjoner er for-programert. Har også de senere år brukt SpadNext, smak og behag. 

Hei Tore. Takk for tips. Den softwaren du viser til, trenger man FSUIPC for å få det til å funke eller? Og du flyr med dette i MSFS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...