Gå til innhold

VR briller vs skjermer


Nybegynner

Anbefalte innlegg

En stund siden jeg har brukt flysimulator på PC. Den gangen var det FS X. Tenkte å kjøpe en rimelig gaming PC for å kjøre IL 2 Sturmovik og FS X eller X-Plane. Usikker på om jeg skal gå til innkjøp av stor front-skjerm og to side-skjermer, eller VR briller. Har ikke erfaring med VR briller. Noen som har kommentarer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ville satset på MSFS 2020 først som sist!

2. Kjøper du "en rimelig gaming-PC" går det ikke bra med VR, og heller ikke 3 skjermer med bra oppløsning. Kjøp så kraftig PC du kan!

3. Valget mellom skjerm eller VR kommer vel an på hva slags fly du bruker mest. VR for warbirds, VFR og aerobatics, skjerm for instrumentflyvning.

Endret av MagTvei
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden skrev MagTvei:

1. Ville satset på MSFS 2020 først som sist!

2. Kjøper du "en rimelig gaming-PC" går det ikke bra med VR, og heller ikke 3 skjermer med bra oppløsning. Kjøp så kraftig PC du kan!

3. Valget mellom skjerm eller VR kommer vel an på hva slags fly du bruker mest. VR for warbirds, VFR og aerobatics, skjerm for instrumentflyvning.

Vil utfordre nummer 3 litt der. Flyr utelukkende med VR både VFR of IFR. Det finnes mange fine verktøy der ute for å få det du trenger inn i VR-opplevelsen.

 

Istede kan jeg heller liste opp pros and cons for begge:

 

Skjerm:

+

  • Billigere
  • Krever mindre av pcen
  • Fremstår skarpere ved lavere oppløsning

-

  • Statisk synspunkt
  • Flatt
  • Synsfelt er begrenset til skjermstørrelse og dimensjoner.

VR:

+

  • Immersion -Du ser ikke bare på en cockpit, du ER i den.
  • Dybde og sidesyn
  • Kan se i alle retninger

-

  • Dyrt
  • Krever mye av PC-en
  • Kan kreve endel tweaking både i software og hardware
  • Du er "blind" og må avhenge av muskelminne for å bruke fysiske kontrollere
  • Potensiell VR-syke.
  • Kan kreve noe tilpassning

 

Som du ser har jeg listet opp flere cons for VR, men det betyr ikke at VR er på noen måte verre, tvert imot! Jeg kan ikke understreke hvor fantastisk opplevelsen er. For meg har det overskygget eventuelle barnesykdommer og frustrasjoner.

 

Anbefaler at du prøver VR og tar avgjørelsen deretter. Holder du til i Oslo eller nærheten må du gjerne stikke innom å prøve min setup med VR og motion sim.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...